  • 11. Data: 2022-11-12 20:55:17
    Temat: Re: Ładowanie LiFePO4 zasilaczem
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 17 września 2022 o 11:55:57 UTC+2 heby napisał(a):
    > Cześć.
    >
    > Mam akku 33Ah/12V LiFePO4. Akumulator ma wbudowany BMS.
    >
    > Tak sobie pomyślałem, że skoro ten BMS jest, to może restrykcje na
    > ładowarkę nie muszą być takie straszne i zwykły zasilacz impulsowy 12V
    > podkręcony do 3*4.2V byłby ok? Mam takie ,które nie wyłaczą się przy
    > przeciązeniu, tylko stabilizują prąd na wartości max.
    >
    > Jakiś problem z takim rozwiązaniem? Może nie wolno uzywać takich
    > zasilaczby z akku z BMSem? Producent nie chwali się co to za BMS.
    >
    > Dedykowane ładowarki LiFePO4 są drogie i wydają się być przystosowane do
> [...]
    Za ładowarkę do lifepo4 10A zapłaciłem 130 złotych z dostawa. To gdzie one drogie. A
    że 10A już dla mnie za mało to tymczasowo dołożyłem stary prostownik do ładowania
    akumulatorów ołowiowych. Dołożyłem do niego płytkę z allegro co wyłącza ładowanie jak
    się robi 14,4V i włącza przy 13,2.

  • 12. Data: 2022-11-14 18:31:13
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Do dużego UPSa mam AGM, a tutaj potrzebuję przenośny powerbank
    zakładając że prąd będzie drożał, a energia z baterii słonecznych jest
    prawie za darmo, jak Ci finansowo wychodzi taki agm. jaka firma i czy ma
    szanse na siebie zarobić przez całe życie?

    ToMasz

    pytam na serio, po ilu ładowaniach "widać" spadek pojemności i dalej po
    ilu ładowaniach pojemność jest... znikoma, na 30 sekund pracy.

  • 13. Data: 2022-11-14 19:41:12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/11/2022 18:31, ToMasz wrote:
    > zakładając że prąd będzie drożał, a energia z baterii słonecznych jest
    > prawie za darmo, jak Ci finansowo wychodzi taki agm. jaka firma i czy ma
    > szanse na siebie zarobić przez całe życie?

    Zakładając że Rosjanie zatrują się salmonellą a Chińczycy utopią się w
    misce ryżu, jest sens utrzymywać jakieś wojsko?

    No więc wyjaśniam: UPS to takie urządzenie, któe używamy w sytuacji
    awaryjnej. Do zasilenia pompki, laptopa, maszynki do golenia czy
    podładowania telefonu, jak już ta elektrownia Sasina wyleci w powietrze.

    Jeśli sytuacja awaryjna zaistnieje, to koszty związane z tym, że kominek
    szlag trafi, z powodu zagotowania się wody, będą o wiele większe niż AGM.

    Wiec jeśli patrzysz na ubezpieczenie AC samochodu jako zbędna rzecz, bo
    przeciez nic się nie stanie, to rozumiem ten punkt widzenia, ale ja
    jednak potrzebuję do podtrzymania obiegu, zasilenia kompa, światełka itd
    itp.

    I oczywiście może nigdy prądu nie zabraknąc. Wtedy będzie miał pełne
    prawo zastanawiać się nad sensownością tej inwestycji. Ja mam już 20 lat
    samochody z AC i jeszcze ani razu nie korzystalem. A mimo to kupuje
    dalej. To z powodu posiadania defektu: wyobraźni. Straszna choroba.

    > pytam na serio, po ilu ładowaniach "widać" spadek pojemności i dalej po
    > ilu ładowaniach pojemność jest... znikoma, na 30 sekund pracy.

    Super. Będzie rozładowywany kilka razy w roku, kiedy muszę podtrzymać
    przez kilka h pracę pompy c.o. w celu chłodzenia kominka. W pozostałym
    czasie będzie naładowany w 100%. Idealne warunki do żelowych. Z 10 lat
    pożyje.

