  • 1. Data: 2010-12-27 18:06:38
    Temat: Jak opona "daje znaki" kierowcy?
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>

    Rozwinęliście wątek hamowania awaryjnego jako off-topic innego wątku.

    Padło tam wiele ciekawych uwag, które mogłyby pomóc wielu mniej
    doświadczonym kierowcom, gdybyście nie skupiali się tak na stroszeniu piórek
    i zadziornym skakaniu sobie do oczu.

    Może więc w tym wątku uda się rozwinąć temat bardziej merytorycznie.

    Jak hamować awaryjnie? Czemu Łowca twierdzi, że pulsacyjnie jest be? Jak się
    nauczyć niepulsacyjnie? Jak rozpoznać, że opona informuje mnie, że kres jej
    możliwości jest blisko?

    Jeśli macie ochotę odpowiedzieć - bardzo chętnie posłucham. Zgaduję, że nie
    tylko ja.

  • 2. Data: 2010-12-27 19:37:47
    Temat: Re: Jak opona "daje znaki" kierowcy?
    Od: Michał V-R <m...@o...pl>

    W dniu 2010-12-27 22:36, Marcin N pisze:
> [...]
    > kres jej możliwości jest blisko?
    >
    > Jeśli macie ochotę odpowiedzieć - bardzo chętnie posłucham. Zgaduję, że
    odpowiedz jest jedna - doswiadczenie, nic innego tego nie zastapi, jak
    jedziesz po lepszym asfalcie stopien utraty przyczepnosci czujesz, jak
    zaczyna ci sie ciagnac guma z opony, zanim nastapi uslizg, jak po zlym,
    badz za brudzonym, od razu lapiesz poslizg, jeszcze raz mowie,
    doswiadczenie, zadne wypisane teorie, choc prawidlowe ci tego nie
    wytlumacza, poki sam nie bedziesz w takiej sytuacji, ale metoda zawsze
    jest ta sama, odpuscic, a ile, to juz ci powie jedynie doswiadczenie i
    poznanie swojego moto i kapci, na ktorych jedziesz. Niestety wiedz boli,
    jakby na to nie patrzec

    Michal V-R
    gg 9409047
    żyje sie raz, pozniej sie tylko straszy

  • 3. Data: 2010-12-27 20:25:47
    Od: "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm>

    Użytkownik "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:ifakih$cck$...@n...onet.pl...
    > Padło tam wiele ciekawych uwag, które mogłyby pomóc wielu mniej
    > doświadczonym kierowcom, gdybyście nie skupiali się tak na stroszeniu
    > piórek i zadziornym skakaniu sobie do oczu.

    hehhehe;)

    > Może więc w tym wątku uda się rozwinąć temat bardziej merytorycznie.

    Na 100%.

    > Jak hamować awaryjnie? Czemu Łowca twierdzi, że pulsacyjnie jest be?

    Bo nie wie znaczy slowo "pulsacyjnie". IMHO to co powiedzial/wyjasnil
    dotyczace hamowania to bardzo dobra metoda.

    Polega ona na ciaglym dostosowywaniu sily hamowania do chwilowej
    przyczepnosci kola. Czyli lapiesz za klamke, a gdy czujesz ze opona puszcza
    to Ty popuszczasz w pewnym stopniu klamke. Ten "pewien stopien" okreslasz
    samemu - puszczasz do momentu, az kolo nie chwyci przyczepnosci. Czesto w
    akcie paniki puszczasz calkowicie. Jak juz zlapie przyczepnosc to znowu
    dusisz mocniej. Robisz to, zeby wyczuc max. ile mozesz hamowac.

    > Jak się nauczyć niepulsacyjnie?

    Dusic jednostajnie, albo nie dusic w ogole. Ewentualnie mozna hamowac
    przerywanie (0-1, czyli hamujesz, puszczasz i tak caly czas podczas
    hamowania).

    Ale to niedobre metody.

    > Jak rozpoznać, że opona informuje mnie, że kres jej możliwości jest
    > blisko?

    Kurcze, nie powiem Ci teraz. Nigdy sie nie zastanawialem tak dokladnie, bo
    po prostu pojezdzilem troszeczke w terenie, troszeczke na gorszych drogach,
    gdzie po prostu byla okazja do utraty przyczepnosci przy hamowaniu nawet na
    Romecie czy MZ'tce. Teraz to po prostu czuje, bez wiekszego zastanowienia
    czy na klamce, czy poprzez odglos czy poprzez cos innego.

    Przypomnij sie na wiosne, jak wyciagne maszyne z garazu. Na 100% bedzie
    pelno roznego syfu na drodze i zalicze pare uslizgow przedniego kola przy
    hamowaniu. Jak sie przypomnisz to zwroce uwage na to co sie dokladnie dzieje
    i jak to dokladnie okreslic.

    > Jeśli macie ochotę odpowiedzieć - bardzo chętnie posłucham. Zgaduję, że
    > nie tylko ja.

    Chcesz sie czegos dowiedziec to czytaj uwaznie - nie znasz slowa to sprawdz,
    albo zapytaj. Unikniesz wielu nieporozumien i zrozumiesz wiecej. Poza tym
    polece Ci ksiazki (dostepne w PL i przetlumaczone na nasz jezyk):
    - Strategie uliczne
    - Motocyklista doskonaly
    autorem obu jest David L. Hough

    Ksiazki napisane bardzo fajnie. Dobra rzecz na zimowa lekture. Druga
    wyjasnia min. dlaczego w zakrecie trzeba dodawac gazu, a nie ujmowac, jak
    hamowac zeby sie zatrzymac itp. Pierwsza bardziej nadaje sie dla adeptow
    poruszania sie po drogach w ogole. Jest to zbior przykladowych sytuacji,
    ktorych moznaby uniknac, jadac inaczej, albo np. myslac za innych
    uzytkownikow drog.

    Poza tym "cwiczyc, cwiczyc i jeszcze raz cwiczyc".

    --
    pzdr:
    Ivam

  • 4. Data: 2010-12-27 21:04:50
    Od: Daniel Kowalski <b...@g...pl>

    > - Strategie uliczne
    > - Motocyklista doskonaly

    Jako "żółtodziób" przeczytałem też "Przyspieszenie - twist on the
    wrist"; książeczka o jeździe na torze, ale jak zwykle sporo uwag
    technicznych można przełożyć na zwykłą jazdę.

  • 5. Data: 2010-12-27 22:08:08
    Od: "[]v[]artec" <m...@W...pl>

    W dniu 2010-12-27 19:06, Marcin N pisze:
    > Jak hamować awaryjnie? Czemu Łowca twierdzi, że pulsacyjnie jest be? Jak
    > się nauczyć niepulsacyjnie? Jak rozpoznać, że opona informuje mnie, że
    > kres jej możliwości jest blisko?

    - Jak należy hamować? ( http://yamahaxjrclub.pl/kat1/Hamowanie.pdf )
    - Co należy wiedzieć o hamulcach ( http://yamahaxjrclub.pl/kat1/heble.pdf )

    PLUS:

    - Drgania motocyklowe ( http://www.yamahaxjrclub.pl/kat1/Drgania.pdf )
    - O łańcuchach ( http://yamahaxjrclub.pl/kat1/Lancuchy.pdf )
    - Zakręty cz.1 ( http://yamahaxjrclub.pl/kat1/Zakrety1.pdf )
    - Zakręty cz.2 ( http://yamahaxjrclub.pl/kat1/Zakrety2.pdf )
    - Jazda we dwoje ( http://yamahaxjrclub.pl/kat1/We2.pdf )
    - Jazda w mieście ( http://yamahaxjrclub.pl/kat1/Miasto.pdf )
    - Jazda w czasie deszczu ( http://yamahaxjrclub.pl/kat1/woda.pdf )
    - Regulacja zawiechy ( http://yamahaxjrclub.pl/kat1/Regzaw.pdf )

    "Nie mistrz teorii a uczeń praktyki" - to tekst z jednego z kawałków,
    ale z tej teorii można się co nieco ciekawego dowiedzieć i
    poeksperymentować z tą wiedzą w bezpiecznym miejscu na szosie. Przy
    dobrej przyczepności kres przodu jest jak zaczyna podnosić tyłek. I nie
    ma co się bać na dobrym, suchym, czystym asfalcie, że Ci podetnie przód.
    Koniec przyczepności tyłu jest jak zaczyna tańczyć. Czyli najlepsze
    hamowanie jak z tyłu jeszcze nie podnosi i tył nie zrywa przyczepności -
    żeby w użyciu były dwa hamulce na pełnej możliwej sile. To tyle teorii.

    --
    Martec - Jelenia Góra
    .:: CB 900F Hornet owns the road - it really does !

  • 6. Data: 2010-12-28 08:33:08
    Od: "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm>

    Użytkownik "Daniel Kowalski" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:4...@g...pl...

    > Jako "żółtodziób" przeczytałem też "Przyspieszenie - twist on the wrist";
    > książeczka o jeździe na torze, ale jak zwykle sporo uwag technicznych
    > można przełożyć na zwykłą jazdę.

    O! Jest juz po polsku. To tez polecam.

    --
    pzdr:
    Ivam

  • 7. Data: 2010-12-28 08:54:23
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 27 Gru, 19:06, "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> wrote:

    > Jak hamować awaryjnie? Czemu Łowca twierdzi, że pulsacyjnie jest be? Jak się
    > nauczyć niepulsacyjnie? Jak rozpoznać, że opona informuje mnie, że kres jej
    > możliwości jest blisko?

    Kilka lat temu bylem na czyms takim jak "szkola jazdy suzuki", w
    wypadku hamowania awaryjnego (tzn. takiego, ze zdazy sie powiedziec
    tylko "o ku...";) ) radzili (i uczyli) zablokowac tyl (i trzymac
    zablokowany praktycznie do zatrzymania - zeby nie zaliczyc highsida
    odpusczajac przy zbyt duzej predkosci jesli moto jest pod katem do
    kierunku ruchu) + przod pulsacyjnie

    Robilismy testy typu sam tyl, sam przod i hamowanie dwoma bylo
    najskuteczniejsze

    Co do "teorii" to idae byla taka, zeby bylo to proste i automatyczne,
    dla amatora pulsacyjne hamowanie zapobiega zablokowaniu przodu w
    panice..., wiec w sumie to "pulsacyjne" to jedyny odruch jaki nalezy
    sobie wyrobic..., hamujac nie pulsacyjnie zatrzymamy sie minimalnie
    szybciej, ale jest znacznie wieksze ryzyko zablokowania kola i
    wywrotki, lub pelnego odpuszczenie hamulca i hamowania "od
    poczatku"...

    WS

    WS

  • 8. Data: 2010-12-28 09:18:09
    Od: "NESSO" <NIESPAMUJ@NIE SPAMUJ .PL>

    > O! Jest juz po polsku. To tez polecam.
    >
    > --
    jakiś link do PDF ?

  • 9. Data: 2010-12-28 09:31:28
    Od: duddits <d...@N...pl>

    W dniu 2010-12-28 10:18, NESSO pisze:
    > jakiś link do PDF ?

    Wiem. Sam święty nie jestem, ale czy nie myślałeś czasem aby nie
    wspierać ludzi, którzy te publikacje napisali?

    Może raz na jakiś czas warto kupić taką książkę.

    --
    duddits
    FZ8N.pl

  • 10. Data: 2010-12-28 09:45:00
    Od: "NESSO" <NIESPAMUJ@NIE SPAMUJ .PL>

    > Wiem. Sam święty nie jestem, ale czy nie myślałeś czasem aby nie wspierać
    > ludzi, którzy te publikacje napisali?
    >
    > Może raz na jakiś czas warto kupić taką książkę.

    Przecież kupuje transfer na "chomiku" kosztuje .