  • 11. Data: 2013-06-05 13:43:29
    Temat: Re: Klejenie marmuru.
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 5 June 2013 12:32:55 UTC+1, anhin wrote:
    > W warunkach domowych całkowicie wystarczający
    > będzie Epidian 5 (jako stosunkowo łatwo dostępny i dorównujący jakością
    > średniej klasy żywicom zachodnim) z utwardzaczem ET lub IDA,

    Jak dla mnie Epidian 5 + utwardzacz ET to raczej rzadziutka żywica, ale to kwestia
    skali :-)

  • 12. Data: 2013-06-05 13:49:17
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 5 June 2013 12:32:55 UTC+1, anhin wrote:
    > Ale nawet przy idealnym sklejeniu taka
    > spoina będzie bardzo odporna na ścinanie, dosyć wytrzymała na
    > rozciąganie liniowe, i raczej nieodporna na zginanie

    Po to właśnie poradziłem policzyć naprężenia.
    Konrad

    PS co to jest zginanie w granicie? O ile rozumiem, Bartek nie pyta jak przykleić
    granitową podeszwę do buta :-)

  • 13. Data: 2013-06-05 14:10:31
    Od: anhin <a...@o...pl>

    > PS co to jest zginanie w granicie? O ile rozumiem, Bartek nie pyta jak przykleić
    granitową podeszwę do buta :-)

    skrót myślowy -zginanie sklejanego elementu z poprzeczną spoiną;
    sytuacja dość częsta przy klejeniu blatów, parapetów i takich tam.

  • 14. Data: 2013-06-05 14:11:02
    Od: anhin <a...@o...pl>

    > Jak dla mnie Epidian 5 + utwardzacz ET to raczej rzadziutka żywica,
    ale to kwestia skali

    w porównaniu z Epidianem 6011 na przykład czy żywicami WEST to Epidian 5
    jest gęsty jak smoła ;-)

  • 15. Data: 2013-06-05 15:51:28
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 5 June 2013 13:10:31 UTC+1, anhin wrote:
    > skr�t my�lowy -zginanie sklejanego elementu z poprzeczn� spoin�;
    > sytuacja do�� cz�sta przy klejeniu blat�w, parapet�w i takich tam.

    Ok, teraz łapię. Złącze doczołowe. Płaszcyzna klejona pozostaje płaska, ale
    naprężenie gnące z jednej strony powoduje ściskanie, z drugiej- rozciąganie, równo
    rozłożone wzdłuż liniowej funkcji w poprzek grubości. Która to funkcja maksimum może
    przybrać zaskakująco wysokie. Nawet przez myśl mi przeszło użycie kleju elastycznego,
    który maksimum tego naprężenia trochę by przytępił, ale JF mnie ubiegł :-)
    Konrad

  • 16. Data: 2013-06-05 16:02:24
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-06-05 13:32, anhin pisze:
> [...]

    > niestety, z przykrością muszę zakwestionować powyższe; według mojej
    > wiedzy żywice o niskiej lepkości stosuje się raczej do laminowania a nie
    > klejenia (chyba że drewna i materiałów włóknistych). Do klejenia kamieni
    > (zwłaszcza ścisłych, jak granit) stosuje się żywice o średniej lub
    > wysokiej lepkości i gęstości (w warunkach przemysłowych nawet stałe,
    > aplikowane na gorąco). W warunkach domowych całkowicie wystarczający
    > będzie Epidian 5 (jako stosunkowo łatwo dostępny i dorównujący jakością
    > średniej klasy żywicom zachodnim) z utwardzaczem ET lub IDA, w braku

    Dlaczego nie PAC? Elastyczny?
    Pytam z ciekawości/chęci dokształcania.

    > Z zagranicznych niezły byłby araldit
    > 2015 albo multibond serii 110x. Powierzchnie spoiny powinny być idealnie
    > spasowane, oczyszczone i odtłuszczone tudzież niezbędny jest solidny
    > docisk podczas utwardzania. Ale nawet przy idealnym sklejeniu taka
    > spoina będzie bardzo odporna na ścinanie, dosyć wytrzymała na
    > rozciąganie liniowe, i raczej nieodporna na zginanie :-( chyba że dodasz
    > jakieś dyble czy kołki metalowe...

    Główny konstruktor (poważnie brzmi jak na zabawkę hobbistyczną:)
    planuje dać kołki z pręta. Osadzone za pomocą
    tego samego kleju wymieszanego z piaskiem.
    W jeden element zostanie to wklejone, czekamy aż zastygnie,
    przez drugi przechodzi (też z klejem) na wylot, a tam nakrętka
    do ściśnienia konstrukcji.

    pzdr
    bartekltg

  • 17. Data: 2013-06-05 16:03:42
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-06-05 13:49, Konrad Anikiel pisze:

    > Po to właśnie poradziłem policzyć naprężenia.
    > Konrad
    >
    > PS co to jest zginanie w granicie? O ile rozumiem, Bartek nie pyta jak przykleić
    granitową podeszwę do buta :-)

    :)

    Granit do granitu.

    Tylko, jak to w zabawkach CNC, im sztywniej tym lepiej.

    pzdr
    bartekltg

  • 18. Data: 2013-06-05 16:04:54
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 5 June 2013 15:02:24 UTC+1, bartekltg wrote:

    > W jeden element zostanie to wklejone, czekamy aż zastygnie,
    > przez drugi przechodzi (też z klejem) na wylot, a tam nakrętka
    > do ściśnienia konstrukcji.

    Łee, jak tak to w ogóle kleju nie potrzebujesz.

  • 19. Data: 2013-06-05 16:13:47
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-06-05 16:04, Konrad Anikiel pisze:

    > Łee, jak tak to w ogóle kleju nie potrzebujesz.

    Będzie tam sporo wibracji, nie ma szans, że się przesunie?

    Wiaderko kleju a dwa wiaderka nie robią wielkiej różnicy,
    a potem się nie poprawi;)

    pzdr
    bartekltg

  • 20. Data: 2013-06-05 16:25:26
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 5 June 2013 15:13:47 UTC+1, bartekltg wrote:

    > Będzie tam sporo wibracji, nie ma szans, że się przesunie?

    Jeśli obciążenie w połączeniu ma być przenoszone przez element mechaniczny (wkręt),
    to ten klej nie jest klejem, tylko... jak to nazwać, kit? Skoro obawiasz się
    wibracji, to może wcale niegłupi pomysł z czymś elastycznym. Ja bym pomyślał o jakimś
    sikaflexie. Nie pokruszy się, a na sztywność i tak nie będzie miał wpływu.
    Konrad