  • 1. Data: 2009-04-21 15:13:03
    Temat: Jak w Biosie?
    Od: "Jacek" <j...@i...pl>

    Witam!
    Dotyczy płyty Gigabyte GA-MA69G-S3h.
    Płyta ma 1 x IDE i 4x SATA.

    W Biosie, w sekcji Standard CMOS Features są wymienione następujące kanały:
    Channel 0 - Master
    Channel 0 - Slave
    Channel 2 - Master
    Channel 2 - Slave
    Channel 3 - Master
    Channel 3 - Slave
    Dotychczas mam podłączony dysk systemowy/IDE/ i nagrywarkę CD /slave/ i
    ustawione są na Channel 0.
    Na Channel 2-Master jest dysk Sata i na Channel 3-Master nagrywarka DVD
    Sata.
    Chcę wyrzucić z systemu disk IDE i dołożyć drugi dysk Sata, tak więc system
    będzie na dysku Sata.

    I tu pojawiają się wątpliwości:

    1.Na którym kanale zainstalować w Biosie dysk systemowy Sata - na 0, 2 czy
    3?

    2.Czy przy instalacji urządzeń Sata jest istotne czy w moim Biosie podłączę
    urządzenie na kanale master czy slave, choć wiem, że w przypadku Sata
    pojęcie master i slave nie istnieje.

    3.Czy jeśli będę chciał pozostawić w kompie nagrywarkę CD /IDE/ - jako
    jedyne urządzenie IDE/zworka na master/, to do którego kanału w Biosie ją
    podłączyć - 0, 2 czy 3?

    Moje rozterki nie dotyczą kolejności bootowania, bo to wiem jak ustawic.
    Dodam też, że w instrukcji płyty odpowiedzi na moje pytania nie znalazłem.
    Nie znalazłem też prostej odpowiedzi na różnego rodzaju forach.
    Będę wdzięczny za wyjaśnienie.
    Pozdrawiam
    Jacek

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusów 4024
    (20090421) __________

  • 2. Data: 2009-04-21 15:36:03
    Temat: Re: Jak w Biosie?
    Od: "Markow" <m...@S...pl>

    Użytkownik "Jacek" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Dodam też, że w instrukcji płyty odpowiedzi na moje pytania nie
    > znalazłem. Nie znalazłem też prostej odpowiedzi na różnego rodzaju

    Witam,

    Trochę mylące są te nazwy w biosie, więc wyjaśniam:

    Channel 0 - Master - pierwsze urządzenie na złączu IDE
    Channel 0 - Slave - drugie urządzenie na złączu IDE
    Channel 2 - Master - sata0
    Channel 2 - Slave - sata1
    Channel 3 - Master - sata2
    Channel 3 - Slave - sata3

    Jeżeli podłączysz nagrywarkę pod złącze IDE, to ustawi ci się na
    channel0-master lub channel0-slave zależnie od tego jak będziesz miał
    ustawioną zworkę. Masz rację, że nie ma urządzeń master/slave w
    przypadku sata. To do, którego złącza podłączysz dysk nie ma większego
    znaczenia. Nawet jeżeli będzie podłączone kilka dysków to spokojnie w
    biosie możesz ustawić z którego ma się bootować system.

    --
    Pozdrawiam,
    Markow

  • 3. Data: 2009-04-21 15:59:32
    Od: "Jacek" <j...@i...pl>

    > Nawet jeżeli będzie podłączone kilka dysków to spokojnie w biosie możesz
    > ustawić z którego ma się bootować system.
> [...]

    Dzięki serdeczne za wspaniałe wyjaśnienie.
    A nie mogli tak napisać w instrukcji płyty?

    Jeszcze raz dzięki

  • 4. Data: 2009-04-21 18:34:07
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    Jacek <j...@i...pl> wrote:

    > Dzięki serdeczne za wspaniałe wyjaśnienie.
    > A nie mogli tak napisać w instrukcji płyty?

    Moglli, tak samo jak nie powierzac przepisywania stringow
    w biosie (czesc odpowiedzialna za setup) idiocie. Ale to juz
    pretensje do Gigabyte - w szale ciecia kosztow caly czas leca
    ostro w dol.

    P.S.
    Do wczesniejszego postu jedna uwaga - czasem na plycie ma sie
    dwa sterowniki dla SATA (systemowy w mostku poludniowym oraz zewnetrzny),
    na starszych plytach czesto wrecz jeden SATA I, a drugi SATA II. Wtedy
    oczywiscie warto podlaczac nowy dysk systemowy pod dowolny port SATA II -
    nawet nie ze wzgledu na transfer, ale NCQ choc jak porownuje sie
    kolejkowanie zapisu w starszych kontrolerach SCSI i tych nowych tanich
    dyskach SATA II, to w przypadku IDE kolejkowanie nadal jest mocno
    teoretyczne.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938