  • 1. Data: 2022-09-17 11:55:38
    Temat: Ładowanie LiFePO4 zasilaczem
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Mam akku 33Ah/12V LiFePO4. Akumulator ma wbudowany BMS.

    Tak sobie pomyślałem, że skoro ten BMS jest, to może restrykcje na
    ładowarkę nie muszą być takie straszne i zwykły zasilacz impulsowy 12V
    podkręcony do 3*4.2V byłby ok? Mam takie ,które nie wyłaczą się przy
    przeciązeniu, tylko stabilizują prąd na wartości max.

    Jakiś problem z takim rozwiązaniem? Może nie wolno uzywać takich
    zasilaczby z akku z BMSem? Producent nie chwali się co to za BMS.

    Dedykowane ładowarki LiFePO4 są drogie i wydają się być przystosowane do
    gołych ogniw a nie BMSa.

  • 2. Data: 2022-09-17 12:19:39
    Temat: Re: Ładowanie LiFePO4 zasilaczem
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello heby,

    Saturday, September 17, 2022, 11:55:38 AM, you wrote:

> [...]
    > Tak sobie pomyślałem, że skoro ten BMS jest, to może restrykcje na
    > ładowarkę nie muszą być takie straszne i zwykły zasilacz impulsowy 12V

    4 * 3.65V a nie 3 * 4.2V

    > Mam takie ,które nie wyłaczą się przy przeciązeniu, tylko
    > stabilizują prąd na wartości max.

    Prawidłowo. To ma być zasilacz CC/CV

> [...]
    > zasilaczby z akku z BMSem? Producent nie chwali się co to za BMS.
    > Dedykowane ładowarki LiFePO4 są drogie i wydają się być przystosowane do

    Niekoniecznie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2022-09-18 16:03:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 17 Sep 2022 11:55:38 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Mam akku 33Ah/12V LiFePO4. Akumulator ma wbudowany BMS.
    > Tak sobie pomyślałem, że skoro ten BMS jest, t

    Testowałem takie bieda ładowanie z 3S lipo. Kupiłem do niego BMS,
    który wg opisu miał zapewniać balancing i overcharging protection. Po
    podłączeniu ładowania z kontrolą CC CVmax na poziomie ~3x4.20
    okazało się, że to balansowanie jest lipne, na jednej celi po pewnym
    czasie skoczyło pow 4.25 i rosło. Odpuściłem, zrobiłem potrójną
    ładowarkę.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2022-09-18 16:14:35
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 17.09.2022 11:55, heby wrote:
    > Dedykowane ładowarki LiFePO4 są drogie i wydają się być przystosowane do
    > gołych ogniw a nie BMSa.

    Może być ta sama ładowarka co do AGM.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2022-10-05 08:57:21
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    heby wrote:

> [...]
    > podkręcony do 3*4.2V byłby ok? Mam takie ,które nie wyłaczą się przy
    > przeciązeniu, tylko stabilizują prąd na wartości max.

    Bezobsługowo? To uważaj, LiFePO4 też się nieźle palą:

    https://www.youtube.com/watch?v=07BS6QY3wI8

    LTO są pod tym względem lepsze, ale energii w nich tyle, co kot
    napłakał, drogie i gwarancja jakoś tak krótsza niż deklarowana liczba
    cykli. Miałem taki dylemat jakiś czas temu i mi jako optimum stale
    wychodzi trakcyjny ołowiany.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2022-10-05 10:16:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/10/2022 08:57, Piotr Wyderski wrote:
    > Bezobsługowo? To uważaj, LiFePO4 też się nieźle palą:
    > https://www.youtube.com/watch?v=07BS6QY3wI8

    a) konkluzja jest taka, że słabiej niż liion.
    b) mój jest mały, tylko 30Ah.

    > mi jako optimum stale
    > wychodzi trakcyjny ołowiany.

    Do dużego UPSa mam AGM, a tutaj potrzebuję przenośny powerbank
    (wielkosci skrzynki na narzędzia). Ponieważ "przenośny", to masa LiFePO4
    grała duża rolę i wybór był między nim a Liion. Z uwagi na
    niebezpieczeństwo pożaru, właśnie LiFePO4 wydaje się być lepszy z tych
    dwóch.

    Dużego akku, do zasilania domu w razie wyłaczenia, raczej bym na LiFePO4
    nie robił z uwagi ma różne problemy. Może, kiedyś, jak pojawią się
    dedykowane UPSy do nich w sensownych cenach.

  • 7. Data: 2022-10-05 23:44:38
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.09.2022 o 11:55, heby pisze:
> [...]
    > zasilaczby z akku z BMSem? Producent nie chwali się co to za BMS.
    >
    > Dedykowane ładowarki LiFePO4 są drogie i wydają się być przystosowane do

    Nie wiem, dlaczego się uparłeś na impulsowy i podkręcanie. Stare sposoby
    są ciągle żywe, czyli transformatorowe ładowarki, dobrane do parametrów
    zwykłego kwasowca + dodatkowa kontrola dla ładowania czegokolwiek
    dostępna w modułach na Allegro. Transformatorowiec ma to do siebie, że
    NIGDY nie wariuje, co czyni go bardzo bezpiecznym. Reszta do dobrania.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 8. Data: 2022-10-06 09:33:33
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/10/2022 23:44, LordBluzg(R)?? wrote:
    > Nie wiem, dlaczego się uparłeś na impulsowy

    Bo mały i lekki.

  • 9. Data: 2022-11-12 19:44:02
    Od: Pcimol <...@...com>

    > Dużego akku, do zasilania domu w razie wyłaczenia, raczej bym na LiFePO4
    > nie robił z uwagi ma różne problemy. Może, kiedyś, jak pojawią się
    > dedykowane UPSy do nich w sensownych cenach.

    Ciekawe co to są "różne problemy".

  • 10. Data: 2022-11-12 20:35:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/11/2022 19:44, Pcimol wrote:
    > Ciekawe co to są "różne problemy".

    Liion:
    1) samozapłon po uszkodzeniu lub przegrzaniu
    2) szybki i niebezpiecznie się pali
    3) efekt pamięciowy/zużycia 4x gorszy niż LiFePO4.