  • 14. Data: 2022-11-14 20:18:25
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2022 o 19:41 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > przez kilka h pracę pompy c.o. w celu chłodzenia kominka. W pozostałym
    > czasie będzie naładowany w 100%. Idealne warunki do żelowych. Z 10 lat

    Pod warunkiem, że jest z dala od trafo i nie ma za ciepło.

    TG

  • 15. Data: 2022-11-15 09:29:50
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/11/2022 20:18, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Pod warunkiem, że jest z dala od trafo

    Trafo? Masz w domu trafo?

    > i nie ma za ciepło.

    Trzymam w miejscu, gdzie ma w sam raz.

  • 16. Data: 2022-11-15 14:12:19
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2022 o 09:29 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Trafo? Masz w domu trafo?
    W UPSach tych co mam są spore trafa, które grzeją.

    > Trzymam w miejscu, gdzie ma w sam raz.

    No to git.
    Ten sam aku w centralce alarmowej żyje 2-3x dłużej niż w UPS'ie. Napięcia
    pracy buforowej identyczne, różnica jest tylko w temp. Ilość cykli
    praktycznie identyczna bo są na tym samym obwodzie.

    TG

  • 17. Data: 2022-11-15 14:31:12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/11/2022 14:12, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > W UPSach tych co mam są spore trafa, które grzeją.

    U mnie jest jakieś 50cm od obudowy UPSa.

    https://allegro.pl/oferta/inwerter-solarny-sinuspro-
    1000s-12v-1000w-40a-mppt-12465950168

  • 18. Data: 2022-11-15 14:37:20
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2022 o 14:31 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > U mnie jest jakieś 50cm od obudowy UPSa.
    >
    > https://allegro.pl/oferta/inwerter-solarny-sinuspro-
    1000s-12v-1000w-40a-mppt-12465950168

    Nie ma tematu :-)

  • 19. Data: 2022-11-15 17:36:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 17 Sep 2022 11:55:38 +0200, heby wrote:
> [...]
    >
    > Jakiś problem z takim rozwiązaniem? Może nie wolno uzywać takich
    > zasilaczby z akku z BMSem? Producent nie chwali się co to za BMS.

    Oficjalne zalecenia do ładowania sa takie:
    1) ładować stałym prądem do napiecia 4.2V/ogniwo,
    2) przytrzymac pod tym napieciem 4.2V, a prąd będzie spadał
    samoistnie,
    3) jak spadnie poniżej pewnej wartości - przestać ladować.

    Twoj zasilacz pewnie nie realizuje pkt 3. BMS pewnie tez nie
    realizuje.
    Na ile to istotne - nie wiem. Czy moze np bateria spuchnąc?

    A swoją drogą - ciekawe co by bylo, gdyby tak podlączyc zasilacz 4.15V
    na dluzej.

    > Dedykowane ładowarki LiFePO4 są drogie i wydają się być przystosowane do
    > gołych ogniw a nie BMSa.

    Czesto sa oba - tzn bateria ma swoj BMS, a ładowarka swoje sterowanie.

    I to sie jakos ladnie uzupelnia.

    J.

  • 20. Data: 2022-11-16 11:01:01
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Wiec jeśli patrzysz na ubezpieczenie AC samochodu jako zbędna rzecz, bo
    > przeciez nic się nie stanie,
    nie. wykupiłem AC
    Ale zanim je wykupiłem, zastanowiłem się w której firmie. Najważniejsze,
    ze nie ubezpieczyłem auta wartego 25 tyś, na 100 tyś, bo nigdy tej kasy
    nie dostanę.
    Ty masz "inwerter" za 1400zł, ja mam upsa, normalnego upsa, wartego
    100zł (bez akumulatorów). Akumulatory (żelki) w nim wytrzymywały 1 rok w
    dobrej kondycji, po 3 latach około 1 minuty działania po 6 latach nie
    wytrztmywały autotestu.
    Stąd moje pytanie o AGM w roli "żelka" do upsa.
    Ale skąd pomysł żeby "upsa" zrównać z agregatem prądotwórczym - nie
    wiem. ale kto bogatemu zabroni?

    ToMasz