  • 41. Data: 2021-03-30 22:50:23
    Temat: Re: Martwa płyta PC retro - od czego zacząć?
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2021-03-30 16:43, heby wrote:

    > To załatwiło temat.
    >
    > Natomaist samo wyjście baterii nie kasowało pamięci w wielu płytach od
    > 486 po współczesne, nawet po kilku minutach. Trzeba było zwierać piny
    > baterii, jesli nie było osobnej zworki.
    >
    > Swoją drogą na schemacie jednej płyty z końcówki lat 90 zauważyłem
    > kondensator wpięty równolegle z baterią. Przypuszczam że po to aby
    > wymiana kilkuminutowa baterii nie powodowała kasowania pamięci.

    > A jest pamiec cache? Możesz ją wyjąć z płyty mechanicznie i ustawić
    > zworkami "0"?

    ZTCP to w tamtych czasach pamięć cache bywała w podstawkach, po pierwsze
    sprawdzić czy jest fizycznie włożona i cache i tag cache, poza tym może
    gdzieś nie stykać w podstawkach - wyjąć, włożyć, poruszać, spróbować
    uruchomić, jak nie pomoże to może zamienić miejscami kości i przestawić
    jumperami rozmiar na mniejszy?

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 42. Data: 2021-04-01 10:41:52
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 30.03.2021 22:50, Michal wrote:

> [...]
    > gdzieś nie stykać w podstawkach - wyjąć, włożyć, poruszać, spróbować
    > uruchomić, jak nie pomoże to może zamienić miejscami kości i przestawić

    I chyba właśnie to było przyczyną. Komputer zadziałał po wyjęciu i
    ponownym włożeniu układów cache.
    Dzięki. :)

  • 43. Data: 2021-04-01 11:35:48
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 1 Apr 2021 10:41:52 +0200
    doszła do mnie wiadomość <60658750$0$509$65785112@news.neostrada.pl>
    od Atlantis <m...@w...pl> :

    >I chyba właśnie to było przyczyną. Komputer zadziałał po wyjęciu i
    >ponownym włożeniu układów cache.
    >Dzięki. :)

    Zewnętrzny cache, nie lubiłem tego.
    Kiedyś, na jednej z tego typu płyt zauważyłem(to było chyba jeszcze przed rokiem
    2000),
    że układy cache są jakieś dziwne, lekko wklęsłe, wyglądały na plastikowe odlewy
    wklęśnięte przy stygnięciu.
    Były puste w środku, miały zatopione nogi, ale chipa w środku nie było.
    Oczywiście bios pokazywał, że cache jest obecny.