  • 91. Data: 2020-04-26 16:15:52
    Temat: Re: Kolejny Seagate...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5ea57bc4$0$552$6...@n...neostrada.pl

    > Z Twojej strony też nie było odpowiedzi na wprost.

    Moja wprost odpowiedź:
    SSD bije na głowę wszelkie HDD
    a HDD 7200 rpm jest wyraźnie szybszy od HDD 5400 rpm.
    To doświadczenia na jednym SSD i na kilku zaledwie HDD.

    > Ważne że daje się zauważyć.

    Nie mierzę stoperem lagowania.

    > Czego nie potwierdzam.

    Tu jest problem -- nie chcesz ode mnie mojej odpowiedzi,
    ale swojej, której nie znajdujesz ani wprost, ani inaczej.

    > Może spełniając określone warunki prędkość uruchamiania W10 byłaby zauważalna,
    obecne wartości uruchamiania z SSD oscylują wokół
    > 30-40 sekund, a więc nie ma żadnej różnicy na korzyść

    Jeśli w trakcie uruchamiania z SSD korzystasz z HDD,
    bo tam masz jakieś ważne programy potrzebne w startowaniu...

    > względem HDD. Nie neguje tego że być może SSD to rakiety, ale przy rekomendacji
    przydałby się wyjaśnienie że tylko na nowszym
    > sprzęcie idzie wykorzystać w pełni walory SSD.

    Nie mam ogromnego doświadczenia -- mam Acera
    oferującego 2 linie PCIe dla M.2 i NVMe PCIe x4.

    > PCIe też są w różnych odmianach 1,2 i 3.

    Niezupełnie -- obecnie raczej tylko PCIe v3 i PCIe v4.
    Czym innym jest liczba linii (x1, x2, x4, x8, x256 ;) itd) a czym innym
    jest wersja PCie. Jeszcze czym innym jest wersja NVMe -- 1.3 lub 1.4,
    choć nie śledzę tego... Z nawet znalazł NVMe 4. ;)

    Ale z jest profesjonalny...

    > SATA3 powinien chyba obsłużyć w pełni transfer oferowany przez zdecydowaną
    większość dysków SSD.

    Jesteś w writeonly modzie i nie przyjmujesz żadnej wiedzy.
    SSD nie mają jakiejś szalonej szybkości -- mój Evo po wyczerpaniu
    szybkich buforów ponoć oferuje 300 MB/s. Nie sprawdzałem, ale nie
    jest to dziwne.

    Przewaga SSD nad HDD leży nie tylko w transferze, ale też w opóźnieniach.
    Zaś przewaga NVMe nad AHCI leży też w kolejkowaniu.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 92. Data: 2020-04-26 16:18:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5ea57bec$0$552$6...@n...neostrada.pl

    > Być może u mnie na brak prędkości to efekt tego że wszystkie maszyny pracują w
    tandemie - W10 na SSD a programy instalowane są na
    > HDD. Być może i to
    > spowalnia pracę komputerów.

    Nie być może, ale na pewno, o ile coś pewnego jest na tym świecie.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 93. Data: 2020-04-26 16:20:09
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5ea57c2c$0$552$6...@n...neostrada.pl

    > Ale właśnie on najbardziej obrazuje szybkość działania komputera.

    Najwyraźniej mamy różne komputery.

    > Gdy maszyna jest już uruchomiona to w tle może pracować
    > cała zgraja programów i procesów które opóźniają pomiar.

    Nawet ten spóźniony pomiar jest ciekawy. ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 94. Data: 2020-04-26 16:28:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5ea57c0f$0$552$6...@n...neostrada.pl

    > No ale ta wyraźna różnica to ile?

    Tyle, że człowieka cieszy. Nie mirzę lagowania stoperem.

    > Bo jeżeli to kwestie kilku/nastu sekund a różnica w cenie znaczna to pytanie czy
    warto..

    Wg mnie zdecydowanie warto.

    > Jak Ty sobie dajesz radę z tym galimatiasem dyskowym?;- Zawrotu głowy idzie dostać
    od samego czytania... ;-)

    Na zawroty głowy mam Betaserc.

    -=-

    Na F-S mam 3 partycje z 64W10, którym nadałem imiona adekwatne
    do kolorów (W10 daje się kolorować -- tło, wiodący, tapeta...)
    tychże W64: Black, Orange i Green... Trzymam się konsekwentnie
    tych nazw, ale nie widzę potrzeby szarpania zapasowych partycji,
    póki zdrową jest czarna...

    WXP nie pokolorowałem -- mają imiona: WXP_A, WXP_B i WXP_C.
    Teraz piszę z WXP_A. Tak nazywa się ona w: wielu boot.ini,
    wielu BCD, labelach... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 95. Data: 2020-04-26 16:37:39
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5ea57c97$0$552$6...@n...neostrada.pl

    > A HDD 5400 vs 7200?

