  • 31. Data: 2021-03-09 10:37:41
    Temat: Re: [OT] RETRO
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.03.2021 23:09, heby wrote:

    > Przyjemności.
    >
    > Raczej nie do wyjaśnienia komuś kto nie miał, nie marzył lub nie
    > pracował.

    Generalnie z tego co widzę, to ludzie najchętniej wracają do tego, co w
    korzystaniu z tego sprzętu było najprzyjemniejsze, ale wszelkie
    niedogodności bez oporów pozostawiają za sobą.

    Dzisiaj to nie sprawia większych trudności - można za mniej lub bardziej
    rozsądne pieniądze złożyć sobie komputer, o jakim w czasach dzieciństwa
    można było tylko pomarzyć. Nawet po uwzględnieniu pompowania cen przez
    sprzedawców zarabiających na nostalgii. Wsadzenie RAM-u do oporu? Żaden
    problem. Dopałka do Amgi z "potężnym" procesorem 68k i wyjściem HDMI na
    układzie FPGA? Jest chyba nawet kilka do wyboru. Szybka i względnie
    pojemna karta CF/SD do DOS-owego komputera w miejsce hałaśliwego i
    awaryjnego dysku twardego? Kwestia kilkudziesięciu złotych.
    I chociaż ludzie z nostalgią wspominają ładowanie gier z magnetofonu na
    C64 albo Atari, dzisiaj każdy woli używać jakiegoś interfejsu na karty SD.

  • 32. Data: 2021-03-17 12:24:51
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 07.03.2021 14:04, _Master_ wrote:

    > Małe mieszkanie i "księgowa" mnie powstrzymuje ;-)
    > Ale nad tym pracuję.
    > Te trzy głowice uważam trochę za przerost formy nad treścią kiedy jakość
    > robi VHS Hifi ;-)
    > minidisk już mi się znudził (jest taki mało klimatyczny)

    Fakt - bezduszne badziewie

    > a dcc ciężko dorwać.

    He? W sensie ciężko? Chyba, że masz na myśli ,,ciężko dorwać w pełni
    sprawny, z górnej półki za darmo"...

  • 33. Data: 2021-03-17 15:51:25
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu środa-17-marca-2021 o 12:24, Silver Dream ! pisze:
    > He? W sensie ciężko? Chyba, że masz na myśli ,,ciężko dorwać w pełni
    > sprawny, z górnej półki za darmo"...

    W porównaniu z innymi nośnikami tak jest DROGO a jakość dyskusyjna
    kompatybilność w dół tylko do odtwarzania i to marnie
    Nie widać obracających się szpulek... ;-)

    Za mało plusów dodatnich przy takich cenach.

    Po złotówce kupowałem kasety whs do magnetowidu Hifi za 100 zł.

    PS. Ostatnio bawię się kasetami VHS-C i "matką" FASCYNUJĄCE ;-)

  • 34. Data: 2021-03-18 10:41:58
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 17.03.2021 15:51, _Master_ wrote:

    > W porównaniu z innymi nośnikami tak jest DROGO a jakość dyskusyjna
    > kompatybilność w dół tylko do odtwarzania i to marnie
    > Nie widać obracających się szpulek... ;-)
    >
    > Za mało plusów dodatnich przy takich cenach.

    No - w porządku - z tym się można zgodzić. Ale nie, że ,,ciężko dorwać"

    > Po złotówce kupowałem kasety whs do magnetowidu Hifi za 100 zł.
    >
    > PS. Ostatnio bawię się kasetami VHS-C i "matką" FASCYNUJĄCE ;-)

    Ja uwielbiam Video 2000 zaciągające taśmę z jednej strony naokoło
    głowicy ;-)

  • 35. Data: 2021-03-30 15:07:35
    Temat: Re: Martwa płyta PC retro - od czego zacząć?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, udało mi się trochę ruszyć z tą sprawą.
    Zidentyfikowałem płytę jako ten model:

    https://stason.org/TULARC/pc/motherboards/F/FIRST-IN
    TERNATIONAL-COMPUTER-INC-486-486-PVT-REV-B.html

    Przyglądając się zworkom zauważyłem, że najwyraźniej brakuje zworki J12,
    któ(C)a powinna być założona, jeśli procesor to AMD DX4 (jak w moim
    przypadku). Najwyraźniej spadła podczas demontażu komputera. Po jej
    założeniu płyta ruszyła o tyle, że zaczęła wyświetlać kody na karcie
    diagnostycznej.

    W zdecydowanej większości przypadków uruchamianie komputera zatrzymuje
    się na kodach C1 C5. Raz na jakiś czas zdarzyć się C1 bE (wtedy z
    głośnika słychać powtarzający się, przeciągły pisk).

    Raz na jakiś czas (rzadko) zatrzymuje się na jakimś późniejszym kodzie.
    Raz nawet uruchomił się monitor, ale widoczne na nim były jedynie śmieci.

