  • 1. Data: 2023-03-19 21:41:10
    Temat: Bezprzewodowy przycisk do automatyzacji
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    Hej,

    Szukam jakiegoś taniego przycisku bezprzewodowego do automatyzacji czego
    bądź. Żebym sobie mógł przylepić na ścianie, meblu. gdziekolwiek i by mi
    to mogło wystawić przyciśnięcie do HA lub czegoś innego.

    Najprościej byłoby gdyby taki przycisk wysyłał przyciśnięcia po WiFi,
    ale wiadomo, że pojawi się problem bateryjności. Więc może musi to być w
    innej technologii bezprzewodowej z jakimś interfejsem własnym.

    Nie mam przekonania do przydrogawych technologii tj ZigBee czy jeszcze
    innych, które wymagają bramek. Już prędzej BT, biorąc pod uwagę, że ESP
    używany w istniejących sterownikach potrafi BT i może przy okazji na to
    reagować.

    Tak samo nie bardzo widzę użycia przycisków opartych o 133MHz ponieważ
    wymagają jakiegoś dodatkowego odbiornika, niepewnego odbierania i
    niekoniecznie mają możliwość adresowania ich dużej ilości.

    I żadnego Tuya czy innego szitu tylko ograniczającego mi swobodone
    wykorzystywanie.

    Jak tak sobie myślę to właściwie tylko to BT ma sens. Bo jakieś
    przyciski na 133MHz pewnie są ale do nich trzeba dodatkowego sprzętu i
    niekoniecznie mają potrzebną mi ilość adresów a BT już niejako mam. Może
    dokładnie BLE by mnie interesowało.

    Ewentualnie zaproponujcie coś szerzej użytecznego. A przede wszystkim
    coś w miarę gotowego i niedrogiego ewentualnie coś w co będzie wartało
    zainwestować. Wyobrażam sobie np że taki przycisk można zrobić
    samodzielnie: obudowę wydrukować na drukarce 3D i włożyć do niej taniego
    ESP do BT. No ale może jest coś gotowego co po prostu działa.

    Ktoś? coś?

  • 2. Data: 2023-03-20 07:00:59
    Temat: Re: Bezprzewodowy przycisk do automatyzacji
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 19 Mar 2023 21:41:10 +0100, io <i...@o...pl.invlid> wrote:
    > Ktoś? coś?

    Kiedyś była dyskusja o bezbateryjnych przyciskach dzwonkowych
    (chwilowe zasilanie do emisji sygnału biorą chyba przekształcając
    energię mechaniczną przyciśnięcia).
    Tak mi się przypomniało jako alternatywa BT.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2023-03-20 10:29:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 19 Mar 2023 21:41:10 +0100, io wrote:
    > Szukam jakiegoś taniego przycisku bezprzewodowego do automatyzacji czego
    > bądź. Żebym sobie mógł przylepić na ścianie, meblu. gdziekolwiek i by mi

    Są RSL ...ale tanie to raczej nie bylo

    > to mogło wystawić przyciśnięcie do HA lub czegoś innego.

    I z tym tez nie łatwo.

    > Najprościej byłoby gdyby taki przycisk wysyłał przyciśnięcia po WiFi,
    > ale wiadomo, że pojawi się problem bateryjności. Więc może musi to być w
    > innej technologii bezprzewodowej z jakimś interfejsem własnym.

    Dzwonki bezprzewodowe, bezbateryjne.
    Przycisk czerpie energie z przycisniecia - przez cewke lub piezo ...
    przyklady na youtubie.

    Ale tak prawde mówiac, do swiatla, to chcialbym miec taki
    trzypozycyjny "on, off, auto".
    Ewentualnie jeden klawisz "on, off" z pozycją spoczynkową srodkową,
    i do tego przełacznik "automatykę wyłącz".

    > Jak tak sobie myślę to właściwie tylko to BT ma sens.

    Zasieg. 10m, a przez sciany to mniej, i moze być za mało.

    J.

  • 4. Data: 2023-03-20 12:11:48
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 20.03.2023 o 07:00, Marek pisze:

    > Kiedyś była dyskusja o bezbateryjnych przyciskach dzwonkowych (chwilowe
    > zasilanie do emisji sygnału biorą chyba przekształcając energię
    > mechaniczną przyciśnięcia). Tak mi się przypomniało jako alternatywa BT.

