eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaKolejna zagadka: stary SBC, Ethernet, rozmiar MTU i niedziałające SSH › Kolejna zagadka: stary SBC, Ethernet, rozmiar MTU i niedziałające SSH
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Kolejna zagadka: stary SBC, Ethernet, rozmiar MTU i niedziałające SSH
    Date: Thu, 29 Feb 2024 21:28:04 +0100

    Jak wspominałem w poprzednich wiadomościach, zabrałem się ostatnio za
    uruchamianie "antycznego" linuksowego komputerka SBC (jeszcze sprzed
    czasów Raspberry Pi) Sarge-at91. Polska konstrukcja na AT91RM9200,
    działająca pod kontrolą Linuksa Angstrom. Mam dwa egzemplarze - jeden
    złożony i uruchomiony, w drugim brakuje jeszcze kilku elementów.

    Ostatnio podczas eksperymentów natknąłem się na ciekawą przypadłość. Za
    nic nie byłem w stanie połączyć się z płytką za pomocą SSH. Proces
    łączenia utyka na "expecting SSH2_MSG_KEX_DH_GEX_REPLY".
    Początkowo chciałem to zrzucić na niekompatybilność pomiędzy zabytkowym
    serwerem SSH na płytce, a współczesnym klientem. Googlując trafiłem
    jednak na informację, że lekarstwem na podobną przypadłość (na zupełnie
    innym sprzęcie) okazywała się zmiana parametru MTU na interfejsie
    sieciowym serwera na mniejszą wartość. Faktycznie pomogło - zmiana MTU z
    1500 na 567 umożliwiła zestawienie połączenia SSH. Wydaje mi się to
    jednak dziwne, bo 1500 jest prawidłową wartością dla Ethernetu.

    Z ciekawości postanowiłem zrobić jeszcze jedną rzecz - podpiąłem do USB
    komputerka zewnętrzną kartę Ethernet i zestawiłem na niej połączenie.
    Problem jak ręką odjął - teraz jestem w stanie połączyć się nawet przy
    MTU=1500. Tak więc problem występuje jedynie na interfejsie sieciowym
    AT91RM9200, z PHY STE100P. Dodatkowo wbudowany interfejs sieciowy z
    jakiegoś powodu łączy się na 10Mbps, chociaż wydaje mi się, że AT91
    powinien mieć już FastEthernet.

    Ktoś ma jakiś pomysł co do możliwej przyczyny zachowania? Rozważania
    mają charakter czysto "akademicki". Zabrałem się za uruchamianie tego
    urządzenia z sentymentu, nie w praktycznym celu (od tego mam Raspberry
    Pi). Jak mi się znudzi, wróci do szuflady.

    Zwyczajnie zaintrygowało mnie dziwne zachowanie interfejsu sieciowego.
    Łączy się, pobiera adres z DHCP, można przesyłać dane, odpowiedzi na
    pingi przychodzą w obydwie strony, ale SSH się wywala o ile nie
    zmniejszę MTU...