  • 1. Data: 2009-07-06 18:05:16
    Temat: Iskrobezpieczeństwo - bariery
    Od: "Fox" <p...@g...pl>

    Witam,
    mamy rozdzielkę sterowniczą w strefie bezpiecznej. Z tej rozdzielki zasilane
    i sterowane są silniki, siłowniki, zawory, przyciski i czujniki ktore
    znajdują się w strefie wybuchowej (II strefa)
    Wiem że te urządzenia w strefie muszą być iskrobezpieczne czyli w obudowie
    niepalnej i ogólnie nie powodować powstawania zagrożenia wybuchowego. Moje
    pytanie brzmi czy wszystkie urządzenia muszą być separowane galwanicznie i
    jak taką separację zapewnić. Np. czy można normalnie zasilanie silnika
    puścić przez wyłącznik i stycznik z rozdzielki czy jakoś to odseparować -
    chyba nie przez transformator separujący? Poza tym zasilanie i sterowanie
    zaworami i siłownikami - czy i jak to separować? A czujnik czy mozna
    bezpośrednio podłączyć pod wejście sterownika czy przez separator?

    PZ

  • 2. Data: 2009-07-06 19:37:10
    Temat: Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery
    Od: "Krzysztof" <o...@w...pl>

> [...]
    > Wiem że te urządzenia w strefie muszą być iskrobezpieczne czyli w obudowie
    > niepalnej i ogólnie nie powodować powstawania zagrożenia wybuchowego.
    Zalezy od tego w jaki sposob jest w tych urządzeniach realizowana ochrona
    p-wybuch.
    W niektorych przypadkach wymagane sa specjalne obwody , a w innych nie.
    Wszystko zalezy od tego co masz po ATEX na obudowach urzadzen.
    K.

  • 3. Data: 2009-07-06 20:02:29
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Fox" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    Moje
    > pytanie brzmi czy wszystkie urządzenia muszą być separowane galwanicznie

    Nie muszą być separowane. Za to wszystko (kable, złącza, puszki, czujniki,
    wyłączniki, cała galanteria itp) w strefie zagrożonej musi być
    iskrobezpieczne i muszą być zachowane pewne procedury (np. nie wolno tam
    wyciągać wtyczki z zasilonego gniazdka itp). Przy czym, żebyśmy się dobrze
    zrozumieli, niepalna obudowa z iskrobezpieczeństwem ma niewiele wspólnego.
    Muszą być to certyfikowane ustrojstwa. Chyba, że ma to być
    "iskrobezpieczne" a nie iskrobezpieczne, bo nie napisałeś, czy to wymóg
    przepisów czy widzimisię.

    e.

  • 4. Data: 2009-07-06 20:07:38
    Od: "Remek" <w...@n...pl>

    Użytkownik "Fox" napisał:

> [...]
    > znajdują się w strefie wybuchowej (II strefa)
    > Wiem że te urządzenia w strefie muszą być iskrobezpieczne czyli w obudowie

    Urządzenie iskrobezpieczne, to takie które zasilane jest przez zasilacz
    iskrobezpieczny. Wszelkie łączenia, czy awarie typu zwarcie w tak zasilanym
    urządzeniu nie wygenerują iskry zdolnej zapalić medium, które tam może
    stworzyć mieszaninę wybuchową.

> [...]
    > zaworami i siłownikami - czy i jak to separować? A czujnik czy mozna
    > bezpośrednio podłączyć pod wejście sterownika czy przez separator?

    Wypisujesz niesamowite głupoty. Lepiej sobie odpuść, zanim puścisz jakiś
    zakład z dymem i pójdziesz siedzieć. To bardzo poważny temat dla
    specjalistów. Zdobądź materiały na temat ochrony p.poż i p.wybuch w
    obszarach zagrożonych wybuchem. Po ich przeczytaniu i zrozumieniu wróć do
    swojego postu, a zapewniam że włos zjeży Ci się na głowie.