    No ale ... jak chodzi o te przyciski do dzwonka to ja nie widzę problemu
    zasilania, na bateriach chodzi długo. Nie wiem zresztą czy ta
    bezbateryjność nie kładzie zasięgu. Dzwonek przy bramce jest na granicy
    zasięgu. To u mnie raczej nie miałoby by znaczenia, ale to co pisałem,
    że trzeba gdzieś odbiornik.

    Ale jest w tym jakiś pomysł. Mam chyba nawet takie przyciski gdzieś.

  • 5. Data: 2023-03-20 13:35:36
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 20.03.2023 o 10:29, J.F pisze:

    > Są RSL ...ale tanie to raczej nie bylo

    Co konkretnie masz na myśli?

    Mam taki przycisk http://niusy.pl/@sklep.2rsystem.pl/anp . Gdyby nie
    miał takiej ceny jak tutaj to konstrukcyjnie byłby idealny. Przykleja
    się go do powierzchni w dowolnym miejscu. Bateria chodzi latami.
    Natomiast ... on niekiedy działa a niekiedy nie działa. Być może na 433
    za dużo innych transmisji jest. 5 switchy do ustalenia adresu czy nie
    pamiętam już jak dokładnie. Zdroworozsądkowo, w bloku kiedyś ktoś musi
    mi zacząć robić kuku.

    > I z tym tez nie łatwo.

    Ten przycisk pewnie dało by się odebrać tanim modułem 433, ale
    zdekodować ESP już gorzej gdy się chce to robić przy okazji.

    > Dzwonki bezprzewodowe, bezbateryjne.

    To byłby jakiś pomysł, ale teraz sobie myślę, że tylko na początek.
    Kiedyś taki przycisk odbierałem. Każdy z przycisków ma inny zakodowany
    na sztywno adres, który wysyła na 433. Wystarczy to odebrać. No ale
    trzeba odbiornik sobie gdzieś zrobić i dekodowanie.

    > Przycisk czerpie energie z przycisniecia - przez cewke lub piezo ...
    > przyklady na youtubie.

    A problem według Ciebie jest zasilaniem czy z całą resztą?

    > Ale tak prawde mówiac, do swiatla, to chcialbym miec taki
    > trzypozycyjny "on, off, auto".
    > Ewentualnie jeden klawisz "on, off" z pozycją spoczynkową srodkową,
    > i do tego przełacznik "automatykę wyłącz".

    No tak, taki mniej więcej jest przycisk do którego odnośnik podałem
    wyżej. Można nacisnąć u góry lub na dole.

    Reszta ma być po stronie automatyki. Że jakiś przycisk działa w taki czy
    inny sposób, że został przytrzymany itp.

    > Zasieg. 10m, a przez sciany to mniej, i moze być za mało.

    Do czego? Przecież przycisk jest zwykle do sterowania urządzeniem, które
    znajduje się w danym pomieszczeniu. Czyli gdyby każde urządzenie miało
    być sterowane bezpośrednio to każde z nich miało by dedykowany
    przyciskowi odbiornik w zasięgu. Automatyka może umożliwić sterowanie
    urządzeniami, które w ogóle nie mają odbiornika ale są zdolne do
    sterowania. Albo takimi, które właśnie są poza zasięgiem lokalnej
    transmisji. Ogólnie to robi się to za pomocą bezprzewodowych sieci
    sensorowych, w których węzły mogą pełnić funkcję przekaźników
    rozszerzając zasięg sieci. Natomiast w praktyce problem jest taki, że
    wiele węzłów musi oszczędzać energię i nie może takiej funkcji pełnić. A
    do tego zwykle te sieci nie mają stosu TCP i do komunikacji z nimi
    trzeba stosować bramki. Stąd WiFi idzie w kierunku mesh, by nie było
    trzeba takich specjalnych sieci. To ma też związek z tym jak się
    realizuje automatyzację. Te węzły niekoniecznie same realizują
    sterowanie, że przycisk zagada do lampy i koniec. Może być konieczny
    koncentrator taki jak Home Asisstant, który będzie realizował bardziej
    złożone scenariusze, np zareaguje na przycisk, ale również zachód i
    wschód słońca. Albo obecność człowieka w domu, może np śledzić kto w
    domu jest. I oczywiście taki koncentrator raczej nie jest safety, czyli
    jak padnie to padnie i światła po prostu nie będzie.