    Różnica wyraźna, zauważalna, warta wymiany 5400 na 7200, ale są różne 5400
    i różne 7200... Nadto większy dysk zazwyczaj jest szybszy od mniejszego,
    więc pomiędzy
    250 GB 7200 rpm
    2 TB 5400 rpm
    może być inaczej niż piszę wyżej...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 96. Data: 2020-04-27 06:34:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-04-26, Trybun <L...@j...cb> wrote:

    > Montaż SSD na laptopie też początkowo mi się opłacił, W10 wstawał że
    > nawet nie było ekranu logowania, dzisiaj po kilku latach użytkowania już
    > niczym szczególnym nie imponuje względem HDD.  Być może u mnie na brak
    > prędkości to efekt tego że wszystkie maszyny pracują w tandemie - W10 na
    > SSD a programy instalowane są na HDD. Być może i to spowalnia pracę
    > komputerów.

    Kupiłem kiedyś jakiegoś 64GB King-cośtam (nie Kingston). Wsadziłem do
    Optiplexa 780. To wszystko pod Mintem. Swap był też oczywiście na nim.
    Chodził jak burza. Minęły 4 lata i coś mi coraz bardziej nie pasowało. W
    końcu przy robieniu jakiegoś nieprzyrostowego backupu zaśmierdziało na
    tyle, że zacząłem sprawę badać. No i okazało się, że z początkowych
    100-200MB/s przy zapisie ma to to obecnie 2-3MB/s :)

    --
    Marcin

  • 97. Data: 2020-04-27 09:55:47
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Mon, 27 Apr 2020 04:34:36 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > tyle, że zacząłem sprawę badać. No i okazało się, że z początkowych
    > 100-200MB/s przy zapisie ma to to obecnie 2-3MB/s :)

    I dokładnie o tym wyżej pisałem: "są napędy i NAPĘDY. Jeśli używasz
    badziewia to masz badziewne wyniki".
    Bo to, czy Mint umie "trim" to chyba pytanie retoryczne.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 98. Data: 2020-04-27 10:18:21
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    >   SSD bije na głowę wszelkie HDD
    >   a HDD 7200 rpm jest wyraźnie szybszy od HDD 5400 rpm.
    > To doświadczenia na jednym SSD i na kilku zaledwie HDD.

    Ale to napisałeś teraz, wcześniej były tylko jakieś ogólniki.

    > Nie mierzę stoperem lagowania.

    Czyli co, nadal nie wiemy co jest grane?

    >>> 5400 vs 7200

    > Tu jest problem -- nie chcesz ode mnie mojej odpowiedzi,
    > ale swojej, której nie znajdujesz ani wprost, ani inaczej.

    Interesuje mnie tylko kwestia prędkości dwu odmian HDD. Odpowiedź na
    pytanie HDD vs SSD znam.

    > Jeśli w trakcie uruchamiania z SSD korzystasz z HDD,
    > bo tam masz jakieś ważne programy potrzebne w startowaniu...

    Cały system jest na SSD, na HDD tylko zewnętrzne programy. jak np Opera
    czy Thunderbird.

    > Nie mam ogromnego doświadczenia -- mam Acera
    > oferującego 2 linie PCIe dla M.2 i NVMe PCIe x4.

    Wcale nie chodzi o duże doświadczenie, a nawet więcej - wydajność dysku
    "na oko" chyba nawet łatwiej ocenić laikowi niz jakiemuś zmanieroawnemu
    rutyniarzowi.

> [...]
    > jest wersja PCie. Jeszcze czym innym jest wersja NVMe -- 1.3 lub 1.4,
    > choć nie śledzę tego... Z nawet znalazł NVMe 4. ;)

    W sumie o co tu chodzi z tym numerowaniem PCIe w kwestii "x"?  Na
    płytach głównych te o niższej numeracji rozdawane są szczodrą ręką, a
    choćby te x16 skąpą. Nawet nie znam urządzenia które by mogło korzystać
    z slotu PCIe x1, x2 czy x4.

    No i to "v" też jest zagadką. W kompie mam PCIe z jakimś niższym v a
    chcę włożyć kartę grafiki która oficjalnie kompatybilna jest z wyższą
    wersją v. Przypuśćmy że będzie działać, ale czy z jakimiś stratami na
    wydajności?

> [...]
    >
    > Przewaga SSD nad HDD leży nie tylko w transferze, ale też w opóźnieniach.
    > Zaś przewaga NVMe nad AHCI leży też w kolejkowaniu.

    Bo tą wiedzę to ja mam bez zaglądania pod linki. Znacznie bardziej
    interesują mnie doświadczenia własne użytkowników. A moje doświadczenie
    są takie że przewaga SSD (jeżeli już) to musi leżeć przede wszystkim w
    tym że pracuje w nowszym kompie.

  • 99. Data: 2020-04-27 10:18:55
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > "Trybun" 5ea57bec$0$552$6...@n...neostrada.pl

    > Nie być może, ale na pewno, o ile coś pewnego jest na tym świecie.

    Czyli sam pojedyńczy SSD w kompie to lepszy wybór?

  • 100. Data: 2020-04-27 10:19:10
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    > tyle, że zacząłem sprawę badać. No i okazało się, że z początkowych
    > 100-200MB/s przy zapisie ma to to obecnie 2-3MB/s :)

    Ten spadek wydajności to normalka i dla SSD?