  • 1. Data: 2010-02-09 13:11:49
    Temat: Jazda na światłach - prawie 3 lata, i co?
    Od: "GB" <g...@p...onet.pl>

    Już od prawie trzech lat jeździmy na światłach - więc już dane statystyczne
    powinny być w miarę wystarczające aby móc się przyjrzeć sprawie.

    Pamiętam jak entuzjaści mówili o 20% mniej zabitych w ogóle w skali rocznej
    (podczas gdy chodziło tylko o okres marzec-wrzesień w godzinach dziennych, co i
    tak miałoby dawać ponad 300 uratowanych osób rocznie -
    http://infomoto.pl/tekst.php?tekst=5327,0,jazda,na,s
    wiatlach,przez,caly,rok,to,20,mniej,zabitych,na,pols
    kich,drogach
    )

    Wracając do statystyk:
    www.policja.pl/portal/pol/8/160/Wypadki_drogowe_w_la
    tach_1985__2008.html

    Jak widać, największy spadek zdażył się w 2006, czyli jeszcze przed
    wprowadzeniem nowych uregulowań. Od tego czasu istotnie wzrosło. Wnioski?
    Najprostszy to taki że wpływ jazdy na światłach na ilość wypadków oscyluje
    gdzieś w granicach błędu statystycznego.

    pzdrawiam,
    G.

  • 2. Data: 2010-02-09 13:28:18
    Temat: Re: Jazda na światłach - prawie 3 lata, i co?
    Od: DrK <d...@o...pl>

    GB pisze:
    > Już od prawie trzech lat jeździmy na światłach - więc już dane statystyczne
    > powinny być w miarę wystarczające aby móc się przyjrzeć sprawie.

> [...]

    W tych statystykach brakuje jednej, bardzo waznej rzeczy - ilosci
    samochodow jezdzacych po drogach w danym roku. Bez tego nic one nie mowia...

  • 3. Data: 2010-02-09 13:35:49
    Od: kamil d <k...@t...pl>

    GB pisze:
    > Wnioski?
    > Najprostszy to taki że wpływ jazdy na światłach na ilość wypadków oscyluje
    > gdzieś w granicach błędu statystycznego.

    Od ponad roku jeżdżę w dzień bez świateł, nawet w zimę. Co chwila ktoś
    mi miga albo pokazuje, że nie mam włączonych świateł, robią to nawet
    przechodnie. Ogólnie wszyscy zwracają na mnie większą uwagę i czuję się
    przez to bezpieczniej. Przez ten czas policja zatrzymała mnie 3 razy, 2
    razy dostałem upomnienie a raz mandat 50zł, w sumie trochę kłopotu ale
    czego się nie robi dla bezpieczeństwa.

    --
    kamil d
    red 206

  • 4. Data: 2010-02-09 13:36:54
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 09 Feb 2010 13:11:49 +0100, GB wrote:
    >Już od prawie trzech lat jeździmy na światłach - więc już dane statystyczne
    >powinny być w miarę wystarczające aby móc się przyjrzeć sprawie.

    Za wczesnie - raporty roczne pokazuja sie w okolicach kwietnia-maja.

> [...]

    >Jak widać, największy spadek zdażył się w 2006, czyli jeszcze przed
    >wprowadzeniem nowych uregulowań. Od tego czasu istotnie wzrosło. Wnioski?

    2006 to zdaje sie byla mrozna zima i dlatego

    >Najprostszy to taki że wpływ jazdy na światłach na ilość wypadków oscyluje
    >gdzieś w granicach błędu statystycznego.

    http://jfox.republika.pl/moto/wypadki-swiatla.gif

    W zabitych owszem, w wypadkach - trend spadkowy znikl, rannych
    wyraznie przybylo.

    J.

  • 5. Data: 2010-02-09 13:45:42
    Od: "Katanka" <k...@i...pl>

    GB wrote:

> [...]
    > Wnioski? Najprostszy to taki że wpływ jazdy na światłach na ilość
    > wypadków oscyluje gdzieś w granicach błędu statystycznego.

    Bierzesz pod uwagę coraz większa ilość aut? Może jest tak, że gdybysmy nie
    jeździli na światłach, to ilośc wypadków by była wieksza o 20% od tego co mamy w
    tej chwili?

    --
    Kacper Potocki | PS3/PSP/Wii/DSi/X360
    PSN: Katanka_PL | XBL: Katanka PL

  • 6. Data: 2010-02-09 13:49:31
    Od: "GB" <g...@p...onet.pl>

    > W tych statystykach brakuje jednej, bardzo waznej rzeczy - ilosci
    > samochodow jezdzacych po drogach w danym roku. Bez tego nic one nie mowia...

    Zgoda, nie chciało mi się tego szukać i potem robić dodatkowej statystyki
    dotyczącej liczby wypadków dna "samochodorok" (zresztą, nawet taki sposób
    prezentacji milcząco zakładałby liniowy wzrost wraz z ilością samochodów)
    natomiast nie pamiętam jakiegoś gwałtownego wzrostu ilości aut akurat w 2007
    (zresztą z pobieżnych danych do których teraz dotarłem też nic takiego nie wynika).

    pozdrawiam,
    G.

  • 7. Data: 2010-02-09 13:53:04
    Od: "Katanka" <k...@i...pl>

    kamil d wrote:

    > Od ponad roku jeżdżę w dzień bez świateł, nawet w zimę. Co chwila ktoś
    > mi miga albo pokazuje, że nie mam włączonych świateł, robią to nawet
    > przechodnie. Ogólnie wszyscy zwracają na mnie większą uwagę i czuję

    Dzisiaj wyjeżdżałem z bramy, droga szara, na poboczach szary snieg. Nagle coś na
    mnie trąbi jak porąbane. Okazało się, że to szary scenic bez świateł jechał z
    lewej i się tak zlał z drogą, że go nie zauważyłem. Gdyby mi się w bok władował
    czyja by była wina? Moja, bo nie popatrzyłem dokładnie, że cos jedzie, czy
    gościa, który nie raczył włączyć świateł?

    W kazdym razie kij mu w oko. Palant się martwi o kilka groszy na paliwie, a
    takie zagrożenie stwarza :(

  • 8. Data: 2010-02-09 13:57:22
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 09 Feb 2010 13:28:18 +0100, DrK napisał(a):

    tach_1985__2008.html

    > W tych statystykach brakuje jednej, bardzo waznej rzeczy - ilosci

    Liczby

    > samochodow jezdzacych po drogach w danym roku. Bez tego nic one nie mowia...

    Poszukaj moich postów pod kątem świateł, to znajdziesz te liczby.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 9. Data: 2010-02-09 13:59:06
    Od: "GB" <g...@p...onet.pl>

    > http://jfox.republika.pl/moto/wypadki-swiatla.gif

    OK, to jest istotnie dużo lepszy rysunek bo daje tylko dane z okresu
    maj-wrzesień - natomiast potwierdza to co mi się wydawało na podstawie danych
    ogólnych. Jak widać najistotniejszy spadek zarysował się grubo przed 2007,
    natomiast potem już co najwyżej stabilizacja (żeby nie powiedzieć gorzej).

    W każdym razie dwudziestoprocentowego spadku po 2007 nie ma co szukać (i
    uprzedzając kolejne pytania, nie przybyło aż tyle samochodów żeby ten efekt
    przeważył hipotetyczny spadek).

    pozdrawiam,
    G.

  • 10. Data: 2010-02-09 14:00:14
    Od: kamil d <k...@t...pl>

    Katanka pisze:
    > Dzisiaj wyjeżdżałem z bramy, droga szara, na poboczach szary snieg.
    > Nagle coś na mnie trąbi jak porąbane. Okazało się, że to szary scenic
    > bez świateł jechał z lewej i się tak zlał z drogą, że go nie zauważyłem.

    Hmm... kiedyś jak jechałem przez las to wyszedł mi na drogę jeleń, nie
    miał świateł i nie trąbił. Ciekawe czyja była by wina gdybym w niego
    wjechał.

    > Palant się martwi o kilka groszy na
    > paliwie, a takie zagrożenie stwarza :(

    Świadoma jazda bez świateł nie prowadzi do oszczędności ze względu na
    mandaty. Jednak warto się pogodzić z większymi wydatkami w imię
    bezpieczeństwa.

    --
    kamil d
    red 206