  • 1. Data: 2023-03-24 15:03:56
    Temat: Kondensatory przy pinie RESET - 8051 i ATmega.
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Są sobie 8051/8052 w DIL40 i jest ATmega162.
    Są atmelowskie 89c2051 (i 1051 i 1051U i 4051) w DIL20 i jest ATtiny2313.

    Prawie jest tak samo oprócz tego, że 51-ki mają RESET, a AVRy /RESET,
    w związku z czym dla 51 rekomendowany jest kondensator do VCC (plus pull-down,
    jeśli nie ma wewnętrznego), a dla AVR do GND (wewnętrzny pull-up jest).

    Ale jak wsadziłem ATmegę162 do płytki dla 89S8252 - płytka bez zewnętrznego
    pull-down,
    jedynie kondensator do VCC - to działa.

    I teraz pytanie, nad którym się ostatnio zastanawiam - czy rozładowany kondensator
    będzie tak samo chronił przed zakłóceniami jak naładowany?
    Jak tak o tym myślę, to przecież taki sam ładunek jest potrzebny, żeby zmienić
    potencjał,
    zarówno przy ładowanie jak i rozładowywaniu.

    Czy może czegoś nie wiem?

  • 2. Data: 2023-03-24 21:02:11
    Temat: Re: Kondensatory przy pinie RESET - 8051 i ATmega.
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    potencjał,
    > zarówno przy ładowanie jak i rozładowywaniu.

    Chyba bardziej kluczowa jest odległość stałego napięcia od progu
    przełączania. Jak progi są TTL to napięcie 5V jest dalsze od progu
    (potrzebne jest silniejsze zakłócenie).

    A jadąc dalej to jeśli płytka ma jedną warstwę GND a VCC jest załatwione
    ścieżkami to chyba kluczowe jest odsprzęganie do GND więc kondensator do
    GND będzie lepiej chronił (kondensator do VCC ma dłuższe połączenie do
    GND bo jeszcze przez jakiś kondensator między VCC a GND).

    Jak płytka ma zarówno warstwę VCC jak i GND i obie w wielu punktach
    zwarte kondensatorami to może być wszystko jedno.

    Ale to wszystko to szukanie dziury w całym.
    P.G.

  • 3. Data: 2023-03-24 21:21:28
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 24.03.2023 o 21:02, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    >
    > Jak płytka ma zarówno warstwę VCC jak i GND i obie w wielu punktach
    > zwarte kondensatorami to może być wszystko jedno.

    ZTCW te kondensatory to elektrolity które powoli się ładując zapewniały
    opóźnienie startu mikrokontrolera po włączeniu zasilania.

    Paweł

  • 4. Data: 2023-03-24 22:13:05
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 24 marca 2023 o 21:21:30 UTC+1 Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > ZTCW te kondensatory to elektrolity które powoli się ładując zapewniały
    > opóźnienie startu mikrokontrolera po włączeniu zasilania.

    Tak też można, ale ja mam na myśli takie 100n czy 220n.
    Tylko przeciwzakłóceniowo.
    I pytanie, czy to wszystko jedno czy na drugiej nóżce jest VCC czy GND?
    Bo:
    - 8051 i vcc - kondensator naładowany - tak zalecają
    - 8051 i gnd - pusty
    - avr i vcc - pusty
    - avr i gnd - naładowany - tak zalecają.

  • 5. Data: 2023-03-28 14:18:26
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    > - 8051 i gnd - pusty
    > - avr i vcc - pusty
    > - avr i gnd - naładowany - tak zalecają.

    Czy mógłbym prosić o linki do w/w zaleceń ?

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 6. Data: 2023-04-11 18:23:03
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 28 marca 2023 o 14:18:28 UTC+2 Adam Górski napisał(a):

    > Czy mógłbym prosić o linki do w/w zaleceń ?

    W http://www.atmel.com/Images/Atmel-2521-AVR-Hardware-
    Design-Considerations_ApplicationNote_AVR042.pdf
    jest rzeczywiście nieco inaczej - żeby dać najpierw dodatkowy pull-up, a ew. potem
    jeszcze kondensator do masy.
    Hmmm, zacząłem się zastanawiać, skąd mi się ten kondensator (jako SAM) wziął - może
    gdzieś zobaczyłem
    i powtarzam? Ale kłopotów nigdy nie robił.
    Stąd było moje pytanie o kondensatory - bo pull-upy to jasna sprawa, przeciwstawnie -
    51 pull-down, AVR pull-up.
    No i drugie źródło takie, że mam płytki z dołożonymi TYLKO kondensatorami - tak jak
    opisane wyżej - i AVRy działają i z RESETem przez kondesator do GND - i działają też
    z RESETem przez kondensator do VCC (ATtiny2313 w płytce
    dla AT89C2051 i ATmega162 w płytce dla AT89S8252).