    Co może być powodem takiego zachowania? Jest szansa na odratowanie
    komputera? Mogę chyba założyć, że przynajmniej procesor przetrwał?

  • 36. Data: 2021-03-30 15:32:26
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/03/2021 15:07, Atlantis wrote:
    > W zdecydowanej większości przypadków uruchamianie komputera zatrzymuje
    > się na kodach C1 C5. Raz na jakiś czas zdarzyć się C1 bE (wtedy z
    > głośnika słychać powtarzający się, przeciągły pisk).

    Opisy kodów są specyficzne dla producenta płyty i/lub producenta Biosu.
    Szukaj. Raczej ogólnych, uniwersalnych, nie trafisz.

    > Mogę chyba założyć, że przynajmniej procesor przetrwał?

    Pewnie tak. Jednak czy nei zjadło gdzieś ścieżek, nie wiadomo i może to
    być bardzo trudne w odnalezieniu.

  • 37. Data: 2021-03-30 15:48:52
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 30.03.2021 15:32, heby wrote:

    > Opisy kodów są specyficzne dla producenta płyty i/lub producenta Biosu.
    > Szukaj. Raczej ogólnych, uniwersalnych, nie trafisz.

    Sądząc po naklejce na EPROMie z BIOSem to jes to Award. Udało mi się
    znaleźć poniższe wyjaśnienia.

    AWARD Test Sequence up to Version 4.2:
    C5 - Shadow RAM
    C6 - Cache program

    AWARD ISA/EISA BIOS Version 4.0:
    C5 - Shadow RAM tested
    C6 - Cache program; configure cache memory

    AWARD PnP BIOS:
    C5 - Copy ROM BIOS to E000-FFFF
    FF - System booting

    AWARD Elite (Version 4.51PG) BIOS:
    C5 - Early shadow; OEM specific, early shadow enable for fast boot
    C6 - Cache presence test; External cache-size detection test

    AWARD Version 6.0 (i810):
    C5h - Call chipset hook to copy BIOS back to E000 & F000 shadow RAM
    01h - Expand the Xgroup codes located in physical memory address 1000:0

    Kod wyświetlany przez kartę diagnostyczną wskazuje na ostatnią udaną
    operację czy też tę, która się rozpoczęła i zakończyła niepowodzeniem? W
    zależności od tego wygląda na to, że z dużym prawdopodobieństwem
    przyczyna może leżeć w cache;u albo shadow RAM-ie.

    > Pewnie tak. Jednak czy nei zjadło gdzieś ścieżek, nie wiadomo i może to
    > być bardzo trudne w odnalezieniu.

    Może. Jednak płyta nie była ofiarą fizycznej przemocy ani nie
    doświadczyła wycieku elektrolitu z baterii.

  • 38. Data: 2021-03-30 15:57:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/03/2021 15:48, Atlantis wrote:
    > przyczyna może leżeć w cache;u albo shadow RAM-ie.

    Skasuj cemos, ale soldnie, przez wyjęscie baterii i zwarcie na
    kilkanaście minut pinów od baterii.

    Nie ma zworek do shadow? 486 nie pamiętam aby miał na to zwroki, ale w
    386 widywałem.

  • 39. Data: 2021-03-30 16:21:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 30.03.2021 15:57, heby wrote:

    > Skasuj cemos, ale soldnie, przez wyjęscie baterii i zwarcie na
    > kilkanaście minut pinów od baterii.

    Hmm... Bateria została wyjęta w momencie demontażu płyty, kilka tygodni
    temu. Teraz włożona ponownie. Zworka do kasowania była założona na
    kilkadziesiąt sekund. Mam rozumieć, że komputery z tamtej epoki
    potrzebowały znacznie więcej czasu?

    > Nie ma zworek do shadow? 486 nie pamiętam aby miał na to zwroki, ale w
    > 386 widywałem.

    Opis płyty znaleziony w Internecie (link wysłałem parę wiadomości
    wcześniej) nic o takowej nie wspomina.

  • 40. Data: 2021-03-30 16:43:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/03/2021 16:21, Atlantis wrote:
    > Hmm... Bateria została wyjęta w momencie demontażu płyty

    To załatwiło temat.

    Natomaist samo wyjście baterii nie kasowało pamięci w wielu płytach od
    486 po współczesne, nawet po kilku minutach. Trzeba było zwierać piny
    baterii, jesli nie było osobnej zworki.

    Swoją drogą na schemacie jednej płyty z końcówki lat 90 zauważyłem
    kondensator wpięty równolegle z baterią. Przypuszczam że po to aby
    wymiana kilkuminutowa baterii nie powodowała kasowania pamięci.

    > Opis płyty znaleziony w Internecie (link wysłałem parę wiadomości
    > wcześniej) nic o takowej nie wspomina.

    A jest pamiec cache? Możesz ją wyjąć z płyty mechanicznie i ustawić
    zworkami "0"?