  • 1. Data: 2009-06-18 11:17:41
    Temat: Mechanika pękania - współczynnik KIC (stress level)
    Od: Doc <d...@w...pl.die.spamer.die>

    Witam,

    Jeden z inzynierów mojego klienta zazyczył sobie aby w specyfikacji
    materiałowej uwzględnić mu stress level KIC. Poszukałem sobie trochę w
    googlach i wiem, ze jest to związane z kruchym pękaniem. Ale zawsze istotna
    była energia łamania udarowego KV. I w sumie to ona jest podawana w normach
    materiałowych. Skąd wziąść wartości KIC? Czy są jakieś tabele? Jeżeli
    chodzi o materiały to nic specjalnego: P355NH, A-105, A-106 Gr.B i A-234
    Gr.WPB (temperatura -29 st.C więc teoretycznie powinienem zastosowac stale
    z grupy "low temp" np. A-333 Gr.6, ale dla nich też musiałby wykonywać
    dodatkowe badania udarności potwierdzające czy KV>=27J w -29st.C. Cały
    projekt jest wg PED).

    Pozdrawiam,
    --
    Doc,
    Zawsze dumny, wielkopański, to jest 7 DAK poznański

  • 2. Data: 2009-06-18 12:16:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 18, 12:17 pm, Doc <d...@w...pl.die.spamer.die> wrote:
> [...]
    > z grupy "low temp" np. A-333 Gr.6, ale dla nich też musiałby wykonywać
    > dodatkowe badania udarności potwierdzające czy KV>=27J w -29st.C. Cały

    A jakich przepisów konstrukcyjnych użyłeś? Bo jeśli ASME to masz
    podane Sm.
    Konrad

  • 3. Data: 2009-06-19 06:39:30
    Od: Doc <d...@w...pl.die.spamer.die>

    Dnia Thu, 18 Jun 2009 05:16:38 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > A jakich przepisów konstrukcyjnych użyłeś? Bo jeśli ASME to masz
    > podane Sm.
    > Konrad

    Euro. A tam o KIC głucho. Co to jest Sm? I gdzie go dokładnie znajdę? W
    Section II nie widziałem, ale ja ASME znam raczej słabo.

    Pozdrawiam,

  • 4. Data: 2009-06-19 08:53:21
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 19 June, 07:39, Doc <d...@w...pl.die.spamer.die> wrote:

    > Euro. A tam o KIC głucho. Co to jest Sm? I gdzie go dokładnie znajdę? W
    > Section II nie widziałem, ale ja ASME znam raczej słabo.

    Przepraszamy za usterki, głupotę napisałem. To nie na temat :-)
    Ale o tym: http://en.wikipedia.org/wiki/Stress_intensity_factor jest
    dużo w literaturze, np w handbooku ASM (którymś tam), albo w
    klasycznej biblii (no, może modlitewniku) niejakiej Julie Bannantine.
    W domu przeszukam, dam znać.
    Konrad
    PS to czego szukasz nie jest własnością materiału, tylko kształtu
    konstrukcji. Jakiś cwaniaczek chce do swojego programu wpisać gotową
    liczbę, żeby mu porachowało wytrzymałość na zmęczenie (czy jak tam
    powinienem po polsku napisać "fatigue life assesment"). Ja bym
    powiedział że znalezienie największej wartości tego Kic dla
    skomplikowanej konstrukcji to może być całkiem niemały czynnik w
    wycenie.
    PS2 a co to za produkt, jeśli można wiedzieć?

  • 5. Data: 2009-06-19 16:19:20
    Od: weldtec <n...@o...pl>

    Doc napisał(a):
> [...]
    > z grupy "low temp" np. A-333 Gr.6, ale dla nich też musiałby wykonywać
    > dodatkowe badania udarności potwierdzające czy KV>=27J w -29st.C. Cały

