  • 1. Data: 2022-03-14 21:42:55
    Temat: Malowanie stali nierdzewnej
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Zrobiłem obudowę z blachy nierdzewnej szczotkowanej na urządzenie i
    okazuje się, że nie wygląda dobrze. Widać każde dotknięcie palcami, a
    wyczyszczenie do czysta jest trudne.
    Oglądam teraz lodówki ze stali nierdzewnej szczotkowanej i wszystko
    wskazuje na to, że są one dodatkowo lakierowane lakierem bezbarwnym.
    Stal szczotkowana jest szorstka w dotyku, a lodówka jest idealnie
    gładka, a wygląda podobnie.
    Czy dobrze myślę, że stal nierdzewna, żeby dobrze wyglądała musi być
    lakierowana? Jak tak, to czym lakierować? Lakier proszkowy bezbarwny?
    Jacek

  • 2. Data: 2022-03-15 02:04:59
    Temat: Re: Malowanie stali nierdzewnej
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 15 March 2022 at 05:42:59 UTC+9, Jacek wrote:
> [...]
    > Czy dobrze myślę, że stal nierdzewna, żeby dobrze wyglądała musi być
    > lakierowana? Jak tak, to czym lakierować? Lakier proszkowy bezbarwny?

    Duże to jest?

  • 3. Data: 2022-03-15 07:46:40
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 15.03.2022 o 02:04, Konrad Anikiel pisze:

    > Duże to jest?
    Najmniejszy element ma 20x40 cm, a największy to 3 boki sześcianu
    60x60x60 cm
    Jacek

  • 4. Data: 2022-03-15 11:13:45
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 15 March 2022 at 15:46:43 UTC+9, Jacek wrote:

    > Najmniejszy element ma 20x40 cm, a największy to 3 boki sześcianu
    > 60x60x60 cm

    Znaczy płaskie blachy? Metodami kozacko-domowymi możesz to:
    -wytrawić i spasywować (pickle and passivate) do powierzchni srebrzysto-białej,
    odciski palców się tego nie imają,
    -elektrolitycznie utlenić na dowolny kolor, będzie połyskliwe ale jak dobierzesz
    kolor to może zamaskować palce,
    -wieloma metodami poczernić, tu też jest wybór od matu do lustra,
    -wypiaskować, wyśrutować różnymi materiałami od tłuczonego szkła do nierdzewnych
    kulek,
    -oszlifować wibrościernie, różnym materiałem od jakichś korundowych kształtek
    spiekanych do pomielonych głąbów z kukurydzy,
    -miejsce po miejscu oszlifować punktowo małą ściernicą elastyczną (dremelem)-
    wychodzi powierzchnia w kółka, popularna w przemyśle spożywczym,
    -pomalować, typowo farbą epoksydową na podkładzie odpowiednim do nierdzewki.

    Baw się dobrze.

  • 5. Data: 2022-03-15 11:46:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 14 marca 2022 o 21:42:59 UTC+1 Jacek napisał(a):
> [...]
    > Czy dobrze myślę, że stal nierdzewna, żeby dobrze wyglądała musi być
    > lakierowana? Jak tak, to czym lakierować? Lakier proszkowy bezbarwny?
    Jak zrobiłeś jedna obudowę to zrobisz i druga. Ta druga zrób ze zwykłej stalowej
    blachy. Dasz do pomalowania proszkiem albo sam pomalujesz farbami z puszki.

  • 6. Data: 2022-03-15 13:53:16
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 15.03.2022 o 11:13, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    wychodzi powierzchnia w kółka, popularna w przemyśle spożywczym,
    > -pomalować, typowo farbą epoksydową na podkładzie odpowiednim do nierdzewki.

    Blachy mają powierzchnię szlifowaną (albo szczotkowaną) czyli maja
    podłużne "kreski". Nie mogę dać innej blachy, bo nie będzie pasować do
    innych sprzętów. Oglądam moją lodówkę Samsunga, która na oko wygląda
    identycznie, ale żadne paluchy się na niej nie odbijają. Chyba blacha
    jest lakierowana.

    Spróbuję, jak radzisz dać lakier epoksydowy, albo poliuretanowy i zobaczymy.
    Jacek

  • 7. Data: 2022-03-15 23:51:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-03-15, Jacek <k...@a...com> wrote:
> [...]
    > jest lakierowana.
    >
    > Spróbuję, jak radzisz dać lakier epoksydowy, albo poliuretanowy i zobaczymy.

    To spróbuj najpierw na małym fragmencie bo może tamta powłoka z lodówki
    jest w jakimś stopniu oleofobowa albo całość ma inne właściwości
    ułatwiające maskowanie takich zabrudzeń i zwykłym lakierem takiego
    efektu nie osiągniesz.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2022-03-16 01:00:32
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 16 March 2022 at 07:51:37 UTC+9, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > jest w jakimś stopniu oleofobowa albo całość ma inne właściwości
    > ułatwiające maskowanie takich zabrudzeń i zwykłym lakierem takiego

    Blacha na lodówkę jest produktem masowej produkcji, gdzie materiały i procesy
    wychodzą daleko poza możliwości domowego majsterkowicza. Samsung używa stali
    specjalnie wytopionej na tą lodówkę, prawie na pewno ferrytycznej, specjalnie
    obrobionej cieplnie i mechanicznie, ta powierzchnia może i wygląda na szczotkowaną,
    ale jej chropowatość i profil jest ściśle dobrany do własności lakieru, który ma w
    określony sposób to pokryć. Żeby taki lakier dobrze leżał, powierzchnia jest
    podtrawiana i pasywowana odpowiednio do lakieru, to jest swoisty podkład pod ten
    lakier. Lakier prawdopodobnie w ogóle nie jest nanoszony w postaci płynnej, zgaduję
    że jest to folia nawalcowana na powierzchnię płaskiego wyrobu. Ale nie wiem.

    Jacek ma kawałki blachy z hurtowni u siebie na dzielni, więc prawie na pewno
    austenitycznej. Nie wchodziłbym w analogie z lodówką Samsunga, bo będzie ich
    niewiele.

  • 9. Data: 2022-03-16 13:02:55
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 16.03.2022 o 01:00, Konrad Anikiel pisze:
    > Jacek ma kawałki blachy z hurtowni u siebie na dzielni, więc prawie na pewno
    austenitycznej. Nie wchodziłbym w analogie z lodówką Samsunga, bo będzie ich
    niewiele.
    Dokładnie tak jest. Stal 316L
    Jacek

  • 10. Data: 2022-03-16 13:39:14
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 16 March 2022 at 21:02:57 UTC+9, Jacek wrote:
    austenitycznej. Nie wchodziłbym w analogie z lodówką Samsunga, bo będzie ich
    niewiele.
    > Dokładnie tak jest. Stal 316L

    Daj znać jak idzie lakierowanie, bo to może być ciekawe.
    W Korei wnętrza wind są wykładane blachami nierdzewnymi w różne wzory, często jest to
    taki hairline. Nie badałem tego, ale jestem przekonany że nie ma to żadnej powłoki
    polimerowej, po prostu odpowiednia warstwa tlenków załatwia odporność na odciski
    palców. Ale to wszystko jest nierdzewka ferrytyczna, zupełnie inna chemia. Może jest
    na to jakaś literatura, ale rewelacji na temat 316-tki raczej tam nie będzie. Jak
    masz czas przekopać sci-huba, to pewnie czegoś ciekawego się dowiesz, ale co
    konkretnego zrobić z tą Twoją 316tką to nie wiem.