  • 21. Data: 2021-03-22 16:59:25
    Temat: Re: Ładowanie samochodu elektrycznego.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "KIKI" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Mam takie pytanie. Jest sobie autko elektryczne, pal licho jakie,
    >które

    A to dosc istotne ... bo przy lepszym aucie nalezy sie wiekszej mocy
    spodziewac i lepszego gniazdka.

    >dostało w komplecie kabel do gniazdka 230V.
    >Kabel ma wtyczkę 230V i na końcu wtyczkę Type1. Trzy grube bolce L, N
    >PE oraz 2 cienkie do rozpoznania wtyczki. Są tam rezystory kodujące i
    >nic ciekawego.

    >Type1 - wtyczka jest rozpoznawana rezystancnją na pomocniczych
    >pinach.
    >Tu nie ma się co zastanawiać, nie ma żadnego can/busa ani żadnej
    >mądrej
    >elektroniki. Dzielnik na oporniczkach, tranzystorek, drobnica.

    A nie ma wersji z zasilaniem 3f ?

    >Czy gdybym podał zamiast AC wyprostowany DC ale jednopołówkowo z
    >trzech
    >faz siły to czy samochód by się bardzo pogniewał, w sensie nawet
    >śmiertelnie?

    IMO - jest ryzyko smiertelnego pogniewania.

    Duza moc ? Przetwornica wirujaca :-)

    J.

  • 22. Data: 2021-03-22 17:07:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "t-1" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2021-03-20 o 08:21, Irek.N. pisze:

    >Wielu jeszcze rzeczy nie spotkałeś.
    >Widać młody jesteś, choć już straciłeś żądzę wiedzy.
    >https://www.elhand.pl/transformatory-z-uzwojeniami-
    w-ukladzie-Vv

    No ... ciekawe.
    1f ma pulsujacą moc, a 3f - stałą.

    Co oni zrobili i jak to wyglada w praktyce ?
    Co sie dzieje, gdy obciazenie akurat mocy nie bierze, bo napiecie
    przechodzi przez zero ?
    Czy symetryzacja obciazen nie jest okupiona powaznym przestawieniem
    cos fi ?

    Jak rozumiem nalezy to rozpatrywac jako dwa osobne transformatory ?

    J.

  • 23. Data: 2021-03-22 17:13:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Irek.N. wrote:

    >To jeszcze masz do kompletu dwie na trzy fazy i trzy na dwie:

    >https://en.wikipedia.org/wiki/Scott-T_transformer

    >Pradziadkowie to byli bardzo pomysłowi ludzie, potrafiący z drutu i
    >kawałka blachy ukręcić coś, do czego się dziś bez FPGA nie
    >podchodzi... ;-)

    No bo wiesz - jak sobie pomyslisz o tych tranformatorach na grube kVA
    ... lepiej na FPGA :-)

    Ale ... czy mi sie wydaje, czy podobne uklady sa nadal w uzyciu - na
    jeszcze wieksze moce,
    do wyrownania fazy miedzy sieciami, albo polepszenia cos fi ...

    J.

  • 24. Data: 2021-03-28 17:05:05
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 19.03.2021 21:39, KIKI wrote:

    > Chodzi o to, że ładując auto w dzień fotowoltaika często nie ma siły
    > popchnąć pełnej mocy na tę jedną fazę i eksportuje energię na 2
    > pozostałych fazach, a na tej tankującej auto dokupuję różnicę z elektrowni.

    Zaznaczam, że mam zerowe doświadczenie ze współczesnymi instalacjami
    fotowoltaicznymi, więc mogę mówić jakieś totalne bluźnierstwa, ale...

    czy nie lepiej zamiast przerabiać z DC na AC a potem z powrotem na DC i
    modlić się aby samochód się nie obraził to...

    ... zrobić dedykowane połączenie DC do miejsca w którym łąduje się
    samochód i tam postawić wystarczająco mocną, jednofazową przetwornicę
    DC/AC z gniazdkiem na rzeczone 230V?

    W ten sposób samochód nie poczułby się obrażony a problem
    nierównomiernego obciążenia faz też by zniknął?

  • 25. Data: 2021-03-28 20:21:57
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 28.03.2021 17:05, Silver Dream ! wrote:

    > ... zrobić dedykowane połączenie DC do miejsca w którym łąduje się
    > samochód i tam postawić wystarczająco mocną, jednofazową przetwornicę
    > DC/AC z gniazdkiem na rzeczone 230V?

    Tylko, że to nie jest takie proste, bo napięcia są spore.
    Ale można by użyć odpowiedniego falownika jednofazowego off-grid
    połączonego do paneli równolegle z tamtym.
    Nie rozumiem dlaczego nie ładować samochodu pełnym (szybkim) ładowaniem
    jeśli świeci i moc paneli pozwoli.

    Mogła by też sprawę rozwiązać trójfazowa ładowarka z szybkim ładowaniem,
    ale pewnie taka nie istnieje.

    --
    Mirek.