  • 1. Data: 2022-10-07 08:56:56
    Temat: Czy ładowarka AC impulsowa może być zasilana przez DC?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Czy jak mam 6 paneli PV w szere...stringu, gdzie każdy daje 30-32V na
    obciążeniu, to mogę bezpośrednio pod nie podpiąć np. ładowarkę od
    komputera i będzie działać?

    Pytam bo tak usłyszałem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2022-10-07 10:20:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 7 Oct 2022 08:56:56 +0200, Mateusz Bogusz wrote:
    > Czy jak mam 6 paneli PV w szere...stringu, gdzie każdy daje 30-32V na
    > obciążeniu, to mogę bezpośrednio pod nie podpiąć np. ładowarkę od
    > komputera i będzie działać?
    >
    > Pytam bo tak usłyszałem.

    Ogolnie: raczej mozesz, ale pewnosci nie ma.
    Te ładowarki/zasilacze impulsowe i tak zaczynaja od wyprostowania
    napiecia, i DC im nie przeszkadza.

    Ale:
    -mogą miec wbudowane PFC, ktore na DC ... tez powinno dobrze dzialac,
    ale kto wie, co wymyslili,

    -kwestia uziemienia i ochrony porażeniowej ... ładowarki zazwyczaj
    izolowane, a bolca nie maja, lub sluzy do podlaczenia ekranu
    chroniącego przed emisją fal radiowych, ale o jakims wyrownaniu
    potencjalow mozna by pomyslec. Zeby jakis przypadkowy ladunek
    elektrostatyczny nie urósł do kV, albo zeby piorun nie zabil.

    - ogniwa maja 30-32V zapewne bez obciążenia, a pod obciązeniem spada.
    albo to pod obciązeniem, a bez obciązenia rosnie.
    Ogolnie - trzeba sie spodziewac duzego zakresu napiec, na szczescie
    te zasilacze czesto projektowane na zakres np 110-260V.
    Ale zeby nie pojawilo sie za duzo przy pelnym sloncu.

    J.

  • 3. Data: 2022-10-07 12:17:47
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 07.10.2022 10:20, J.F wrote:
    > Ogolnie - trzeba sie spodziewac duzego zakresu napiec, na szczescie
    > te zasilacze czesto projektowane na zakres np 110-260V.
    > Ale zeby nie pojawilo sie za duzo przy pelnym sloncu.

    Dużo tych "ale" ;-)

    A tak z innej beczki - każdy agregat prądotwórczy generuje "ładną
    sinusoidę" na wyjściu? Czy takim typowym agregatem z marketu (o ile mocy
    nominalnej wystarczy) to mogę zasilać falownik np. lodówkę lub wręcz
    pompę ciepła (jednofazową o mocy <= 3KW)?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 4. Data: 2022-10-07 12:39:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Friday, October 7, 2022, 10:20:17 AM, you wrote:

> [...]
    > napiecia, i DC im nie przeszkadza.
    > Ale:
    > -mogą miec wbudowane PFC, ktore na DC ... tez powinno dobrze dzialac,

    Niektóre kontrolery PFC nie zaczną działać, dopóki nie wykryją
    przejścia przez zero. I wtedy na wyjściu masz tętniące 320V DC zamiast
    380V - zasilacz może nie ruszyć, może nie osiągać napięcia
    wyjściowego, mogą zadziałać zabezpieczenia i się wyłączy a w
    najgorszym przypadku może się przegrzewać i zepsuć.

    PFC jest obowiązkowe w zasilaczach komputerowych o mocy ponad 75W.
    W zasilaczach oświetlenia o mocy ponad 25W wysoki PF można realizować
    hybrydowo - np. są flybacki modulujące moc w zalezności od napięcia
    wejściowego i zapewniające wysoki PF.

> [...]
    > potencjalow mozna by pomyslec. Zeby jakis przypadkowy ladunek
    > elektrostatyczny nie urósł do kV, albo zeby piorun nie zabil.

    Panele warto uziemić.

> [...]
    > Ogolnie - trzeba sie spodziewac duzego zakresu napiec, na szczescie
    > te zasilacze czesto projektowane na zakres np 110-260V.

    100-240 na nalepce, konstrukcyjnie 85-265V AC - co daje zakres DC
    125-375V

    > Ale zeby nie pojawilo sie za duzo przy pelnym sloncu.