    Kic jest miarą odporności materiału na pękanie (w podobny sposób jak
    Rm jest miarą wytrzymałości) - jest to więc pewna cecha materiału.
    O ile próba udarności dostarcza danych o charakterze jakościowym,
    dogodnym do porównania materiałów, to wyznaczenie współczynnika Kic
    dostarcza danych ilościowych. Podobnie jak udarność Kic zależy od
    temperatury.
    Dzięki Kic możemy wyznaczyć (obliczyć) krytyczne naprężenie, które
    spowoduje powstanie pęknięcia lub wielkość pęknięcia (nieciągłości w
    strukturze) niebezpieczną przy określonym poziomie naprężeń.
    Warto dodać, że przy stałym Kic wzrost naprężeń wymusza spadek
    dopuszczalnej wielkości nieciągłości, co wymusza podniesienie jakości
    wykonywanych połączeń spawanych wraz ze wzrostem wytrzymałości łączonych
    materiałów.
    Kic wyznacza się rozciągając lub zginając próbki o określonych wymiarach
    z odpowiednio przygotowanym karbem. Wystarczy zatem zwykła maszyna do
    badań wytrzymałościowych z rejestratorem siły i przemieszczenia.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2009-06-20 12:23:18
    Od: Doc <d...@w...pl.na.pohybel.spamerom>

    Dnia Fri, 19 Jun 2009 18:19:20 +0200, weldtec napisał(a):

> [...]
    > z odpowiednio przygotowanym karbem. Wystarczy zatem zwykła maszyna do
    > badań wytrzymałościowych z rejestratorem siły i przemieszczenia.

    No dobra. Ale o ile Rm jest podawany w normach materialowych to wartości
    KIC nie ma. Oczywiscie mogę zlecić badanie próbek wybranych materiałów,
    ale to mi wskaże wartość rzeczywistą KIC dla danej próbki (danego wytopu).
    A jak dobrze wiadomo parametry (Re, Rm) dla danego gatunku stali mogą się
    wahać w dużym zakresie byleby byly wyższe od wartości normatywnych. A
    gdzie znajdę wartości minimalne KIC? Czy KIC dla różnych materiałów jest
    gdzieś stabelaryzowany? Bo inaczej moim zdaniem to jest projektowanie od
    dupy strony (najpierw zakup materiałów, badania próbek i sprawdzenie jakie
    naprężenia to wytrzyma).

    Pozdrawiam,
    --
    mgr inż. Doc, d...@w...pl.na.pohybel.spamerom
    Zanim odpowiesz na priva i mnie zaspamujesz popraw adres...

    "Jak sobie pomysle, że jestem już inżynierem
    to aż się boję iść do lekarza" - Student Anonim

  • 7. Data: 2009-06-20 12:33:52
    Od: Doc <d...@w...pl.na.pohybel.spamerom>

    Dnia Fri, 19 Jun 2009 01:53:21 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

> [...]

    > wycenie.

    > PS2 a co to za produkt, jeśli można wiedzieć?

    Jakby tu powiedzieć? Produktem jest kopalnia gazu czyli zbiorniki,
    wymienniki i rury :) Co do klienta to oni są wiecej marketingowi niż
    techniczni. Podejżewam, że ich specjalista byl ostatnio na jakiejś
    konferencji z mechaniki pękania i się nasłuchał jaki ten KIC ważny. Gdyby
    choć przepisy projektowe wspominały jak to ugryźć. Co z tego, że poznam tą
    wartość, jak nie będę miał warunków odniesienia (dopuszczalnych).

    PS. Inwestor jest z UK. Orientujesz się jak lokalne przepisy podchodzą do
    tematu pracy w ciśnieniówki w niskich temperaturach? Wszystko zwalone na
    wymagania PED, czy coś więcej? Jakie przyjmowane są minimalne temperatury
    projektowe (otoczenia) na Wyspach? Ostatni projekt robiłem na platformę na
    Morze Północne i nie mieli jakchś dzikich wymagań w tej dziedzinie.

    Pozdrawiam,

  • 8. Data: 2009-06-20 15:22:11
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Odporność na pękanie Kic, głębokość i długość pęknięcia i jego kształt
    określają naprężenie krytyczne jakie można wywołać w ustrojstwie.
    Wzór 2.19 w (*), i jego zastosowanie , przykład 2.4 ( str.65) ,
    gdzie znając Kic i _rozmiary pękni ęcia_ poszukuje się naprężenia
    krytycznego jakie można jeszcze wywołać w rozpatrywanym zbiorniku
    przez ciśnienie p.
    Może więc, chodzić o dwie sprawy.
    Pierwsza to "zapas" ciśnienia przy którym określone z góry pęknięcie
    nie grozi jeszcze wybuchem. Tu mogą to określać ichnie wyspiarskie
    przepisy, i druga, to może będą obserwować spodziewany w eksploatacji
    rozwój pęknięć i na ich podstawie określać zdatność ustrojstwa. Ale
    ten warunek powinieneś określić Ty, jako konstruktor ustrojstwa. Bo
    posiadanie wiedzy o wartości Kic, czy innego K nic nie wnosi do
    sprawy.
    (*) S.Kocańda,J.Szala, Podstawy obliczeń zmęczeniowych, Wyd.Naukowe
    PWN1997.
    W.Kr.
    W którym pułku jest chołota co wsiadała na koń z płota?

