  • 11. Data: 2009-06-20 19:25:57
    Temat: Re: Mechanika pękania - współczynnik KIC (stress level)
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Jeszcze jedno: trochę mi to zaczyna pasować do regularnych badań
    szczelin w wytwornicach pary w elektrowniach atomowych. Na podstawie
    wielkości zmierzonej szczeliny określa się doraźną wytrzymałość, a na
    podstawie kolejnych pomiarów przewiduje się tempo rozwoju pęknięcia i
    czas życia np rurki zanim trzeba ją będzie zaspawać, albo wymienić
    zwór, odcinek rury itp.
    Czy zachodzi podejrzenie, że użytkownik Twojego żelastwa ma zamiar
    przeprowadzać regularne kontrole wolumetryczne?
    Konrad

  • 12. Data: 2009-06-20 22:16:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 20, 4:22 pm, "W.Kr." <w...@g...com> wrote:
> [...]
    > krytycznego jakie można jeszcze wywołać  w rozpatrywanym zbiorniku
    > przez ciśnienie p.
    >  Może więc, chodzić o dwie sprawy.
    > Pierwsza to "zapas" ciśnienia  przy którym określone z góry pęknięcie
    > nie grozi jeszcze wybuchem. Tu mogą to określać ichnie wyspiarskie
    > przepisy, i  druga, to może będą obserwować spodziewany w eksploatacji
    > rozwój pęknięć i na ich podstawie określać zdatność ustrojstwa. Ale
    > ten warunek powinieneś określić Ty, jako konstruktor ustrojstwa.  Bo
    > posiadanie wiedzy o wartości Kic, czy innego K nic nie wnosi do

    Nie mam Kocańdy, ale że temat ciekawy a ja zieloniutki, to w ramach
    doraźnego dokształtu właśnie się przegryzam przez olany wcześniej
    rozdzial o mechanice pękania w Bannantine. Wychodzi mi że w przypadku
    połączeń rurek ze ścianą sitową potrzebny jest Kiic, bo to drugi
    mechanizm niszczący (sliding). Na dodatek badany w temperaturach obu
    mediów, a jeszcze i w pokojowej, bo chłopaki od procesu zwykle mają
    imponującą fantazję i potrafią wymyślać fantastyczne stany
    przejściowe :-)
    Dobrze kombinuję?
    Konrad

  • 13. Data: 2009-06-20 22:46:19
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    On 21 Cze, 00:16, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > mediów, a jeszcze i w pokojowej, bo chłopaki od procesu zwykle mają
    > imponującą fantazję i potrafią wymyślać fantastyczne stany
    Myślę że tak.
    Ale po ki czort w inglisz, kiej w ojczystym jest pozycja tłumaczona na
    'tuzin' języków, nawet na angielski i japoński.
    Zmęczeniowe pękanie metali. Stanisław Kocańda. WNT. W-wa 1985.
    Podstawowa kniga na ten temat. Teorie, wzory, i dużo wykresów. A
    jakie fotki , jakie przełomy, ślady, płaszczyzny poślizgów, no i skale
    powiekszeń ( Ale w inglisz to chyba że dla wprawek jezykowych, ale
    zawsze jest obawa 'ślizgnięcia się' w terminach-nazwach, jeżeli
    krajowa terminologia nie jest oblatana.)
    Pozdrówka !
    W.Kr.

  • 14. Data: 2009-06-21 07:10:08
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 20, 11:46 pm, "W.Kr." <w...@g...com> wrote:

> [...]
    > zawsze jest obawa 'ślizgnięcia się' w terminach-nazwach, jeżeli
    > krajowa terminologia nie jest oblatana.)

    Kocańdy po prostu nie znałem, a w szkole wydymałkę miałem u wyjątkowo
    niesympatycznego antytalenta dydaktycznego który w życiu nikogo
    niczego nie nauczył. A tu mam tą Bannantine, nigdy nie widziałem
    prostszym i bardziej zwięzłym językiem napisanej książki. Jeden
    przykład: wszyscy rysują wykresy np S-n takie same, czyli pojedyncza
    linia w skali lin-log, czasem dwie z jakimś lakonicznym dopiskiem że
    ta to dla materiałów takich a tamta dla śmakich. A Bannantine ma te
    wykresy upstrzone punktami z rzeczywistymi pomiarami, bo ona naprawdę
    trochę popracowała, żeby książkę napisać. Nawet grubaśna cegła wydana
    przez ASM w wielu miejscach ma odnośnik literaturowy do tej pozycji.

  • 15. Data: 2009-06-21 07:35:54
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 20, 11:46 pm, "W.Kr." <w...@g...com> wrote:
    > Ale po ki czort w inglisz,

    Właśnie sobie kupiłem wszystkie tytuły Kocańdy jakie były na Allegro,
    zobaczymy...

    Konrad

  • 16. Data: 2009-06-21 10:09:20
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    On 21 Cze, 09:35, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Właśnie sobie kupiłem wszystkie tytuły Kocańdy jakie były na Allegro,
    > zobaczymy...
    >
    > Konrad
    Jest jeszcze jedna ciekawa pozycja traktująca o niezawodności
    maszyn .
    Marian Warszyński. Niezawodność w obliczeniach konstrukcyjnych. PWN.
    Seria PKM, ta seria ze znakiem -"przekładni obiegowej". Trzy czarne
    kółka w pierścieniu.
    W.Kr.
    PS. Zwróć uwagę na podejścia do problemów zmęczenia wg różnych
    "szkół". Wyniki "szkoły" Serensen-Kogajew-Kocańda, mogą nie zawsze
    mieć zastosowanie na zachód od Odry.