  • 1. Data: 2011-04-15 06:05:47
    Temat: Ładowanie akumulatora - zagadka
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Czołem.

    Trafiłem na zagadkę przy określaniu pojemności pakietu NiMH. Mam
    określony ładunek uzyskany z pakietu. Przy prymitywnym ładowaniu niskim
    prądem ( chińskie trafko + mostek + nieduży kondensator + kontroler
    odcinający prąd ) wypadało by władować około 140 % ładunku uzyskanego.
    Proces ładowania jest rejestrowany dla określenia skuteczności
    kontrolera. I tu zaczynają się schody: użyty miernik może mierzyć prąd
    skuteczny Ieff, prąd wyprostowany Ir( rectifid value current ) oraz
    ładunek, który wg dokumentacji jest liczony właśnie z wartości Ir.
    Zmierzony w ten sposób ładunek jest sporo za mały - akumulator ma 100%
    sprawności, co naturalnie jest bzdurą. W układzie Ir<Ieff, całkiem
    wiarygodny może być ładunek policzony na podstawie zarejestrowanej
    wartości skutecznej prądu Ieff. Prąd ładowania to zwykły prąd tętniący,
    składowa stała + stado harmonicznych. Wydawało mi się że harmoniczne co
    najwyżej grzeją akumulator, a tymczasem one go ładują :> Co jest grane ?
    Dokumentacja miernika nie podaje algorytmu wyznaczania Ieff i Ir, ale na
    innym analizatorze Ir jest równe składowej stałej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2011-04-15 08:26:18
    Temat: Re: Ładowanie akumulatora - zagadka
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > niskim prądem ( chińskie trafko + mostek + nieduży kondensator +
    > kontroler odcinający prąd ) wypadało by władować około 140 %

    Nie jestem pewien. Co niby sie z tymi 40 nadmiarowymi % robi ?
    Moze nalezy wyszukiwac innej oznaki pelnego naladowania.

> [...]
    > kontrolera. I tu zaczynają się schody: użyty miernik może mierzyć
    > prąd skuteczny Ieff, prąd wyprostowany Ir( rectifid value

    prad skuteczny w sensie true RMS w ogole elektrolizy nie obchodzi.
    Ja interesuje sumaryczny ladunek.

    > ładunek, który wg dokumentacji jest liczony właśnie z wartości
    > Ir. Zmierzony w ten sposób ładunek jest sporo za mały -
    > akumulator ma 100% sprawności, co naturalnie jest bzdurą.

    Wcale by mnie to nie zdziwilo - w koncu praw elektrolizy nie
    zmienisz.
    Mniejsza sprawnosc wynika z napiecia, troche z pradu uplywu - ale
    jaki on jest,
    1% na dobe, no i przy NiMH/Cd z koncowego przeladowania - ktorego
    unikamy w porzadnej ladowarce.

> [...]
    > Dokumentacja miernika nie podaje algorytmu wyznaczania Ieff i Ir,
    > ale na innym analizatorze Ir jest równe składowej stałej.

    Podlaczyc porzadny zasilacz stabilizowany zamiast tego tetniacego i
    zobaczyc co wtedy zmierzy ?

    No i skalibrowac miernik na pradzie stalym. Ewentualnie kupic sobie
    jakis chip monitora akumulatora i zweryfikowac nim wyniki.

    Sprawdzilbym sobie notebooka, ale jakos trudno sie dostac do SMbus
    i chipa w baterii.

    J.

  • 3. Data: 2011-04-15 08:39:57
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-15 10:26, J.F. pisze:

    > Podlaczyc porzadny zasilacz stabilizowany zamiast tego tetniacego i
    > zobaczyc co wtedy zmierzy ?

    W układzie "laboratoryjnym", tj. przy ładowaniu prądem stałym miernik
    powiada że Ir=Ieff. Do określenia pojemności pakietu to może i dobre
    rozwiązanie, ale potrzebuję określić *czas* ładowania załączoną "ładowarką".

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem