  • 1. Data: 2021-01-19 08:33:14
    Temat: Internet przez kablówkę - co to za standard?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak przy okazji dyskusji o światłowodach zacząłem się zastanawiać nad
    inną kwestią, a mianowicie czym właściwie jest sprzęt wykorzystywany do
    przesyłania Internetu przez operatorów kablówki. Routery mają zwykle
    złącze BNC, do którego podpina się kabel koncentryczny. W
    przeciwieństwie do zamierzchłych czasów 10Base2 nie ma tutaj trójników i
    terminatorów.

    Czym właściwie jest ten system transmisji danych? Jakaś odmiana
    Ethernetu, czy zupełnie inne rozwiązanie?

    Na rynku można dostać routery/modemy/konwertery mediów pracujące w tym
    standardzie, czy też klienci takich operatorów są skazani na korzystanie
    z dostarczonego im sprzętu?

  • 2. Data: 2021-01-19 08:41:37
    Temat: Re: Internet przez kablówkę - co to za standard?
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 19.01.2021 o 08:33, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Na rynku można dostać routery/modemy/konwertery mediów pracujące w tym
    > standardzie, czy też klienci takich operatorów są skazani na korzystanie

    Mój akurat ma dwa złącza typu F. Jedno to wejście koncentryka "ze
    ściany", drugie idzie do dekodera.
    Transmisja pewnie podobna do WiFi. Podnośna w.cz. i jedziemy ;-)

    Grzegorz

  • 3. Data: 2021-01-19 08:52:52
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

  • 4. Data: 2021-01-19 12:02:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >terminatorów.

    >Czym właściwie jest ten system transmisji danych? Jakaś odmiana
    >Ethernetu, czy zupełnie inne rozwiązanie?

    Zupelnie inna - musi byc przeciez modulacja pasujaca do innych kanalow
    TV.
    No i kanal powrotny - tez modulowany.

    Szyfrowanie dobrze byloby dodac.

    Aczkolwiek pewnie ma jakies elementy Ethernetu - np MAC.

    J.

  • 5. Data: 2021-01-19 12:04:57
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-01-19 o 08:41, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Mój akurat ma dwa złącza typu F. Jedno to wejście koncentryka "ze
    > ściany", drugie idzie do dekodera.
    > Transmisja pewnie podobna do WiFi. Podnośna w.cz. i jedziemy ;-)

    Zupełnie inna niż WiFi.
    Są wydzielone w kablu kanały na częstotliwościach kilkuset MHz do
    transmisji w kierunku klientów i kilkadziesiąt MHz do transmisji
    Up-link. Modulacja OFDM podobna do cyfrowej telewizji naziemnej.

  • 6. Data: 2021-01-19 12:36:54
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 19.01.2021 o 12:04, t-1 pisze:

> [...]
    > transmisji w kierunku klientów i kilkadziesiąt MHz do transmisji
    > Up-link. Modulacja OFDM podobna do cyfrowej telewizji naziemnej.

    O... dzięki za info :-)

    Grzegorz

  • 7. Data: 2021-01-19 13:05:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "t-1" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >transmisji w kierunku klientów i kilkadziesiąt MHz do transmisji
    >Up-link. Modulacja OFDM podobna do cyfrowej telewizji naziemnej.

    Ta nowoczesna telewizja to przeciez juz cyfrowa, wewnetrznie
    podzielona na pakiety - wiec downlink prawie gotowy.
    Tylko uplink do d/opracowania.

    J.

  • 8. Data: 2021-01-19 13:19:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Tak przy okazji dyskusji o światłowodach zacząłem się zastanawiać nad
    > inną kwestią, a mianowicie czym właściwie jest sprzęt wykorzystywany do
    > przesyłania Internetu przez operatorów kablówki.

    Czymkolwiek ta technologia by nie była, jest ślepą uliczką. Jeśli ktoś
    chce zainstalować Ci kablówkę, to jest spora szansa, że ktoś inny będzie
    chciał Ci podciągnąc kabelek światłowodowy. Perspektywy są znacznie
    większe, a zniszczenia w domu podczas instalacji jednakowe.

    Poza tym koncepcja dostosowywania się do tego, co akurat puszczają w
    kablu też jest mocno niedzisiejsza. A jak VoD, to Internet, a jak
    Internet, to światłowód.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2021-01-19 18:33:45
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:60068fd4$0$529$65785112@news.neostrada.pl>
    user Zbych pisze tak:

    > https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

    Miałem tego Arrisa. Nigdy się nie zepsuł.

    https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS#/media/File:ARR
    IS_CM820B_DOCSIS_Cable_Modem.jpg

    --
    Piter

  • 10. Data: 2021-01-19 18:47:09
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-01-19 o 18:33, PiteR pisze:
    > in <news:60068fd4$0$529$65785112@news.neostrada.pl>

    > Miałem tego Arrisa. Nigdy się nie zepsuł.
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS#/media/File:ARR
    IS_CM820B_DOCSIS_Cable_Modem.jpg

    Też miałem. Z sieci brał ok. 5 watów i był ledwie ciepły. Teraz mam
    arris-tg-2492. Operator wymienił mi go przy powiększeniu prędkości łącza
    do 120 Mb, mimo iż stary modem wyrabiał. Tymczasem ten nowy żre z sieci
    non stop 15 watów i grzeje się do ponad 40 stopni. Rocznie ~ 70 złotych
    na energię do modemu :( Nie wiem czy się nie obawiać pożaru od tej
    chińszczyzny. Postęp to się zdaje się nazywa.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza