eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieria › Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?

  • 11. Data: 2022-10-05 16:51:22
    Temat: Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 5 October 2022 at 16:43:54 UTC+2, J.F wrote:
> [...]
    wokół osi wyznaczonej przez linię średnicy, rownoległą do płaszczyzny rzutowania ?

    obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez średnicę
    koła.
    > Normalnie, jak kosinus ... w rzutowaniu prostopadlym.

    > Ten wycinek sfery ma powierzchnie (z pamieci)
    > 4*pi*R^2*(1-cos alfa)
    > gdzie alfa to kat srodkowy stozka wyznaczonego przez okrąg i srodek
    > kuli.
    >
    > Tzn polowa kąta rozwarcia stozka.
    >
    > Dalej sobie policzysz sam :-)
    > Ale chcesz warosc w/g wzoru wyliczyc, czy problem opisowo zadac i
    > wzór uzyskac?
    >
    > J.
    Tutaj jest moduł lekcji z grafiką, czyli koło (okrąg) narysowane na sferze kuli,
    czyli to co mnie interesuje
    i można obracać, są punkty , ale bez modułu kalkulatora.
    Nie ma ramki z obliczeniami po lewej stronie.

    Nie wiem czy jest wsparcie dla obliczania powierzchni kola na sferze kuli w rzucie
    prostopadłym na płaszczyznę
    https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw

  • 12. Data: 2022-10-05 17:19:10
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-10-05 o 16:45, a a pisze:

    obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez średnicę
    koła.

    do pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?

    volcanic activity on the Sun, calculating total volcanic energy ejected by every
    sunspot in total towards the Earth,

    Where: R = the sunspot number. G = the number of sunspot groups observed.

    > ok, ale gdy człowiek jest plaskoziemcem od 100 lat i uzywa w internecie jedynie
    ASCII
    > to mi to zajmie troche czasu zanim to ogarnę.
    >
    > To znalazlem
    >
    > https://www.geogebra.org/3d
    >
    > i założyłem konto i mogę rysowac sfery, kilka sfer i je rzutować i coś obliczać dla
    punktów, obracać, powiększać sfery.
    > Może i da się narysowac kółko / okrąg na sferze i oblioczyć powierzchnię tego koła
    > ale nie wiem czy algebra, kalkulator wpiera aktyalizację obliczeń, gdy się
    zmieniają dane wejściowe, gdy obracam kulę.

> [...]
    > bo widziałem tutoriale z trójkątami narysowanymi na sferze kuli i kąty można
    zmieniać, powiększać.

    > Czyli to pieknie działa i coś liczy i musze się tego naumieć
    >
    > A na dzisiaj chce sie nauczyć rzutować łuk koła, 90 stopni, na prostą, na oś z
    podziałką,
    > abym wiedział ile łuku się znajduje pomiędzy 0 a 1, pomiędzy 1 a 2
    > czyli jak rzutowanie łuku koła na prostą oś, zmniejsza dlugości odcinków łuku kola.
    >
    > Może kalkulator ma funkcję obliczania powierzchni.
    > Wtedy narysuję okrąg/koło na sferze kuli - zatem obliczenie powierzchni i będę
    obracal kulę, abym widział rzut koła w peerspektywie sferycznej, o zmniejszającej się
    powierzchni.

    > Czyli bardzo trudne zadanie, gdy trygonometrią sferyczną nie zajmowałem się nigdy

    Kiedyś myślałem, że trygonometria sferyczna jest piekielnie trudna.
    Zabrałem się za nią z konieczności, bo chciałem porozmieszczać coś
    optymalnie na sferze.
    Ku mojemu zaskoczeniu, okazało się, że geometria sferyczna jest dla mnie
    łatwiejsza od euklidesowej.
    Do wizualizacji tamtych obliczeń użyłem FreeCada i skryptów w Pythonie.

    Teraz mam GeoGebgrę, która współpracuje z programem Javascript, ale nie
    z Pythonem.
    Skoro Python działa jako skrypt w programie Gimp i FreeCad, to czemu nie
    wzięli go do Geogebry?
    Nie chce mi się uczyć nowego języka, więc będę korzystał z ograniczonych
    wewnętrznych skryptów GeoGebry.

    WM

  • 13. Data: 2022-10-05 17:35:48
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-10-05 o 16:51, a a pisze:

> [...]
    > Nie ma ramki z obliczeniami po lewej stronie.
    >
    > Nie wiem czy jest wsparcie dla obliczania powierzchni kola na sferze kuli w rzucie
    Ściągnij sobie na komputer ten plik i dopisz własny kawałek do
    obliczania powierzchni i wysyłaniu jej na okienko tekstowe.
    Wzory już masz, teraz przeanalizuj jego zmienne i użyj w swojej wstawce.
    Program Geogebra jest bardzo intuicyjny i łatwo się domyśleć co robić.

    WM

  • 14. Data: 2022-10-05 20:23:49
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 5 October 2022 at 17:19:12 UTC+2, WM wrote:

> [...]
    > wzięli go do Geogebry?
    > Nie chce mi się uczyć nowego języka, więc będę korzystał z ograniczonych

    W jaki sposób GG współpracuje z JS , jak się uruchamia skrypty ze strony www ?

    Nie znalazłem przykladu czy info.

  • 15. Data: 2022-10-05 20:45:02
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-10-05 o 20:23, a a pisze:

> [...]
    powierzchni.

    > W jaki sposób GG współpracuje z JS , jak się uruchamia skrypty ze strony www ?

    https://www.youtube.com/watch?v=By-FJn-tjTY

    WM

  • 16. Data: 2022-10-05 20:53:34
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 5 October 2022 at 17:36:03 UTC+2, WM wrote:

> [...]
    > Wzory już masz, teraz przeanalizuj jego zmienne i użyj w swojej wstawce.
    > Program Geogebra jest bardzo intuicyjny i łatwo się domyśleć co robić.

    Dzięki,
    zapiszę się na wykłady z GG do ciebie, bo samodzielnie nie wykombinuję jak działają
    następujące strony / aplikacje.

    Tutaj przykłady ale nic sferycznego

    https://www.geogebra.org/m/pR5DME5S#chapter/618973

    Tutaj notatki

    https://www.geogebra.org/notes

    Tutaj grafika 3D i rewelacja, są obliczenia i wyniki się zmieniają podczas ruszania
    sferą
    i można dodać swoją funkcję

    https://www.geogebra.org/3d

    dodałem punkt E i skopiowałem współrzędne innego punktu i się pokazał, potem
    przesuwałem punkt E i współrzędne się aktualizują, czyli to pięknie działa.

    Nie nie mogę wartośći punktu E skopiowac do schowka, ani wpisu nowego punktu do
    schowka, czy do pliku.

    No i kolor sfery jest jasnoburaczany a punktów z wartościami, niebieski i font mały,
    czyli słabo widoczne.

    ==
    No i jest geometria sferyczna Mic hała

    https://www.geogebra.org/search/geometria%20sferyczn

    a dalej
    https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw

    "Sferyczne centrum i okrąg.

    Autor:
    Steve Phelps

    W geometrii euklidesowej dwusieczne boków trójkąta są zbieżne w ŚRODKU OBWODU,
    punkcie jednakowo odległym od wierzchołków trójkąta oraz w środku okręgu wpisanego.
    Poniższy rysunek przedstawia konstrukcję dwusiecznych prostopadłych trójkąta
    sferycznego. One również są zbieżne w punkcie O, czyli środku okręgu wpisanego.
    Zasadniczo okrąg jest kołem szerokości geograficznej z punktem O jako biegunem.

    Przeciągnij powoli punkty A, B i C.

    No i mogę punkty przeciągać, ale nie widzę menu z lewej strony z obliczeniami,
    współrzędnymi punktów.

    Nie wiem, czy mogę menu dodać i nie wiem skąd się wzięły te wszystkie kolory sfery,
    punktów, bo obraz jest czytelny i gdzie znajduja sie ustawienia tego rysunku/ obiektu

    No i jest wspomniana

    Geometria sferyczna
    https://www.geogebra.org/m/kptgr6sk
    Autor:
    Michał Malinowski

    ale w menu z lewej strony nie moge niczego dodać, no i nie widziałem jeszcze skryptu
    w JS

    Podsumowując.
    Ciekawe narzędzie, działające w przeglądarce, ale nadal nie wiadomo jak działa i
    jakie sa opcje.

    Czy do sfery ze strony

    https://www.geogebra.org/m/H3yBWbsw

    moge dodać rzutowanie na plaszczyznę samego koła/okręgu i coś będzie liczyło jego
    powierzchnię, która będzie sie modyfikowała, gdy będę obracał sferą i koło będzie się
    zbliżało do brzegu tarczy.

    Chyba nie powstanie w takim rzucie elipsa, gdyż poludniki na sferze działają
    zwężająco jak stożek, a nie rzut prostopadły.

