  • 1. Data: 2021-03-02 16:53:44
    Temat: Martwa płyta PC retro - od czego zacząć?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Miałem retro peceta z 486DX4 100 MHz. Czas przeszły użyty celowo...
    Jego największym problemem był brzęczący wentylator w zasilaczu, więc
    postanowiłem go wymienić na coś nowszego. Wymontowałem zasilacz,
    wymieniłem wentylator, złożyłem. Zasilacz suszył pod obciążeniem
    (CD-ROM). Zmierzyłem napięcia, które wydawały się ok. Jedynie linia 12V
    miała trochę niższą wartość (około 11V) ale tak chyba było też wcześniej.

    Podłączyłem zasilacz do komputera i spróbowałem go uruchomić. I tutaj
    niespodzianka - komputer nie reaguje. Przystąpiłem więc do odłączania
    urządzeń i wyjmowania kart aby zobaczyć, czy ruszy przy minimalnej
    konfiguracji. Też nic. Ani jednego pisku z głośniczka, czarny ekran.

    Ostatecznie została już tylko płyta główna + procesor + pamięci + karta
    diagnostyczna ISA. Karta nie pokazuje żadnych kodów diagnostycznych, na
    jej wyświetlaczu widoczne są tylko kreski. Świecą się wszystkie diody
    pokazujące obecność napięć, a także "FRAME" i "CLK". Nie świecą się
    natomiast "RESET" oraz "RDY".

    Ktoś ma pomysł jak to debugować i gdzie szukać możliwej przyczyny? Nie
    wydaje mi się, żeby winny był zasilacz, bo nie miałem za bardzo czego w
    nim zepsuć, napięcia są prawidłowe (poza wspomnianym nieco niższym na
    linii 12V), a poza tym startują z niego dwie inne płyty.

    Trochę szkoda by mi było tego komputera, bo to była moja ulubiona
    maszyna do DOS-owych gier retro. ;)

  • 2. Data: 2021-03-02 17:05:47
    Temat: Re: Martwa płyta PC retro - od czego zacząć?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/03/2021 16:53, Atlantis wrote:
    > Ktoś ma pomysł jak to debugować i gdzie szukać możliwej przyczyny?

    Zacznij od obecności jakichkolwkem sygnałów R/W na złaczu ISA. Coś na
    oscyloskopie się tam zmienia?

    Po drugie wydłub i odczytaj eprom. Tak, czasami padają że starości.

    Jeśli jest tam cache to go wyjmij, przestaw zworki na brak cache.

    Kluczowe jest czy do cpu idzie jakiś clock. Zlokalizuj, powinny tam być
    jakieś Mhz.

    Nie ma jakiś elektrolitów w okolicy zasilania? A moze jakiś
    tantal/ceramiczny zwarł się? Miernik w tryb omomiarki i sprawdź czy jest
    coś bliskie metalicznego zwarcia w podstawce CPU i na jakiś liniach
    idących do układów logicznych (pewnie tam jeszcze jakies TTLe znajdziesz).

    > nim zepsuć, napięcia są prawidłowe (poza wspomnianym nieco niższym na
    > linii 12V), a poza tym startują z niego dwie inne płyty.

    Zmierz pod obciążeniem, może akurat ta wyciąga więcej z 12V i zasilacz
    klęka.

    Można kupić przelotki z ATX na AT, warto mieć pod ręką.

  • 3. Data: 2021-03-03 00:03:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    > tantal/ceramiczny zwarł się? Miernik w tryb omomiarki i sprawdź czy jest
    > coś bliskie metalicznego zwarcia w podstawce CPU i na jakiś liniach
    > idących do układów logicznych (pewnie tam jeszcze jakies TTLe znajdziesz).

    Zawsze dręczyło mnie pytanie - nie uszkodzi się czegos w ten sposób? Te
    napięcia, które podaje miernik (typowy) są dla wszystkich takich układów
    bezpieczne?