  • 6. Data: 2023-03-20 16:47:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 20 Mar 2023 13:35:36 +0100, io wrote:

> [...]
    > miał takiej ceny jak tutaj to konstrukcyjnie byłby idealny. Przykleja
    > się go do powierzchni w dowolnym miejscu. Bateria chodzi latami.

    To tu ... nie wiem - to samo, czy nie to samo?
    https://www.conrad.pl/pl/p/przycisk-scienny-sygonix-
    sy-3523470-1761735.html

    To jest system RSL - taki troche z poprzedniej epoki.
    Są do tego inne elementy, ale trzeba by poszukac w tanim sklepie.

    Aaa - i cos mi chodzi po glowie, ze widzialem cos podobnego w Ikei,
    tez mają jakis system HA. I raczej tez nie tani.

    https://www.ikea.com/pl/pl/planners/smart-home/#/

> [...]
    >
    > Ten przycisk pewnie dało by się odebrać tanim modułem 433, ale
    > zdekodować ESP już gorzej gdy się chce to robić przy okazji.

    Zdekodowac moze i można, ale wpuscic w jakis zaawansowany system
    to juz niełatwo.

> [...]
    > trzeba odbiornik sobie gdzieś zrobić i dekodowanie.

    > A problem według Ciebie jest zasilaniem czy z całą resztą?

    Ze wszystkim, ale tu rozwiązali problem baterii :-)

> [...]
    >
    > Reszta ma być po stronie automatyki. Że jakiś przycisk działa w taki czy
    > inny sposób, że został przytrzymany itp.

    Ale ma byc jeszcze pod ręką przycisk "wyłącz tą p**** automatykę" :-)

    A to programowanie ... albo kontroler robisz samemu od zera,
    albo musisz polegac na tym, co producent oferuje ..

> [...]
    > urządzeniami, które w ogóle nie mają odbiornika ale są zdolne do
    > sterowania. Albo takimi, które właśnie są poza zasięgiem lokalnej

    Hm ... i nie bedziesz mial wymogu, ze od przycisku musi isc do
    centrali automatyki, a z niej do urządzenia?

    Ale moze i racja, ze daloby sie z przycisku sterować
    swiatlo/urządzenia w tym samym pokoju, a sterownik automatyki może
    miec mocniejszy nadajnik.

    J.

  • 7. Data: 2023-03-20 20:08:51
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 20.03.2023 o 16:47, J.F pisze:

    > w Ikei,
    ...i w Leroy Merlinie, czy Media Marktcie tudzież w Auchenie czy nawet w
    Intermarchéu :>

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 8. Data: 2023-03-20 23:33:21
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    > To tu ... nie wiem - to samo, czy nie to samo?
    > https://www.conrad.pl/pl/p/przycisk-scienny-sygonix-
    sy-3523470-1761735.html

    No nie, ale dość podobne, nie wiem, tamto było po wyszukaniu hasłem
    "RSL" więc może tym powiązało. Nieważne. Jest pytanie czy 10 adresów na
    kanał, o którym mowa w opisie, jest wystarczające. I czy akceptujemy, że
    ktoś inny nam to jeszcze może ograniczyć instalując własne czy nawet
    podszywać się. 10 adresów to mało. Mieszkanie M4 ma 6 pomieszczeń, w
    każdym jedna lub więcej lamp, jakieś rolety, jakieś duplikujące
    przyciski przy łóżku ... nie ma szansy by wystarczyło. W tym co
    wcześniej podawałem też z 5 switchy niektóre są na zmianę kanału a
    reszta adresu, nie ma 2^5.

    > To jest system RSL - taki troche z poprzedniej epoki.
    > Są do tego inne elementy, ale trzeba by poszukac w tanim sklepie.

    Ale ja nie chcę innych elementów. Chcę tego używać funkcjonalnie.
    Przycisk służy do sterowania. Koniec, nic więcej.

    > Aaa - i cos mi chodzi po glowie, ze widzialem cos podobnego w Ikei,
    > tez mają jakis system HA. I raczej tez nie tani.
    >
    > https://www.ikea.com/pl/pl/planners/smart-home/#/

    Ale widzisz, szukać to ja se mogę. Chodzi o to, że tego jest mnóstwo ale
    nie bardzo wiadomo co umożliwia. Mnie nie chodzi o złożenie całego
    systemu tylko z ich klocków bo to jest zawsze ograniczone, ktoś może np.
    w każdej chwili zdecydować że dalej nie kontynuujemy. Ma być tak, jak z
    tradycyjnym przyciskiem tylko nowocześniej. Niewykluczone, że przyciski
    z Ikei są w jakimś stopniu uniwersalne bo ostatnio cośtam unifikuje się,
    ale tak konkretnie to ja tego nie wiem.