    Remek

  • 5. Data: 2009-07-07 12:15:01
    Od: "Remek" <w...@n...pl>

    Użytkownik "entroper" napisał:

    > muszą być zachowane pewne procedury (np. nie wolno tam
    > wyciągać wtyczki z zasilonego gniazdka itp).

    Co za bzdury! Mógłbyś podać przepis, który o tym mówi? Dajcie sobie siana
    domorośli "fachowcy". To zbyt poważny temat.

    Remek

  • 6. Data: 2009-07-07 13:08:19
    Od: "Krzysztof" <o...@w...pl>

    Użytkownik "Remek" <w...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zasilanym
    > urządzeniu nie wygenerują iskry zdolnej zapalić medium, które tam może
    Mniej więcej ( sam zasilacz i odbiornik to za mało - wliczają się też
    parametry linii zasilającej/transmisyjnej) w dodatku ja silników w
    wykonaniu iskrobezpiecznym nie widzialem ( byłyby bardzo małe) - tylko
    ognioszczelnym.

    Do Fox - daj sobie spokój, przedmówca ma rację - nie masz zielonego pojęcia
    jak sie za to zabrać i na pewno zrobisz to źle - żądaj projektu.
    K.

    K.

  • 7. Data: 2009-07-07 13:15:46
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    > Co za bzdury! Mógłbyś podać przepis, który o tym mówi?

    cytuję:

    Plugs and sockets for external connections (...) designed so that they
    cannot be separated when the contacts are energized and the contacts
    cannot be energized when plug and socket are separated.

    nie powiem z której normy - znajdziesz sobie sam, specjalisto.
    aha, dotyczy ona stosunkowo niskiego stopnia zabezpieczenia.

    > Dajcie sobie siana
    > domorośli "fachowcy". To zbyt poważny temat.

    Ty już się popisałeś. Teraz sp...

    e.

  • 8. Data: 2009-07-07 13:42:16
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Krzysztof" napisał:
    > w dodatku ja silników w wykonaniu iskrobezpiecznym nie widzialem ( byłyby
    > bardzo małe) - tylko ognioszczelnym.

    a te bezszczotkowe nie są?

    > Do Fox - daj sobie spokój, przedmówca ma rację - nie masz zielonego
    > pojęcia jak sie za to zabrać i na pewno zrobisz to źle - żądaj projektu.

    wyluzujcie fachowcy!:O)
    widać że macie za słabe nerwy na instalacje wybuchowe:O)
    od tego są grupy dyskusyjne zeby sobie pogadać, zawsze się czegoś można
    dowiedzieć, zresztą zdaje się wszystko w temacie powinno być w polskich
    normach, tak czy siak zawsze żyje się raz, a wielu liczy jeszcze na niebo:O)

  • 9. Data: 2009-07-07 15:22:21
    Od: "Fox" <p...@g...pl>

    > Do Fox - daj sobie spokój, przedmówca ma rację - nie masz zielonego
    > pojęcia jak sie za to zabrać i na pewno zrobisz to źle - żądaj projektu.
    > K.

    Daj namiar to moze zlecimy projekt jak znasz dobrych projektantów z
    uprawnieniami.

  • 10. Data: 2009-07-07 15:42:02
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

> [...]
    > zaworami i siłownikami - czy i jak to separować? A czujnik czy mozna
    > bezpośrednio podłączyć pod wejście sterownika czy przez separator?

    http://www.cantonigroup.com/pl/motors/celma/series/1
    66/silniki-przeciwwybuchowe/
    tutaj masz opis silników w wykonaniu przeciwwybuchowym. Silnik taki
    podłączasz standardowo, z tym że termik ustawiasz na 0.9 In. Zawory również
    są w wykonaniu Ex. czujniki podłączasz przez bariery (szukaj "bariera
    zenera"). Swoją zabawkę składasz z części istniejących na rynku lub udajesz
    się po certyfikat do Kopalni Barbara. Jako ciekawostka powiem, że zasilacz a
    raczej transformator, zasilający bariery, też musi być w wykonaniu Ex :)
    Wojtek

    --
    Nie każde piwo to Żywiec!
    .... Na szczęście :)