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2021-03-03 07:41:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/03/2021 00:03, Marcin Debowski wrote:
    > Zawsze dręczyło mnie pytanie - nie uszkodzi się czegos w ten sposób? Te
    > napięcia, które podaje miernik (typowy) są dla wszystkich takich układów
    > bezpieczne?

    Może nie dopisałem: na zasilaniu CPU i TTL/CMOS. Tam raczej niczego nie
    popsujesz, a zwarte tantale są na 99% wpięte właśnie w te linie.

    Zazwyczaj omomiarka w cyfrowym mierniku nie miewa wiecej jak 0.5V na
    wyjściu, więc i logiki nie popsujesz. Obawaiałbym się jednak obawiał się
    ładunków statycznych.

  • 5. Data: 2021-03-03 08:48:21
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 02.03.2021 17:05, heby wrote:

    > Zmierz pod obciążeniem, może akurat ta wyciąga więcej z 12V i zasilacz
    > klęka.
    >
    > Można kupić przelotki z ATX na AT, warto mieć pod ręką.

    Przetestowałem też na innym starym zasilaczu AT, który działał z innymi
    starymi płytami. Z nim ten komputer też nie chce ruszyć.

    Gdzieś powinienem mieć przelotkę ATX->AT. Zrobię test ze współczesnym
    zasilaczem, jak tylko uda mi się ją wygrzebać z któregoś pudła. ;)

    Zastanawia mnie natomiast sam zasilacz oraz obudowa. Kupiłem je jakiś
    czas temu razem z płytą, procesorem DX4 100 MHz oraz paroma kartami.
    Sama obudowa nie wygląda jednak na coś z tej epoki, ale prawdopodobnie
    pochodzi z jakiegoś komputera AT. Obudowa zasilacza nie jest
    prostopadłościenna, ale przypomina odwróconą literę "L". Włącznik
    zasilania jest częścią zasilacza i znajduje się z boku obudowy
    komputera. Poza tym na wtyczce zasilania płyty głównej jest obecne
    napięcie -5V, a w czasach późnych 486 oraz płyt głównych VESA chyba już
    z niego zrezygnowano.

    Czy istnieje jakiś patent n zastąpienie tego zabytkowego zasilacza czymś
    nowszym, w sensie zamontowania go w obudowie? Ewentualnie poza
    wyczyszczeniem i wymianą wentylatora powinienem go jeszcze poddać jakimś
    zabiegom? Wymiana elektrolitów?

    Generalnie jeśli nawet nie uda mi się uruchomić samej płyty, to i tak
    będę chciał uruchomić komputer. Najchętniej kupiłbym i zamontował tam
    właśnie jakiś późny 486, a jeśli się nie uda to powinienem mieć też
    jakąś płytę 386 i 586.

  • 6. Data: 2021-03-03 09:11:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/03/2021 08:48, Atlantis wrote:
    > Czy istnieje jakiś patent n zastąpienie tego zabytkowego zasilacza czymś
    > nowszym, w sensie zamontowania go w obudowie?

    A pasuje jakiś współczesny gabarytem? Podstawowy problem w obecnych
    zasilaczach ATX to fakt że cała para idzie w 12V. Kiedyś szła w 5V. Może
    Ci nie wystarczyć mocy. Albo szukaj *starego* ATX gdzie jeszcze było to
    w miarę zbalansowane, albo naprawiaj co masz.

    Jeśli gabaryt normalnego jest kłopotem to uderz w mniejszy rozmiar, np.
    Chieftec psf180mp, tanie jak barszcz, ma po 12A na 5V i 12V, może
    wystarczy. Ogólnie rozgladaj się pod hasłem "SFX" w kontekście zasilaczy
    komputerowych, są wszelakie rozmiary.

    > Ewentualnie poza
    > wyczyszczeniem i wymianą wentylatora powinienem go jeszcze poddać jakimś
    > zabiegom? Wymiana elektrolitów?