    Maksymalne napięcie paneli jest zazwyczaj ściśle określone.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2022-10-07 12:47:56
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 07.10.2022 o 08:56, Mateusz Bogusz pisze:
    > Czy jak mam 6 paneli PV w szere...stringu, gdzie każdy daje 30-32V na
    > obciążeniu, to mogę bezpośrednio pod nie podpiąć np. ładowarkę od
    > komputera i będzie działać?
    >
    > Pytam bo tak usłyszałem.

    Nie spotkałem jak dotąd zasilacza impulsowego z 220VAC/50Hz AC-DC
    (wiem, w każdym sklepie są :), zawsze jest to mostek prostowniczy i
    zasilacz DC-DC opcjonalnie poprzedzony PFC.

    PFC są:
    - pasywne, umieszczone po stronie AC, ale są to ciężkie i obecnie już
    chyba nie stosowane rozwiązania, dadzą sobie radę z DC.
    - aktywne, umieszczone za prostownikiem, czyli przetwornica DC-DC
    step-up, powinny dać sobie radę z DC.

    Sama przetwornica DC-DC też da sobie radę z DC.
    Prostownik na wejściu też da sobie radę z DC.

    Co do zakresu napięć, na obudowie przeważnie masz podany zakres dla AC,
    ale w katalogach przyzwoitych producentów masz już AC i DC.

    Np. dla przetwornicy Mean Well z serii LSP-160 zakres napięć wejściowych
    określony jest jako: 100 ~ 264VAC, 141 ~ 370VDC.
    Pamiętasz pierwiastek z dwóch? On Ci pomoże przeliczyć zakres AC na DC.

    Oczywiście, to co piszę sprawdzi się pewnie w 95% przypadków.
    Zawsze się może trafić jakaś cudowna konstrukcja, która się mocno
    zdziwi, na widok DC.

    --
    AWa.

  • 6. Data: 2022-10-07 13:03:09
    Od: dolczak <u...@w...pl>

    W dniu 2022-10-07 o 12:47, Andrzej W. pisze:

> [...]
    >
    > Oczywiście, to co piszę sprawdzi się pewnie w 95% przypadków.
    > Zawsze się może trafić jakaś cudowna konstrukcja, która się mocno

    No a co z optymalnym obciążeniem paneli?? są 2 wyjścia:
    1. będą niedociążone więc wystąpi strata mocy
    2. będą przeciążone i napięcie gwałtownie siądzie
    i to wszystko zmienne w funkcji oświetlenia

  • 7. Data: 2022-10-07 13:04:53
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 07/10/2022 11:17, Mateusz Bogusz wrote:

> [...]
    > nominalnej wystarczy) to mogę zasilać falownik np. lodówkę lub wręcz
    > pompę ciepła (jednofazową o mocy <= 3KW)?

    Agregat produkuję ładną sinusoidę bez obciążenia. Częstotliwość i
    napięcie też fluktuują.
    Jeżeli Twojemu falownikowi to nie przeszkadza to OK.

    Są też agregaty z inwerterowe (mają wbudowany falownik)

    c.

  • 8. Data: 2022-10-07 14:58:32
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 7 Oct 2022 12:47:56 +0200, Andrzej W. napisał(a):

    > Zawsze się może trafić jakaś cudowna konstrukcja, która się mocno
    > zdziwi, na widok DC.

    Np. prostownik jednopołówkowy na wejściu :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2022-10-07 15:04:54
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 07.10.2022 13:04, Cezar wrote:
    > Są też agregaty z inwerterowe (mają wbudowany falownik)

    Skoro agregat (załóżmy) ma AVR to jaki jeszcze cel ma spełniać ten falownik?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 10. Data: 2022-10-07 15:22:05
    Od: m <...@e...com>

    > Czy jak mam 6 paneli PV w szere...stringu, gdzie każdy daje 30-32V na
    > obciążeniu, to mogę bezpośrednio pod nie podpiąć np. ładowarkę od
    > komputera i będzie działać?
    >
    > Pytam bo tak usłyszałem.

    Witam.
    Bez problemu zasilam laptopa z 6 paneli połączonych szeregowo. Nic się
    nie dzieje.
    Oczywiście moc dostępna na panelach musi być większa od pobieranej przez
    laptopa.
    Michał