    > Zdekodowac moze i można, ale wpuscic w jakis zaawansowany system
    > to juz niełatwo.

    Ale jaki "zaawansowany system". Ja już wiem że chodzi mi o coś tak
    otwartego jak Home Assistant, gdzie może być tylko problem z brakiem
    dokumentacji tego, co chcemy wykorzystać. Ale też są rzeczy jakich w
    zamkniętych systemach nie znajdziesz. Mam np. termostaty na
    kaloryferach, które wydawały się kompletnie nie pasujące do niczego. A
    tymczasem jest do nich wsparcie zarówno w samym HA jak i integracji
    ESPHome, czyli ESP32 może je czytać. Mam odkurzacz automatyczny, który
    powinien odkurzać to co zasyfiłem butami wychodząc, ale chociaż pracuje
    w systemie automatyki to ten system zamknięty jest i nie ma komponentów
    by zrealizować taką funkcjonalność. W HA bez problemu. Nawet można
    myśleć o integracji z ichnim systemem by wykorzystać ten odkurzacz, choć
    tu akurat nie jestem wielkim optymistą.

    > Ze wszystkim, ale tu rozwiązali problem baterii :-)

    To jest tylko jedna z koncepcji by nie było zasilania. Gdyby chodziło o
    zwykłe przyciski w typowych miejscach to mogłyby być zasilane
    pasożytniczo z sieci energetycznej. Ale to kosztuje właśnie min 70zł i
    jest np ZigBee co mi się na razie wcale nie podoba.

    > Ale ma byc jeszcze pod ręką przycisk "wyłącz tą p**** automatykę" :-)

    Czyli co konkretnie? Chciałbyś chodzić z kagankiem po domu i odpalać
    każdą lampę z osobna i każdą roletę odsłaniać? Byłoby niewątpliwie
    interesujące gdyby sterowanie w takim systemie nie było zależne od
    centralnego 'serwera', który może po prostu paść, ale to tak się
    przecież też da robić.

    > A to programowanie ... albo kontroler robisz samemu od zera,
    > albo musisz polegac na tym, co producent oferuje ..

    Platform sprzętowych HA jest w ..j i trochę. Możesz go sobie odpalić na
    RPi albo jakimś komputerze do cienkiego klienta co pobiera kilka watów
    (ostatnio widziałem takiego za 27zł/sztuka), pod linuksem albo w
    dokerze. Gotowe obrazy, niegotowe. Się to wszystko bardzo otwarło. I
    największy problem jest jak to wszystko ogarnąć.

    > Hm ... i nie bedziesz mial wymogu, ze od przycisku musi isc do
    > centrali automatyki, a z niej do urządzenia?

    Możesz mieć a możesz nie mieć. Coś musi zrealizować funkcję sterowania,
    której akurat potrzebujesz. Jak lampa ma np sterownik z ESP to możesz
    tam sobie conieco policzyć zamiast na centralnym serwerze.

    > Ale moze i racja, ze daloby sie z przycisku sterować
    > swiatlo/urządzenia w tym samym pokoju, a sterownik automatyki może
    > miec mocniejszy nadajnik.

    Nie mocniejszy. Ma tylko komunikować się. W każdym niemal pomieszczeniu
    mam jakiegoś ESP, który pomijając wspólną sieć WiFi może tworzyć swoją
    sieć mesh.

  • 9. Data: 2023-03-20 23:34:57
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    > ...i w Leroy Merlinie, czy Media Marktcie tudzież w Auchenie czy nawet w
    > Intermarchéu :>

    Jak je wykorzystać? Co konkretnie oferują? Masz różne standardy
    automatyzacji wspierane w niektórych rozwiązaniach, ale trzeba trochę
    więcej wiedzieć niż to, że w sklepie jest przycisk do tego.

  • 10. Data: 2023-03-20 23:39:22
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 20.03.2023 o 23:34, io pisze:

    > Jak je wykorzystać? Co konkretnie oferują? Masz różne standardy
    > automatyzacji wspierane w niektórych rozwiązaniach, ale trzeba trochę
    > więcej wiedzieć niż to, że w sklepie jest przycisk do tego.

    Idę umierać. To chyba jest koniec Internetów :D
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>