  • 1. Data: 2010-02-12 20:23:17
    Temat: LPG w garażu pod domem
    Od: "mariuszmo" <k...@n...spamowi.pl>

    Zastanawia mnie sprawa bezpieczeństwa LPG, wiele artykułów i "zafcuf" w
    google mówi, że instalacje LPG są bardzo bezpieczne nawet bardziej niż
    benzyna i nic nie ma prawa się stać z drugiej strony np obowiazuje
    (przynajmniej w teoriii) zakaz wjazdu na parkingi podziemne z instalacjami
    LPG.

    Jak to więc jest? Ile w tym przepisie faktycznego zagrożenia? Czy mogę czuć
    się bezpiecznie zakładając, że kupie samochód z gazem i będę go trzymał w
    przydomowym garażu obok kotłowni CO.
    Niestety to budownictwo sprzed jakichś 30 lat więc jak to wówczas bywało
    garaż jest częścią domu a nad nim pomieszczenia mieszkalne.

    Bezpieczeństwo jest dla mnie najważniejsze więc jeśli to by było
    niebezpieczne oczywiscie zrezygnuje z LPG.

    pytanie kolejne jak narazie teoretyczne - co małego i oszczędnego z gazem?
    ma być 5 dzwi możliwie najtańszy i bezawaryjny z możliwie tanim serwisem,
    wygląd, kolor i image pomijam, dla mnie samochód ma być wyłacznie narzedziem
    do przemieszczania.

    Obecny matiz pali mi 8 litrów na setkę więc jazda nim jest niestety
    relatywnie droga ale podobno one kiepsko znoszą zagazowanie

  • 2. Data: 2010-02-12 20:33:25
    Temat: Re: LPG w garażu pod domem
    Od: Stefan <s...@c...wp.pl>

    mariuszmo pisze:
> [...]
    > benzyna i nic nie ma prawa się stać z drugiej strony np obowiazuje
    > (przynajmniej w teoriii) zakaz wjazdu na parkingi podziemne z

    LPG jest cięższe od powietrza i w przypadku wycieku z instalacji bedzie
    sie on gromadzil niezauwazalnie przy podlodze parkingu.

  • 3. Data: 2010-02-12 20:37:48
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "mariuszmo" <k...@n...spamowi.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > benzyna i nic nie ma prawa się stać z drugiej strony np obowiazuje
    > (przynajmniej w teoriii) zakaz wjazdu na parkingi podziemne z instalacjami

    bo IMO to wynika z przepisów budowlanych, a nie dotyczy strikte instalacji
    LPG w samochodach.
    Skoro nie mozna przechowywac w takich obiektach butli z gazem (w ogolności)
    to i tych w samochodach tez.
    Zeby więc parkować autami z LPG na takich parkingach, trzeba by zmienic
    prawo i stworzyć wyjątek.

    Przynajmniej ja tak sobie to wytłumaczylem

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    Omega X25XE

  • 4. Data: 2010-02-12 20:42:55
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > bo IMO to wynika z przepisów budowlanych, a nie dotyczy strikte instalacji
    > LPG w samochodach.
    A konkretnie chodzi zapewne o przepisy przeciwpożarowe.
    Maciek

  • 5. Data: 2010-02-12 22:29:53
    Od: MM <k...@g...pl>

    Dnia 12-02-2010 o 20:23:17 mariuszmo <k...@n...spamowi.pl> napisał(a):

    > Czy mogę czuć się bezpiecznie zakładając, że kupie samochód z gazem i
    > będę go trzymał w przydomowym garażu obok kotłowni CO.

    Nie, ale warto kupić czujnik gazu, np Monox 5000

  • 6. Data: 2010-02-12 22:32:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Feb 2010 20:33:25 +0100, Stefan wrote:
    >LPG jest cięższe od powietrza i w przypadku wycieku z instalacji bedzie
    >sie on gromadzil niezauwazalnie przy podlodze parkingu.

    Zauwazalnie, bo smierdzaco, choc niektorzy nie maja wechu.

    Ale benzyna tez ma pary ciezsze od powietrza.

    J.

  • 7. Data: 2010-02-12 23:53:45
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

    Użytkownik "mariuszmo" <k...@n...spamowi.pl> napisał w wiadomości

    > Czy mogę
    > czuć się bezpiecznie zakładając, że kupie samochód z gazem i będę go
    > trzymał w przydomowym garażu obok kotłowni CO.

    Proponuje montaz odpowiedniego czujnika gazu ktory procz alarmu bedzie
    wlaczal wyciag. Taki detektor gazu wykryje stezenie o wiele nizsze niz
    wybuchowe. Wiatraki w wersji EX sa dosc drogie, ale do LPG i takich stezen
    wystarczy zwykly bezszczotkowy.

    --
    Picasso

  • 8. Data: 2010-02-13 23:16:58
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    mariuszmo pisze:
> [...]
    > benzyna i nic nie ma prawa się stać z drugiej strony np obowiazuje
    > (przynajmniej w teoriii) zakaz wjazdu na parkingi podziemne z

    Jak wentylacja parkingu jest z lat 60 to i owszem, nie można.

> [...]
    > Niestety to budownictwo sprzed jakichś 30 lat więc jak to wówczas bywało
    > garaż jest częścią domu a nad nim pomieszczenia mieszkalne.

    Kolego, w/g przepisów pożarowych nie wolno żadnego środka łatwopalnego
    przechowywać w piwnicy/garażu

    > Bezpieczeństwo jest dla mnie najważniejsze więc jeśli to by było
    > niebezpieczne oczywiscie zrezygnuje z LPG.

    Musisz zrezygnować z benzyny również, bo jej w garażu przechowywać nie
    wolno - musisz przed wjazdem do takiego garażu w/g przepisów opróżnić
    zbiornik paliwa.

> [...]
    > serwisem, wygląd, kolor i image pomijam, dla mnie samochód ma być
    > wyłacznie narzedziem do przemieszczania.

    Ja mam obecnie felicię 1.3 1999, paliła w mieście jakieś 7,5 (przy
    bardzo oszczędnej jeździe) do 9,0 przy ciśnięciu. Obecnie mam w niej
    sekwencję i pali od 9,5 do 11,0. W trasie nic nie oszczędzając często
    jadąc z prędkością 140 km/h paliła maksymalnie 7,8 gazu.

    Tylko pamiętaj, że przy sekwencji auto musi się najpierw rozgrzać, zanim
    przełączy się na gaz, przy tej zimie czasami było to nawet 5 km.

    > Obecny matiz pali mi 8 litrów na setkę więc jazda nim jest niestety
    > relatywnie droga ale podobno one kiepsko znoszą zagazowanie

    To byś musiał założyć sekwencję.

  • 9. Data: 2010-02-14 11:27:21
    Od: BagMan <b...@p...fm>

    Mariuszu,
    gaz Propan/Butan znany jako LPG i paliwo do kuchenek turystycznych jest
    gazem którego molekuły są o wiele mniejsze od molekuł stali
    (butla/zbiornik na gaz w aucie). Z tego oto powodu "przepaca" się on
    przez stal. BTW z tego samego powodu wszystkie zbiorniki na gaz
    LPG/propan butan są malowane (powinny być malowane) specjalną farbą by
    ten proces opóźnić (pogooglaj jak wyglądają wagony/cysterny LPG).

    Idąc dalej tym tropem każda instalacja LPG w aucie będzie "gubić" gaz
    gdyż nie jest ona w 100% szczelna z czysto fizycznych właściwości
    mieszanki LPG

    Jeżeli nie masz kanału w garażu, lub innych większych zagłębień a garaż
    ma sprawną instalację wentylacyjną (najlepiej z ujściem przy podłodze)
    to krótkotrwały (parę godzin) postój auta jest dopuszczalny.

    Przepisy zakazujące postoju aut LPG w garażach podziemnych wzięły się z
    tego powodu że:
    -numero uno - gaz przepaca się przez stal
    -2- w centrach handlowych w ciągu dnia, w garażu podziemnym może być i
    parę tysięcy aut w jednym miejscu (i niech 1/3 ma gaz)
    -3- garaże te nie były projektowane z myślą o postoju aut z instalacją
    LPG więc nie mają dostatecznie dobrej (dla potrzeb LPG) wentylacji
    -4- gaz ten jest cięższy od powietrza i zbiera sie z zagłębieniach terenu
    -5- taki gaz wymieszany z powietrzem jest nie tylko łatwopalny, on jest
    WYBUCHOWY, wiec wystarczy jedna iskra lub tlący się pet, widziałeś zakaz
    palenia w garażu podziemnym? bo ja nie ;)

    pozdrawiam i szczerze odradzam trzymana zagazowanego auta w jakimkolwiek
    garażu

    BagMan

  • 10. Data: 2010-02-14 11:41:13
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "BagMan" <b...@p...fm> napisał w wiadomości

    > pozdrawiam i szczerze odradzam trzymana zagazowanego auta w jakimkolwiek
    > garażu

    już dawno pół polski powinno nie mieć domów, gdyby te czarne wizje (choć nie
    mówie, ze błedne) byly realnym zagrożeniem.

    ps. to przepacanie sie LPG przez stal ... to tak dla obrazu .. jakie to
    tempo, ze mówisz, ze dopuszczalny jest kilkugodzinny postój auta w garażu?
    Bez jaj - ile z tej instalacji przez to "przepacanie sie" moze ujść?
    ps. mówisz, ze garaże nie byly projektowane dla samochodów z LPG? Hmm, a
    dlaczego? Przecież to jawna dyskryminacja, a samochody z LPG na polskich
    drogach są zwykle dłużej niż większość podziemmnych/zamkniętych parkingów
    dla samochodów. Tyle sie mówi o rónouprawnieniu, o prawach
    palących/niepalących, parytetach itd .. a tu prosze - jaki bubel prawny.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    Omega X25XE

    --