  • 7. Data: 2023-04-14 13:21:55
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    z RESETem przez kondensator do VCC (ATtiny2313 w płytce
    > dla AT89C2051 i ATmega162 w płytce dla AT89S8252).

    Niektóre procesory mają RESET jako 1 a inne jako 0. Zależy od fantazji
    producenta. Patrz dejtaszit.

    Jeżeli stan RESET jest wtedy gdy masz 0 na pinie RESET to kondensator
    jest do GND a rezystor do VCC.

    Jeżeli stan RESET jest wtedy gdy masz 1 na pinie RESET to kondensator
    jest do vcc a rezystor do GND.

    Jeżeli jest wewnętrzny rezystor/źródło prądowe podłączone do pinu RESET
    to zewnętrzny rezystor można pominąć.

    Czy kondensator 100n czy 220n ? Taki , żeby razem z rezystorem zrobił
    poprawny reset.

    A jaki to jest poprawny reset ?
    Taki , że jego czas będzie dłuższa niż wymagany. Patrz dejtaszit.
    No i musi być dłuższy niż startup zasilania.

    Czy takie wyjaśnienie jest wystarczające ?

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 8. Data: 2023-04-14 15:21:15
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 14 kwietnia 2023 o 13:22:37 UTC+2 Adam Górski napisał(a):

> [...]
    > No i musi być dłuższy niż startup zasilania.
    >
    > Czy takie wyjaśnienie jest wystarczające ?

    All OK dla "żeby zrobił poprawny reset".

    Ale mamy level 2 - MCU z wbudowanym power-on reset.
    To zwykle implikuje wewnętrzny rezystor.
    A kondensator na pinie reset chcemy:
    a) żeby chronił przed zakłóceniami, które mogą zrobić niechciany reset
    b) bo mamy płytkę, w której już taki kondensator jest - bo była projektowana dla
    starszego MCU, który potrzebował - i tak się składa, że ten starszy MCU miał reset w
    odwrotnej polaryzacji - a nie chcemy w płytce grzebać.

    I czy taki kondensator w odwrotnej polaryzacji będzie tak samo chronił przed
    zakłóceniami?
    A jeśli nie, to czy chociaż nie będzie w czymś dodatkowo przeszkadzał?

  • 9. Data: 2023-04-14 16:21:44
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    zakłóceniami?
    > A jeśli nie, to czy chociaż nie będzie w czymś dodatkowo przeszkadzał?

    Jeżeli nie ma rezystora podcciągającego to sam kondensator nie będzie
    przeszkadzał. Nie widzę powodu.

    Odnośnie zakłóceń.
    On tam nie jest po to żeby chronić od zakłóceń. On tam jest po to żeby
    spowodować opóźnienie. To jest lokalny reset.

    Adam Górski

  • 10. Data: 2023-04-14 17:22:33
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 14 kwietnia 2023 o 16:22:38 UTC+2 Adam Górski napisał(a):

> [...]
    > On tam nie jest po to żeby chronić od zakłóceń. On tam jest po to żeby
    > spowodować opóźnienie. To jest lokalny reset.

    Hmm, odnośnie AVRów to AVR042 (tym razem działający link)
    http://ww1.microchip.com/downloads/en/appnotes/atmel
    -2521-avr-hardware-design-considerations_application
    note_avr042.pdf
    na stronie 6 jednak wspomina o zakłóceniach.
    I właściwie tylko o zakłóceniach, AVRy nie potrzebują tego kondensatora do power-on
    resetu.
    Oczywiście jeśli ten kondensator tam będzie - drugą nogą podłączony do GND - to
    będzie również robił reset.
    Mnie zastanawia, czy podłączony drugą nogą do VCC też będzie chronił przed
    zakłóceniami (no bo
    resetu robić nie będzie)?

    No i takie pytanie obok a propos tego resetu - jaki jest mechanizm rozładowywania
    tego kondensatora,
    żeby robił dobry reset podczas krótkich zaników zasilania (a to zło jest - kiedyś
    kontrahent zrobił
    nam "na piechotę" taki zasilacz 5V do urządzenia, który przy krótkim zaniku
    wejściowego 12V dawał
    na 5V piki nieco ponad 6V - nie zauważył tego, bo pewnie testował tylko dłuższe
    wyłączenia - no i przez
    to padły chyba 3 karty CF, zanim się zorientowaliśmy, że jest kłopot, a byłoby na
    mnie - komputer i RAM bez problemu
    wytrzymywały taki pik, ale flash zdychał momentalnie i na amen)?