  • 11. Data: 2011-10-09 10:28:11
    Temat: Re: Kalibracja baterii
    Od: fonon <f...@p...onet.pl>

    Padre napisał(a):
    > Kiedy akumulator jest fabrycznie nowy to jest już uformowany,
    To oczywiście nieprawda. Są jednak takie, które nie wymagają formowania.
    f.

  • 12. Data: 2011-10-09 13:56:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "fonon" j6rsvr$rdt$...@n...news.atman.pl

    > To oczywiście nieprawda. Są jednak takie, które nie wymagają formowania.

    Ja bym ujął to inaczej -- czy jakiekolwiek trzeba formować? :)
    IMO trzeba:

    -- co jakiś czas (trudno powiedzieć, jak często) rozładować do zera i naładować
    -- unikać wysokich (50°C i wyższych) i niskich (ujemnych) temperatur
    -- unikać silnych wstrząsów (spadania ze stołu na podłogę
    betonową lub choćby drewnianą, ale wykonaną z twardego drewna)
    -- unikać dużych prądów ładowania czy rozładowywania
    -- ładować dedykowanymi ładowarkami (czasami uniwersalne są dedykowanymi)

    Innymi słowy -- trzeba poprawnie używać i nie martwić się zbytnio. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 13. Data: 2011-10-09 21:06:12
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2011-10-09 12:28, fonon pisze:
    > To oczywiście nieprawda.

    Formowanie akumulatorów to domena wiedzy potocznej, żaden producent nie
    zaleca formowania ale niektórzy i tak wiedza lepiej...

  • 14. Data: 2011-10-10 06:40:32
    Od: "Vince" <w...@o...pl>

    > 1) Skonfiguruj czytnik, bo wysyłasz śmieci.

    Done!

    > 2) Kalibruje się elektronikę baterii, by poprawnie oceniała
    > poziom naładowania. Kalibracja polega na rozładowaniu aż
    > do samoczynnego odcięcia zasilania i ponownym pełnym na-
    > ładowaniu. W niektórych modelach trzeba do tego użyć spe-
    > cjalnego oprogramowania, ale zazwyczaj wystarczy po pro-
    > stu wykonać rozładowanie/załadowanie.

    Ok. Jest jednak pewien problem. Z tego, co mi wiadomo proces "kalibracji
    baterii" (w określonym stopniu zużycia) można osiągnąć po
    kilkudziesięciokrotnym naładowaniu i rozładowaniu baterii. Wpływa to jednak
    na jej zywotność (i jak wiadomo jest to proces dość długotrwały). Czy
    istnieje możliwość szybszego i równie skutecznego skalibrowania baterii (np.
    przy użyciu jakiegoś oprogramowania) jeśli wskazania poziomu baterii są
    nieprawidłowe? Dodam, iż BIOS mojego komputera tego nie obsługuje

    Pozdrawiam, M.

  • 15. Data: 2011-10-10 10:30:07
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 09/10/2011 22:06, Padre wrote:

    > Formowanie akumulatorów to domena wiedzy potocznej, żaden producent nie
    > zaleca formowania ale niektórzy i tak wiedza lepiej...

    Bo to spisek wszystkich producentów, żebyś kupował nowe akumulatory.
    Tylko ciii, bo jak żydzi to przeczytają, to będziemy oboje mieć kłopoty!

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 16. Data: 2011-10-10 12:54:48
    Od: "_ąćęłńóśźż" <j...@g...pl>

    Czasem BIOS, czasem oprogramowanie producenta (np. Lenovo), czasem po prostu
    porada MS dla XP:
    Uruchomić system windows w trybie safety mode, naładować zasilaczem baterię
    do pełna, odłączyć zasilacz i pozwolić baterii rozładować się całkowicie.

    -----

  • 17. Data: 2011-10-10 17:23:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "kamil" j6uhff$k76$...@i...gazeta.pl

    > Bo to spisek wszystkich producentów, żebyś kupował nowe akumulatory. Tylko ciii, bo
    jak żydzi to przeczytają, to będziemy oboje
    > mieć kłopoty!

    Ogniwa są coraz tańsze. :) Za rok czy dwa mogą być tak tanie,
    że nie opłaci się kupowania bez czynienia zapasów... (koszt
    kupowania przerośnie koszt baterii)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 18. Data: 2011-10-11 08:32:16
    Od: Wojciech Wrodarczyk <w...@w...pl>

    W dniu 2011-10-08 22:48, Tom01 pisze:

    > Kontekst, proszę Pana, kontekst się kłania. Wyrażajmy się precyzyjnie.
    > No chyba, że nie ma Pan nic przeciwko poziomowi a'la fraz.
    Trochę OT, ale pamiętam jeszcze dawne opisy samochodów, w których były
    opisane takie elementy jak bateria i motor.
    Opisy były w języku polskim.
    Na podstawie powyższego można zatem przyjąć, że podział w nazewnictwie
    na bateria (nieładowalna) i akumulator jest umowny.

  • 19. Data: 2011-10-11 08:37:35
    Od: Wojciech Wrodarczyk <w...@w...pl>

    W dniu 2011-10-10 08:40, Vince pisze:

> [...]
    > baterii (np. przy użyciu jakiegoś oprogramowania) jeśli wskazania
    > poziomu baterii są nieprawidłowe? Dodam, iż BIOS mojego komputera tego

    Skuteczność każdego kolejnego "formowania", czyli jego znaczenie spada.
    Przyjmuje się za wystarczające trzykrotne przejście cyklu.
    Trochę jak z malowaniem pokoju, pierwszy raz widzisz różnicę, drugi
    jeszcze też, po trzecim trzeba różnic szukać, każdy kolejny też coś może
    poprawić, ale są to już wartości minimalne.
    Ja ze względu na cenę aku, robię to pojedynczy raz.
    Teoria głosi również że Li-ion nie wymagają formowania, niekiedy
    spotykam się również z info, że nawer Ni-MH nie wymagają (brak efektu
    pamięci).

  • 20. Data: 2011-10-11 10:25:38
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    W dniu 11.10.2011 10:32, Wojciech Wrodarczyk pisze:
    > Na podstawie powyższego można zatem przyjąć, że podział w nazewnictwie na bateria
    (nieładowalna) i akumulator jest umowny.

    Nie umowny, ale kolokwialny.

    Poprawnie bateria to zbiór pewnych elementów składowych. Może
    zatem być bateria ogniw nieładowalnych lub bateria ogniw łado-
    walnych, czyli bateria akumulatorów.

    Pojęcie "bateria" w sensie "baterii ogniw nieładowalnych"
    jest kolokwialnym skrótem myślowym i niczym więcej. Tym
    bardziej, że w niektóre tylko "baterie" są faktycznie bate-
    riami: popularne "paluszki" to pojedyncze ogniwa, nie mają-
    ce z baterią nic wspólnego :)

    PS. Tak samo "bateria artyleryjska" to zbiór dział.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./