    Wymiana elektrolitów nie zaszkodzi, tym bardziej że te mniejsze mogły
    solidnie wyschnąć. O wysokonapięciowe martwiłbym się później.

  • 7. Data: 2021-03-03 16:42:05
    Od: HanJammer <h...@g...com>

    (...)

    Co do zasilacza - jestem zwolennikiem korzystania z rozwiązań z epoki w
    vintage gratach, mam sporo sprawnych zasilaczy AT (ale mają włączniki na
    kablu) - można przełożyć elektronikę do tego zasilacza z włącznikiem z
    boku. W razie czego pisz na priv.

    Jeśli płyta przestała działać po wyjęciu i ponownym włożeniu zasilacza,
    to tak jak pisał kolega wyżej - pierwsze co bym sprawdził to tantale.
    Niczego na płycie omomierzem nie zepsujesz.

    --
    HanJammer

  • 8. Data: 2021-03-05 19:37:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, jedna sprawa nie dawała mi spokoju. Nowy wentylator był podejrzanie
    głośny. To znaczy nie brzęczał jak poprzedni, ale i tak szumiał
    zaskakująco intensywnie. Na początku uznałem, że trafił mi się jakiś
    gorszy model, ale potem sprawdziłem strumień powietrza i faktycznie -
    znacznie intensywniejszy niż normalnie. Na naklejce z tyłu niby "DC12V"
    (brak informacji o nominalnym poborze prądy albo mocy, ale przyszło mi
    do głowy, że być może ktoś pomylił wentylatory 5V i 12V. I faktycznie -
    podłączony do linii 5V pracuje bardziej typowo.

    Zamówiłem więc kolejny wentylator 12V i po jego wymianie napięcie na
    linii 12V wzrosło o dobre pół wolta. Czyżby przeciążony wentylator po
    prostu powodował za duży spadek napięcia? Takie warunki pracy mogły w
    jakiś sposób trwale uszkodzić płytę?

    Przetestuję ją, jak tylko odkopię się z paru innych zajęć...

  • 9. Data: 2021-03-06 13:24:53
    Temat: [OT] RETRO
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Chciałbym tylko zapytać co Cię tknęło aby zająć się takim komputerem.
    Piszę w kontekście tego że od kilku lat powracam do czasów dzieciństwa
    ;-) przez naprawianie i cieszenie się używaniem starych magnetofonów.
    Ich ceny tylko ROSNĄ.

    Ku czemu ma służyć Odpalenie 486? Dopiero Pentium 60 miało moc
    dekodowania mp3 w stereo ;-) Granie w jakiegoś Queika to był jakiś DRAMAT.

    Pracowałem w tamtych czasach w serwisie i wspomnienia mam raczej
    nieciekawe.

  • 10. Data: 2021-03-06 14:34:57
    Temat: Re: [OT] RETRO
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-03-06 o 13:24, _Master_ pisze:

> [...]
    > Piszę w kontekście tego że od kilku lat powracam do czasów dzieciństwa
    > ;-) przez naprawianie i cieszenie się używaniem starych magnetofonów.

    Obudź się, moda na retro nabija nie tylko ceny starych magnetofonów
    i nie tylko starego sprzętu audio.

    > Ku czemu ma służyć Odpalenie 486? Dopiero Pentium 60 miało moc
    > dekodowania mp3 w stereo ;-) Granie w jakiegoś Queika to był jakiś DRAMAT.

    Stare gierki.
    Dokładnie to samo co na starych 8 bitowcach, Amigach, ST i innych.

    > Pracowałem w tamtych czasach w serwisie i wspomnienia mam raczej
    > nieciekawe.

    Z naprawy, ludzie z używania mają lepsze. I nie bez znaczenia jest
    że byli wtedy jakieś trzydzieści lat młodsi.