  • 1. Data: 2021-01-17 20:22:52
    Temat: Dyrektywa o zakazie obrotu prekursorami materiałów wybuchowych
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    Wchodzi w życie w lutym. Trzeba zrobić zapasy acetonu i kwasu siarkowego
    do akumulatorów. Niejasny jest status perhydrolu. Jak się zorientują, że
    z nadsiarczanu też można, to pożegnamy się z trawikiem.
    Swoją drogą ciekawe, jak to będzie w praktyce. Ale znając debilizm
    urzędników, którzy przymknęli kolekcjonera minerałów z paragrafu o
    budowaniu broni jądrowej za kupno małej grudki smółki, może być wesoło.
    A z drugiej strony, niby RoHS, a stop z ołowiem bez trudu można kupić.

    P.P.

  • 2. Data: 2021-01-17 20:31:01
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/01/2021 20:22, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Wchodzi w życie w lutym. Trzeba zrobić zapasy acetonu

    Aceton mnie martwi, bo używam. Ma być kompletny zakaz czy tylko od jakiś
    ilości? Albo z dowodem.

    > A z drugiej strony, niby RoHS, a stop z ołowiem bez trudu można kupić.

    A zakaz nie jest tylko w konkretnych sytuacjach jest RoHS a w innych
    wolno lutować czymbądź?

  • 3. Data: 2021-01-17 20:37:53
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > budowaniu broni jądrowej za kupno małej grudki smółki, może być wesoło.
    > A z drugiej strony, niby RoHS, a stop z ołowiem bez trudu można kupić.

    rzuć się jakimś źródłem bo szukam ale dość nieudolnie. Jedynie z 2019
    roku najświeższe ograniczenie EU ale pobieżnie lecąc po tekście nei
    znalazłem zakazu sprzedaży

  • 4. Data: 2021-01-17 21:30:44
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 17.01.2021 o 20:37, sirapacz pisze:

    > rzuć się jakimś źródłem bo szukam ale dość nieudolnie. Jedynie z 2019
    > roku najświeższe ograniczenie EU ale pobieżnie lecąc po tekście nei
    > znalazłem zakazu sprzedaży

    Wpisz w Googlu:
    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1148.

    P.P.

  • 5. Data: 2021-01-17 21:33:34
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 17.01.2021 o 20:31, heby pisze:

    > Aceton mnie martwi, bo używam. Ma być kompletny zakaz czy tylko od jakiś
    > ilości? Albo z dowodem.

    Sam przeczytaj, może coś zrozumiesz:

    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=
    CELEX%3A32019R1148

    Dla mnie to bełkot.

    P.P.

  • 6. Data: 2021-01-17 21:34:55
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Wchodzi w życie w lutym.

    Rozwiń, proszę. Przecież ona już działa i zabrania kupić/sprzedać osobie
    prywatnej HNO3 o stężeniu większym niż 3%. Wersja 2.0, czy jakiś patch?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2021-01-17 21:50:45
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 17.01.2021 o 21:34, Piotr Wyderski pisze:

    > Rozwiń, proszę. Przecież ona już działa i zabrania kupić/sprzedać osobie
    > prywatnej HNO3 o stężeniu większym niż 3%. Wersja 2.0, czy jakiś patch?
    >
    >     Pozdrawiam, Piotr

    Nie znam się na prawie, chyba jakiś patch z 2019, podałem linki. Wchodzi
    w życie 1 lutego. Jeśli ja to dobrze rozumiem (mało prawdopodobne), to
    osoba prywatna nie kupi acetonu. Przedsiębiorca ma przy zakupie wypełnić
    oświadczenie, do czego potrzebuje.

    P.P.

  • 8. Data: 2021-01-17 21:52:19
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    > Rozwiń, proszę. Przecież ona już działa i zabrania kupić/sprzedać osobie
    > prywatnej HNO3 o stężeniu większym niż 3%. Wersja 2.0, czy jakiś patch?
    >
    >     Pozdrawiam, Piotr

    Wersja 2.0. IMHO dla elektronika nie wprowadza nic szczególnego.

    Jakub Rakus

  • 9. Data: 2021-01-17 21:54:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/01/2021 21:33, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Sam przeczytaj, może coś zrozumiesz:
    > https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=
    CELEX%3A32019R1148

    "[...]Wykaz substancji, w postaci własnej lub w mieszaninach lub
    substancjach, w przypadku których podejrzane transakcje oraz znaczące
    przypadki zaginięcia i kradzieży mają być zgłaszane w ciągu 24
    godzin:[...] Aceton"

    > Dla mnie to bełkot.

    Niby tak, ale mówią tam o np. steżeniach. Steżeniu acetonu w czym? Może
    to nie dotyczy wielu substancji w sensie restrykcji na zakup, tylko na
    obserwacje obrotu i pisania wyjaśnień, ja zaginie kilka ton.

  • 10. Data: 2021-01-17 21:59:36
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Nie znam się na prawie, chyba jakiś patch z 2019, podałem linki. Wchodzi
    > w życie 1 lutego. Jeśli ja to dobrze rozumiem (mało prawdopodobne), to
    > osoba prywatna nie kupi acetonu.

    Aceton jest w tabelce "List of substances on their own or in
    mixtures or in substances for which suspicious transactions and
    significant disappearances and thefts are to be reported within
    24 hours"

    Suspicious transaction jest określeniem elastycznym jak guma od majtek,
    ale wróżąc sobie realizację praktyczną wyobrażam sobie, że handlarz ma
    obowiązek zgłosić nabywcę na milicję, jeśli nabywca chciałby sobie kupić
    cysternę acetonu; za flaszkę nikt nie powinien ścigać. No chyba, że nosi
    maseczkę z błyskawicą, to "ależ owszem, czemu nie, dołek mu należy się".

    Za to H2SO4 15%+ jest na indeksie:

    "List of substances *which are not to be made available to,
    or introduced, possessed or used by, members of the general
    public*, whether on their own or in mixtures or substances
    that include those substances, unless the concentration is equal to or
    lower than the limit values set out in column 2"

    Dzięki za ostrzeżenie, uśpię dzieciaki i idę na zakupy...

    Pozdrawiam, Piotr