  • 1. Data: 2021-04-15 12:46:25
    Temat: Jak dziala regulator obrotów wiertarki?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Na jakiej zasadzie działają elektroniczne regulatory obrotów wiertarki, takiej
    ręcznej ale sieciowej 230VDC, wbudowane w wiertarkę?
    Miejsca mało w rękojeści, chłodzić trudno - no pewnie strumieniem powietrza z
    wentylatora silnika?
    Mam na myśli regulację czyli trzymanie w miarę stałych obrotów (w tych wyższych
    modelach jak Bosch serii RCT czy Metabo serii EV), a
    nie mocy.
    Przełącznik jest wielopozycyjny (wyczuwalna zapadka powiedzmy 19-21 pozycji) - to
    jest dyskretny przełącznik, czy ciągły? Jak
    realizowany (opto?)?

  • 2. Data: 2021-04-15 16:14:14
    Temat: Re: Jak dziala regulator obrotów wiertarki?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-15 o 12:46, ąćęłńóśźż pisze:
    > Na jakiej zasadzie działają elektroniczne regulatory obrotów wiertarki,
    Triak.

> [...]
    > wyższych modelach jak Bosch serii RCT czy Metabo serii EV), a nie mocy.
    > Przełącznik jest wielopozycyjny (wyczuwalna zapadka powiedzmy 19-21
    Potencjometr z grzechotką.

    > pozycji) - to jest dyskretny przełącznik, czy ciągły? Jak realizowany
    > (opto?)?
    Żartujesz? po co miałby tam być?

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2021-04-15 18:10:45
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Opto?
    Z uwagi na zabrudzenia łatwe w sprzęcie budowlanym.
    Potencjometr węglowy, czy drutowy?

    -----

  • 4. Data: 2021-04-15 18:53:09
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-15 o 18:10, ąćęłńóśźż pisze:
    > Opto?
    > Z uwagi na zabrudzenia łatwe w sprzęcie budowlanym.
    Tyle wytrzyma, poz tym potencjometr sam się czyści :)

    > Potencjometr węglowy, czy drutowy?
    Węglowy, to nie ta klasa sprzętu żeby tam był drutowy.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2021-04-19 09:32:38
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A elektronicznie jak nowoczesne 19-21 położeniowe regulatory wbudowane w wiertarkę są
    zrealizowane?
    Triak?
    I obcięta sinusoida?

    BTW akurat naprawiałem upadłego robocika kuchennego, położenia prędkości
    0-1-2-3-4-5-T (od czego litera T? francuski).
    Wyłącznik o siedmiu wyraźnych położeniach skokowych z różnymi odczepami od silnika.

    -----

  • 6. Data: 2021-04-19 10:28:46
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-04-19 o 09:32 +0200, ąćęłńóśźż napisał:
    > BTW akurat naprawiałem upadłego robocika kuchennego, położenia
    > prędkości 0-1-2-3-4-5-T (od czego litera T? francuski).

    Pewnie tryb "turbo".

    Mateusz

  • 7. Data: 2021-04-19 11:22:54
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-19 o 09:32, ąćęłńóśźż pisze:
    > A elektronicznie jak nowoczesne 19-21 położeniowe regulatory wbudowane w
    > wiertarkę są zrealizowane?
    > Triak?
    > I obcięta sinusoida?
    Tak

> [...]
    > 0-1-2-3-4-5-T (od czego litera T? francuski).
    > Wyłącznik o siedmiu wyraźnych położeniach skokowych z różnymi odczepami
    Bo robociki kuchenne sa tak robione, ale tu nie ma płynnej regulacji a w
    wiertarce masz ją.

  • 8. Data: 2021-04-19 16:36:43
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W wiertarce jest podwójna regulacja:
    Płynna pod spustem i osobna skokowa przełącznikiem (nie takim w spuście, lecz osobną
    gałką na wierzchu wiertarki).
    Pytam o tę skokową.
    Silniki komutatorowe i to dla zawodowców "lubią" triaki i obcięte sinusoidy?

    -----

  • 9. Data: 2021-04-20 14:22:24
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-19 o 16:36, ąćęłńóśźż pisze:
    > W wiertarce jest podwójna regulacja:
    > Płynna pod spustem i osobna skokowa przełącznikiem (nie takim w spuście,
    > lecz osobną gałką na wierzchu wiertarki).
    Ta gałka to jest najczęściej mechaniczna zmiana przekładni, zauważ że z
    tą wajchą są najczęściej dwubiegowe a nie ..dziesiąt biegowe.

    > Pytam o tę skokową.
    > Silniki komutatorowe i to dla zawodowców "lubią" triaki i obcięte
    > sinusoidy?
    Im to bez znaczenia bo to silniki bocznikowe, na prądzie stałym też pójdą.
    Dlatego te regulatory to taki opornik dużej mocy tylko żeby strat nie
    było ma prymitywny PWM robiony z ciętego sinusa.

    Zresztą w mikserach teraz już dają mostek prostowniczy i tyrystor
    zamiast triaka na podobny silnik jak w wiertarkach.
    --
    Janusz