  • 11. Data: 2015-12-21 18:34:47
    Temat: Re: Komp z P4 a kość RAM 2GB
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "JaNus" napisał w wiadomości grup
    pl...
    ><< W specyfikacji producenta jest mowa, że (...) <<
    >
    > To myślisz, że gdzie to wyczytałem, w Wybiórczej?

    Zobacz jaki masz mostek północny, ściągnij DTRkę od producenta i będziesz
    wiedział.

  • 12. Data: 2015-12-21 22:05:22
    Od: "Wiktor S." <w...@M...fm>

    > Jeśli płyty obsługuje maksymalnie 1GB to dwu na pewno nie zobaczy.

    Nie byłbym taki "na pewno", bo bywa tak, że producent deklaruje jakiś
    maksymalny rozmiar a potem w praktyce się okazuje że wchodzi i działa bez
    problemu więcej.

    --
    Wiktor S.

  • 13. Data: 2015-12-29 00:25:48
    Od: TurboPascal <t...@g...com>

    Na ogólnikowo zadane zapytanie udzielano ogólnikowych odpowiedzi i summa summarum
    problem nie został, tak naprawdę, do końca wyjaśniony. Dostosowując się do ogólnego
    tonu, postaram się także potraktować swoją wypowiedź tak bardzo ogólnikowo, jak tylko
    się da. Wiadomo, że chodzi o płytę Gigabyte dla P4, wyposażoną dokładnie w trzy
    gniazda/sloty pamięci RAM. Ta ostatnia informacja jest bardzo cenna - pozwala
    znacznie zawęzić liczbę podejrzanych. Na stronie Gigabyte bez większego trudu można
    ustalić, że chodzi zapewne o chipset 845 i płyty GA-8I845/848 lub GA-8GE667/800. Dla
    wszystkich tych płyt firma Gigabyte rzeczywiście ogranicza sumaryczną ilość pamięci
    do 2 GB. Dokładniej, to odpowiada za to Intel i jego chipset. Ciekawostką na pewno
    będzie informacja podana przez Wikipedię, że chipset 845 może także obsługiwać pamięć
    RAM o jedną generację wcześniejszą w sumarycznej ilości 3 GB (wspominał o tym jeden z
    dyskutantów), chociaż największe moduły tego rodzaju pamięci miały chyba tylko 1/2
    GB. Ogólnie rzecz biorąc, nie są to czasy bardzo odległe - np. produkcję płyty
    GA-8I845GE775-G, jak widać z nazwy wyposażoną już w nowszy socket i w dalszym ciągu z
    ograniczeniem do 2 GB, rozpoczęto zaledwie 10 lat temu. Niskie FSB 533 MHz
    ograniczało użycie Pentium 4 HT do dwóch tylko modeli.

    A teraz problem modułów 2 GB. Z całą mocą trzeba sobie powiedzieć, że dla tej
    generacji pamięci RAM i płyt głównych ogólnego zastosowania - nie bójmy się użyć tych
    słów - NIGDY NIE BYŁO modułów 2 GB. Gdy na początku tego stulecia postanowiłem sobie
    zamienić stary komp na nowy, zaczynałem od 1/4 GB, po 3 latach dołożyłem następne 1/4
    GB, a po kolejnych kilku w ostatnie, trzecie gniazdo - 1/2 GB. Pamięci RAM znacznie
    wtedy zdrożały. Powszechna plotka głosiła, że podobno w Japonii poważnej awarii
    uległa ... itd. itd. Moduły 1 GB rozpowszechniły się chyba na dobre, gdy AMD
    wprowadziło swoje nowe 64-bitowe procesory, Microsoft - drugą poprawkę do konstyt. -
    tfu do Windows, Japończycy odbudowali fabrykę, a ceny powróciły do stanu normalnego.

    Ale to wszystko nie jest tak do końca prawdą. W tej generacji pamięci jednak
    rzeczywiście istniały i do chwili obecnej w dalszym ciągu są sprzedawane moduły 2 GB,
    ale oznaczone dodatkowym trzyliterowym skrótem. Łatwo je rozpoznać, gdyż liczba
    układów scalonych modułu jest podzielna bez reszty przez największą jednocyfrową
    liczbę naturalną. Każdy dobry sprzedawca lojalnie ostrzega, że są to pamięci do
    zastosowań wyłącznie profesjonalnych na specjalnych płytach głównych. Zazwyczaj
    chodzi tu o płyty wieloprocesorowe - były to dziwne czasy, gdy każdy procesor miał
    swój jeden jedyny rdzeń i swój jeden jedyny wątek. Opisy wielu płyt głównych ogólnego
    zastosowania dopuszczają, co prawda, stosowanie dla tej generacji pamięci RAM
    modułów, nazwijmy je profesjonalnych, ale zapewne z ograniczeniem rozpoznawalności
    ich wielkości do 1GB.

  • 14. Data: 2015-12-29 00:39:44
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2015-12-29 o 00:25, TurboPascal pisze:
    > Na ogólnikowo zadane zapytanie udzielano ogólnikowych odpowiedzi

    Wydawało mi się, że podane informacje są wystarczające, no ale pewnie
    masz rację: powinienem podać i rodzaj płyty.
    Tak, czy siak - dzięki za obszerne wyjaśnienia.
    dodam, że owe 2GB moduły uzyskane zostały ze skanibalizowanie innej
    maszyny, która na jakąś "specjalną" - nie wyglądała! No i nie wiem też,
    czy przez jej czipset były w pełni wykorzystywane, czy też robiły "na
    pół gwizdka".