    Czyli koło zmieni się w zmodyfikowaną elipsę
    i chce tylko znać jej powierzchnię plaską a potem powierzchnię sfery nad taka elipsą
    i napisać skrypt, który by mi wykonywał obrót sfery z kolem i przybliżał koło coraz
    bardziej do brzegu i obliczał powierzchnię rzutu i powierzchn ię sfery dla tego
    rzutu.

    I chcę te wartości zapisać do macierzy 2/3 wymiarowej, jako współczynniki redukcji
    pola powierzchni koła i sfery nad nim,
    do odzyskiwania rozmiarów obiektów na sferze, gdy w teleskopie widzę jedynie tarczę
    słoneczną w rzucie prostokątnym, na płaszczyznę pola widzenia , prostopadłą do osi
    okularu.

    I tylko tyle na dzisiaj ;)

    Jeżeli jest to możliwe to nie wiem, jak dodać rzutowanie prostopadłe do sfery z
    narysowanym kolem
    i jak zdefiniować obiekt o nazwie zrzut prostokątny i jak umieścić płaszczyznę
    rzutowania z osiami, pod sferą kuli

  • 17. Data: 2022-10-05 21:00:28
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 5 October 2022 at 20:45:04 UTC+2, WM wrote:

> [...]
    zmieniają dane wejściowe, gdy obracam kulę.

    obracal kulę, abym widział rzut koła w peerspektywie sferycznej, o zmniejszającej się

    czy
    Alessandri Giuseppe
    32 subscribers
    Costruire script, in GeoGebra, con JavaScript.
    Comments are turned off. Learn more

    mógłby podać stronę www swojego skryptu, bo niestety komentarze są wyłączone.

    Oglądam video ale nie wiem w co klikać aby się otworzyły skrypty czy pełne okno ze
    skryptami, do edycji
    i czy GG wspiera rzutowanie prostokątne i jak jest zdefiniowana ta operacja, czy jako
    funkcja ? o gdzie i skąd wziąć przykład ?

  • 18. Data: 2022-10-05 21:16:23
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 5 October 2022 at 20:45:04 UTC+2, WM wrote:

    > https://www.youtube.com/watch?v=By-FJn-tjTY
    >
    > WM
    na filmiku aplikacja pokazuje baner z nazwą funkcji i wzorem
    i jak on klika w banner to się otwiera od dołu menu.

    Te strony, które odwiedzalem, nie mają takiego banera i nie otwieraja okna z kodem JS
    z apletami,
    czyli pewnie jest to opcja dla właściciela apl;ikacji.

    Ale jest rzutowan ie prostokątne w prawym górnym rogu : Ustawienia

    Gdy włączę rzutowanie prostokątne dla tej buraczkowej sfery kulistej to nic nie
    widzę, żadnej zmiany na płaszczyźnie, która ma opcję widoczności (chmurka)

    https://www.geogebra.org/3d

  • 19. Data: 2022-10-05 21:20:08
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-10-05 o 21:00, a a pisze:

> [...]
    > i czy GG wspiera rzutowanie prostokątne i jak jest zdefiniowana ta operacja, czy
    jako funkcja ? o gdzie i skąd wziąć przykład ?
    Nie jest łatwo zdobywać informacje o sposobie używania programu
    Geogebra. Mnie to zajęło parę dni czasu, zanim program zaczął mnie
    'słuchać' w trudniejszych sprawach np. ciągów, które są ważną zaletą
    programu. Skryptów na razie nie ruszałem.
    WM

  • 20. Data: 2022-10-05 21:45:46
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 5 October 2022 at 21:20:27 UTC+2, WM wrote:

> [...]

    > 'słuchać' w trudniejszych sprawach np. ciągów, które są ważną zaletą
    > programu. Skryptów na razie nie ruszałem.
    znalazłem, znalazłem,
    tutoriale dla expertów

    https://wiki.geogebra.org/en/Tutorials_for_Experts

    https://wiki.geogebra.org/en/Tutorial:Introduction_t
    o_GeoGebraScript

    https://wiki.geogebra.org/en/Reference:GeoGebra_Apps
    _API

    Nie rozumiem, dlaczego nazwy GeoGebra nigdy nie spotkałem w internecie.

    Matlab popularny, a GG w tle.
    Ide szukać aplikacji z rzutowaniem i widocznymi funkcjami w l;ewym boxie, aby
    wiedzieć co jak się nazywa.