  • 9. Data: 2009-06-20 18:55:53
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 19 Cze, 17:19, weldtec <n...@o...pl> wrote:

> [...]
    > z odpowiednio przygotowanym karbem. Wystarczy zatem zwykła maszyna do
    > badań wytrzymałościowych z rejestratorem siły i przemieszczenia.

    Racja. Najpierw pomieszałem ze "stress intensity", potem z "stress
    concentration factor". Poszukałem- to Kic Amerykanie nazywają "plane-
    strain fracture toughness" i wyznaczają zgodnie z ASTM E-399.

    The property KIc determined by this test method characterizes the
    resistance of a material to fracture in a neutral environment in the
    presence of a sharp crack under severe tensile constraint, such that
    the state of stress near the crack front approaches tritensile plane
    strain, and the crack-tip plastic region is small compared with the
    crack size and specimen dimensions in the constraint direction. A KIc
    value is believed to represent a lower limiting value of fracture
    toughness. This value may be used to estimate the relation between
    failure stress and defect size for a material in service wherein the
    conditions of high constraint described above would be expected.

    Norma jest dość szczegółowa, inaczej bada się blachy, inaczej rury,
    inaczej grube, inaczej cienkie, krążki, łuki itd. Są podane wymiary
    szczeliny do nacięcia, próbek różnego rodzaju, uchwytów. Jest też
    zalecany arkusz wyników pomiarów i metodologia wyliczeniowa (wraz z
    obróbką statystyczną). Badania robi się dla różnych form produktu i
    kierunku walcowania/przeciągania, czyli jeśli np mamy blachy, rury i
    odkuwki z tego samego materiału, to potrzebujemy dla blach badania
    pokrywające wszystkie kierunki i wszystkie tryby obciążenia szczeliny
    (mode I, II, III), to samo dla rur, to samo dla blach, wszystko razy 3
    próbki. Nie chce mi się tego czytać, ale domyślam się że materiał
    rodzimy, spoina i SWC oddzielnie. Wychodzi całkiem grubaśny program
    badań :-)
    Narazie tyle, szukam dalej po mądrzejszych książkach, czy to ktoś
    badał i wyniki udostępniał, czy jakieś normy podają kryteria
    akceptacji albo zakres typowych/dopuszczalnych wartości.
    Konrad

  • 10. Data: 2009-06-20 19:16:13
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 20 Cze, 13:33, Doc <d...@w...pl.na.pohybel.spamerom> wrote:
> [...]
    > projektowe (otoczenia) na Wyspach? Ostatni projekt robiłem na platformę na
    > Morze Północne i nie mieli jakchś dzikich wymagań w tej dziedzinie.

    Co chałupa to zwyczaj. Każda firma ma swoje przepisy, zwykle
    przepisywane wprost albo z modyfikacjami z jakichś solidnych
    branżowych albo państwowych, według których pisze specyfikację do
    zamówienia. Ae to nie wszystko, bo przepisy prawne w miejscu
    instalacji obowiązują bez względu czy były zapisane w kontrakcie.
    Ja powiem tak: żaden poważny wykonawca nie dobiera klientowi
    materiału- zawsze, nawet w najbardziej trywialnym kontrakcie pisze się
    że dobór materiału i odpowiedzialność za jego "odpowiedniość" spoczywa
    na Zamawiającym. Jeśli jesteś w sytuacji przeciwnej*, to masz teraz
    problem, bo odpowiadasz** za zapewnienie "fitness for purpose". I
    jeśli to zapewnienie jest uregulowane branżowymi przepisami, to
    kontrakt pewnie nakazuje spełnienie ich wymagań, czyli pytaj nie mnie,
    a klienta. Wybacz, ale nawet gdybym wiedział, to i tak odesłałbym
    Ciebie do kontraktu, specyfikacji technicznej i obowiązujących
    uregulowań w miejscu instalacji- to wszystko jest na Twojej głowie.
    Konrad

    * po to się robi przegląd zapytania przez wsztstkich kumatych w firmie
    zanim się go przyjmie
    * nie wiem jak teraz w Polsce prawo mówi, czy firma czy osobiście, to
    zależy od rodzaju kontraktu, czy obejmuje engineering, bo to jest
    "professional services"