  • 1. Data: 2015-12-20 22:43:45
    Temat: Komp z P4 a kość RAM 2GB
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    Póki jeszcze czasem jest powód aby go włączyć, to dla lekkiego
    zwiększenia mocy, włożyłem do tego kompa taką właśnie pamięć. Ale
    patrzę, a przybyło jej tylko... 1 Giga. No tak, pomyślałem, dotarłem do
    granicy "przestrzeni adresowej" (czy to CPU, czy też płyty? Może ktoś
    podpowie!)

    No to wyjąłem wszystkie inne kości, odpalam maszynę, a ona: RAMu 1GB!
    Daltego proszę o wyjaśnienie tych, co wiedzą lepiej: czy mam sądzić, że
    kość jest walnięta? Chyba nie, bo mam takie dwie, identyczne. I obydwie
    dają takie same objawy. No to może jakieś oszustwo? Tego wykluczyć nie
    mogę, bo nie mam jakiegoś bardziej kumatego kompa na ten sam rozmiar
    listwy z RAM-em.

    Pytanie zasadniczo brzmi: czy może być tak, że pamięć jest OK. i ma
    faktycznie 2GB, ale komputer wymaga kości co najwyżej jednogigowych?
    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz
    - rób to dobrze!"

  • 2. Data: 2015-12-21 02:52:51
    Temat: Re: Komp z P4 a kość RAM 2GB
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-12-20 o 22:43, BaSk pisze:

    > Pytanie zasadniczo brzmi: czy może być tak, że pamięć jest OK. i ma
    > faktycznie 2GB, ale komputer wymaga kości co najwyżej jednogigowych?

    Jeśli płyty obsługuje maksymalnie 1GB to dwu na pewno nie zobaczy.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2015-12-21 05:37:16
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    W dniu 2015-12-21 o 02:52, RadoslawF pisze:

    > Jeśli płyty obsługuje maksymalnie 1GB to dwu na pewno nie zobaczy.
    >

    > Pozdrawiam

    Dzięki za explanation, ale... nie do końca precyzyjnie zapytałem, chyba
    muszę uściślić: W specyfikacji producenta jest mowa, że maszyna ma
    widzieć 2GB, choć niektóre niezależne programy informacyjne twierdzą, że
    nawet 3GB. Co może wynikać z tego na przykład, że płyta ma 3 sloty? No
    ale producent, Gigabite - raczej wie lepiej. Tak na boku: coś z tymi
    slotami też jest nie halo, bo gdy tam obsadzałem 3 listwami po 512 Mega,
    to komp raczył dostrzegać tylko 1 Giga. Wyglądało-by na to, że jeden
    slot jest walnięty, ale umieszczenie 2 kości w dowolnej kombinacji
    slotów - za każdym razem skutkowało ich "dostrzeganiem".

    Wrrróć! - do tematu: komp "ma obowiązek" widzieć do 2 Giga, i gdy się
    wetknie 2*1GB, to tyle właśnie maszyna pokazuje. Ale mam te kości po
    2GB, i wetknięcie jednej przecież *powinno* tyleż właśnie wykazać przy
    starcie, czy przez OS. A tak nie jest: dwugigowa kość (pojedyncza) -
    jest widziana jako 1GB.
    No i pytanie brzmi, czy to wina kości, czy też kompa?

  • 4. Data: 2015-12-21 07:04:59
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "BaSk" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > No i pytanie brzmi, czy to wina kości, czy też kompa?

    Płyta może wymagać, by moduły o pojemności 2GB były dwustronne, albo ich
    nie obsługuje wcale. Znany myk z czasów Athlonów na socket A i właśnie
    P4. To nie jest objaw uszkodzenia.

  • 5. Data: 2015-12-21 09:38:01
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 20 Dec 2015 22:43:45 +0100, BaSk napisał(a):

    > czy może być tak, że pamięć jest OK. i ma
    > faktycznie 2GB, ale komputer wymaga kości co najwyżej jednogigowych?

    Może. Czemu nie ściągniesz sobie manuala i nie sprawdzisz co płyta
    akceptuje?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2015-12-21 11:40:09
    Od: JaNus <bez@adresu>

    > Może. Czemu nie ściągniesz sobie manuala i nie sprawdzisz co płyta
    > akceptuje?

    Przecież pisałem wcześniej:

    << W specyfikacji producenta jest mowa, że (...) <<

    To myślisz, że gdzie to wyczytałem, w Wybiórczej?
    W specyfikacji (manual-nej) jest o tym, ile sumarycznie pamięci maszyna
    "zobaczy", ale o jakimś ograniczeniu w wielkości kości ani mru-mru. Ale
    może w chwili gdy to redagowano, to komp obsługiwał wszystkie wówczas
    *dostępne* banki pamięci? A te dwugigowe to autorowi instrukcji jakoś
    nie przyszły do głowy?

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!

  • 7. Data: 2015-12-21 13:41:53
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-21 o 11:40, JaNus pisze:

> [...]
    > może w chwili gdy to redagowano, to komp obsługiwał wszystkie wówczas
    > *dostępne* banki pamięci? A te dwugigowe to autorowi instrukcji jakoś

    Chyba chodzi o to, co obok ktoś napisał - może mieć problem z
    obsłużeniem dwustronnych kości.
    Ponadto przy miksie różnych typów pamięci i z różnymi czasami dostępu
    i/lub różnymi opóźnieniami, chipset może "ignorować" część banków.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2015-12-21 14:53:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 21 Dec 2015 11:40:09 +0100, JaNus napisał(a):

    > << W specyfikacji producenta jest mowa, że (...) <

    Specyfikacja to nie manual. Nie mam pojęcia co może być w twojej
    "specyfikacji", ale z reguły w specyfikacjach podaje się niektóre dane i
    do nich nie musi wchodzić sposób obsadzenia slotów. Natomiast ten sposób
    rutynowo się podaje w manualach, najczęściej w postaci tabelki i z
    opisem wszelakich wyjątków. Ale nie chcesz przeczytać manuala, to twoja
    sprawa :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2015-12-21 15:30:26
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-12-21 o 07:04, zhbick pisze:

    > Płyta może wymagać, by moduły o pojemności 2GB były dwustronne, albo ich
    > nie obsługuje wcale. Znany myk z czasów Athlonów na socket A i właśnie
    > P4. To nie jest objaw uszkodzenia.

    Lub co jest bardziej prawdopodobne ograniczenie jest 2GB na płytę
    i 1GB na slot. I oczywiście też nie uważam aby wystąpiło tu
    jakieś uszkodzenie.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2015-12-21 15:48:40
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 20/12/2015 21:43, BaSk wrote:
    > czy może być tak, że pamięć jest OK. i ma faktycznie 2GB, ale komputer
    > wymaga kości co najwyżej jednogigowych?

    Może. W tym przypadku stawiam na specyficzne wymagania chipsetu co do
    wewnętrznej organizacji pamięci w użytych modułach RAM.
    Poczytaj o "ranks" i "banks" w RAM. Albo o pamięciach "jedno" i
    "dwustronnych" - często mylone z ich fizyczną budową, IMO mniejszy zamęt
    byłby gdyby nazwać je "dwustronicowymi".
    --