  • 1. Data: 2017-01-05 20:25:54
    Temat: Jak znaleźć kondensator z układu resetu?
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Witam,

    Czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć, jak zidentyfikować na płycie
    głównej kondensator generujący sygnał resetu po włączeniu zasilania?
    Czasem komputer mi nie startuje po włączeniu i uruchamia go dopiero
    wciśnięcie przycisku reset - podejrzewam, że szlag mógł trafić ten
    kondesatorek.

    Płyta ASUS P5B, jeżeli to ma znaczenie.

    Z góry dziękuję za podpowiedzi.

    --
    Pozdrawiam,

    (js).

    PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi
    kolejnymi literami.

  • 2. Data: 2017-01-06 02:09:00
    Temat: Re: Jak znaleźć kondensator z układu resetu?
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 2017-01-05 at 20:25, Jan Stożek wrote:
    > Czasem komputer mi nie startuje po włączeniu i uruchamia go dopiero
    > wciśnięcie przycisku reset - podejrzewam, że szlag mógł trafić ten
    > kondesatorek.

    Taki objaw sugeruje raczej "zdychające elektrolity", najczęściej
    w zasilaniu procesora. P5B ma już chyba swoje lata, więc jeśli
    jeszcze ich nie wymieniałeś, to od nich bym zaczął...

    --
    mrg

  • 3. Data: 2017-01-06 10:11:11
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle marrgol napisał w piątek, 6 stycznia 2017 02:09:

    > Taki objaw sugeruje raczej "zdychające elektrolity", najczęściej
    > w zasilaniu procesora. P5B ma już chyba swoje lata, więc jeśli
    > jeszcze ich nie wymieniałeś, to od nich bym zaczął...

    Dzięki. A jak je rozpoznać?

    BTW - czy inny objaw, samorzutne budzenie się komputera po
    próbie hibernacji, wskazuje na to samo? Co ciekawe, nigdy nie ma tego
    problemu przy normalnym wyłączeniu, natomiast po hibernacji czasem od
    razu, a czasem po kilkudziesięciu sekundach komputer sam się budzi.
    Dotychczas nie łączyłem tych spraw, bo gdzie reset, a gdzie
    hibernacja...

  • 4. Data: 2017-01-06 11:29:14
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-01-06 10:11, Jan Stożek wrote:

    > Dzięki. A jak je rozpoznać?

    Najczęsciej góra kondensatora jest wybrzuszona. W miejscu "nacięcia
    krzyzyka". Bywa że pod kondensatorem widać ciemnobrazowy naciek. Mają
    wtedy kilkukrotnie mniejsza pojemnośc niż znamionowa o ogromną
    rezystancje szeregową.

> [...]
    > razu, a czasem po kilkudziesięciu sekundach komputer sam się budzi.
    > Dotychczas nie łączyłem tych spraw, bo gdzie reset, a gdzie

    Padające kondensatory to cała gama ciekawych objawów i cięzko stwierdzić.

    PS. Wymiana kondensatorów na współczesnych, wielowarstwowych płytach
    jest bardzo klopotliwa bez odpowiednich narzędzi. Zwykłą lutownicą
    niewiele mozna zrobić ryzykując przyo okazji uszkodzenie płyty. Amatorom
    radzi się wyrwanie kondensatorów i lutowanie do wystających resztek nóg.
    A rozsądnym zakup *nowej* płyty...

  • 5. Data: 2017-01-06 11:35:32
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 6 Jan 2017 11:29:14 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

> [...]
    > niewiele mozna zrobić ryzykując przyo okazji uszkodzenie płyty. Amatorom
    > radzi się wyrwanie kondensatorów i lutowanie do wystających resztek nóg.

    Racja wszystko. A nawet więcej, jeśli nie potrzebujesz kosmicznych
    osiągów to kup płytę z drugiej ręki na Allegro. Raz tylko w życiu
    kupiłem płytę w sklepie i pożałowałem (K7S5A :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2017-01-06 11:40:45
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-01-06 11:35, Jacek Maciejewski wrote:
    > osiągów to kup płytę z drugiej ręki na Allegro.

    Mała uwaga, jeśli dobrze widze to P5B to jest archeologia. Wszystkie
    płyty z tego okresu z allegro bedą mialy kłopoty z kondensatorami albo
    już albo za chwilę. Najprościej jest kupić leżaka magazynowego, czasami
    "znajdują się" w róznych sklepach i u sprzedawców allegro. Komplet
    kondensatorów low ESR do płyty do mniej więcej koszt takiego "nowego
    leżaka" czyli koło 30-50zł. Współczesnym kondensatorom leżenie bez
    napięcia w magazynie przez wiele lat nie szkodzi już tak bardzo.

  • 7. Data: 2017-01-06 13:51:24
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 05/01/2017 19:25, Jan Stożek wrote:

> [...]
    > Czasem komputer mi nie startuje po włączeniu i uruchamia go dopiero
    > wciśnięcie przycisku reset - podejrzewam, że szlag mógł trafić ten

    IMO nie warto reanimować tej MB. AFAIR jej chipset to staruszek P965
    oraz wszystkie kondensatory to elektrolity. Lepiej zrobisz kupując płytę
    pod ten socket (775) ale z nowszym chipsetem (IMO od P35 w górę) i z
    'solid capacitors'. Przy okazji wyeliminowania problemu kondensatorów w
    zależności od wyboru MB możesz zyskać szybszy PCIE v2.0, obsługę DDR3 i
    szybszych DDR2, plus bonusy jak obsługa nowszych CPU przy czym jak
    zechcesz możesz zrobić moda na procki serwerowe (771) i tanim kosztem
    wrzucić jakiegoś powiedzmy czterordzeniowego Xenona.
    Sam do dziś używam GA-P35C-DS3R rev.1 (ze względu na LPT) z tamtego
    okresu i nie ma z nią żadnych problemów.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 8. Data: 2017-01-06 15:34:00
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 2017-01-06 at 10:11, Jan Stożek wrote:

    > Dzięki. A jak je rozpoznać?

    Patrząc na płytę P5B zainstalowaną w obudowie typu tower można
    w ciemno wymieniać wszystkie elektrolity nad i z lewej strony
    gniazda procesora. Ja, jeśli już się w to bawię, wymieniam
    wszystkie, którym na danej płycie ciepło - oprócz ww. te z okolic
    scalaków chipsetu, karty graficznej i pamięci.

> [...]
    > problemu przy normalnym wyłączeniu, natomiast po hibernacji czasem od
    > razu, a czasem po kilkudziesięciu sekundach komputer sam się budzi.

    Trudno powiedzieć. Miałem podobne problemy z usypianiem, hibernowaniem
    i budzeniem - komputer sam się budził, albo nie budził się wcale,
    albo budził się "nie do końca" i trzeba było wyłączać zasilanie,
    bo nawet reset nie pomagał. Winna okazała się chińska płytka
    kontrolera USB 3.0 na PCI-e. :-)

    --
    mrg

  • 9. Data: 2017-01-07 10:54:59
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle Sebastian Biały napisał w piątek, 6 stycznia 2017
    11:29:

    > A rozsądnym zakup *nowej* płyty...

    Super, dzięki.

    Policzyłem głosy i wychodzi, że 3/4 odpowiadających radzi mi
    raczej wymienić płytę, niż się bawić z kondensatorami. W sumie mi to
    odpowiada, bo przy moim doświadczeniu manualnym pewnie i tak coś
    przypalę. ;)

    W związku z tym pytanie numer dwa: mam procesor E6550. Czy jest
    sens jeszcze kupować płytę 775, czy należałoby raczej kupić nową płytę
    i nowy procesor? Co z RAM? Zastosowania niemal typowo domowe:
    przeglądanie internetu, czasem obróbka zdjęć lub wideo wakacyjnych,
    nic wielkiego. Jedno co, to odpalam czasem różne rzeczy w środowiskach
    wirtualnych.

    Nie potrzebuję zaawansowanego sprzętu dla graczy, nie bawię się
    też w OC, bo nawet kilkunastoprocentowy wzrost szybkości przetwarzania
    na moim komputerze nie zmienia losów świata. Z drugiej strony, nie
    chciałbym za chwilę zostać z ostatnim egzemplarzem 775 w Polsce - już
    się parę razy naciąłem na wzroście cen akcesoriów do staroci. ;)

  • 10. Data: 2017-01-07 11:00:28
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 07 Jan 2017 10:54:59 +0100, Jan Stożek napisał(a):

    > W związku z tym pytanie numer dwa: mam procesor E6550. Czy jest
    > sens jeszcze kupować płytę 775

    Ja mam Asrock G41c-gs plus C2D E8400 w kompie o takim profilu
    zastosowań o jakim mówisz i przewiduję że jeszcze 2-4 lata na niej
    pojadę. Nie ma sensu silić się na i7.
    --
    Jacek
    I hate haters.