  • 1. Data: 2022-07-05 09:01:01
    Temat: Moduł GSM nagle przestał działać
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam pewną konstrukcję z popularnym modułem GSM SIM800L. W ciągu
    ostatnich kilku lat wykonałem kilka egzemplarzy, które bezawaryjnie
    działały w kilku różnych lokalizacjach. Ostatnio jedna z nich przestała.
    Po podpięciu się przez UART i odczytaniu logów okazało się, że modem
    wywala się na początku konfiguracji, przy próbie ustawienia pracy w
    trybie tekstowym (AT+CMGF=1). Zawsze w tym momencie zwracał "OK", teraz
    zwraca "ERROR". Firmware zarządzający urządzeniem w takiej sytuacji
    podejmuje próbę resetu modułu i jego ponownej konfiguracji, jednak
    sytuacja powtarza się w kółko.

    Co mogło się zmienić, że nagle komenda przestała się podobać modemowi?
    Przychodzą mi do głowy dwie możliwości:
    1. Doszło do uszkodzenia samego modułu, które objawia się dopiero w
    momencie konfiguracji łączności GSM. Prostsze komendy (AT, ATE0)
    przechodzą pomyślnie, zwracając "OK".
    2. Coś zmieniło się po stronie sieci. Czy wynik komendy AT+CMGF może być
    zależny od sieci?

  • 2. Data: 2022-07-05 09:20:09
    Temat: Re: Moduł GSM nagle przestał działać
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 05.07.2022 09:01, Atlantis wrote:
    [...]
> [...]
    > przechodzą pomyślnie, zwracając "OK".
    > 2. Coś zmieniło się po stronie sieci. Czy wynik komendy AT+CMGF może być
    Tak sobie strzelam:
    https://www.orange.pl/omnibook/nowa-usluga-utrzymani
    e-numeru-w-sieci-zmiana-cennikow-orange-na-karte#

  • 3. Data: 2022-07-05 10:13:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 5 Jul 2022 09:01:01 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > 2. Coś zmieniło się po stronie sieci. Czy wynik komendy AT+CMGF
    > może być
    > zależny od sieci?

    Raczej nie, bo to zmienia tylko komunikację z pdu na text w obrębie
    lokalnego interfejsu. Kojarzę chyba taki przypadek u siebie, że nagle
    polecenie które "normalnie" zwracało OK nagle zaczęło zwracać ERROR.
    Możliwe powody:
    - CMGF przed użyciem może wymagać rejestracji w sieci (upewnij się że
    jest)
    - zmiana kolejności poprzedzających poleceń konfiguracyjnych
    Niektóre wymagają odpowiedniej kolejności
    - czas "ciszy" na interfejsie między wysłaniem klientowi polecenia,
    oczekiwaniem na OK (a dokładnie na \r\n za OK) (najczęściej piszesz
    kolejne polecenie zanim modem dokończy OK)
    - coś grzebałeś i popsułeś składnię polecenia (tylko wydaje Ci się że
    jest prawidłowa)
    - występują zakłócenia co przekłamuje składnię "widzianą" przez modem
    (miałem tak z sim900A, który sam sobie zakłócał linie uart podczas
    transmisji GSM). Takie problemy najlepiej diagnozuje się z włączonym
    echo na uarcie, widzisz wtedy "przekłamane echo". Ty wysyłasz np
    AT+CMGF=1 a modem w echu zwraca np. AT-MGF=1 (przekłamanie w
    transmisji).

    --
    Marek

  • 4. Data: 2022-07-05 10:25:02
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 5 lipca 2022 o 09:01:04 UTC+2 Atlantis napisał(a):
> [...]
    > przechodzą pomyślnie, zwracając "OK".
    > 2. Coś zmieniło się po stronie sieci. Czy wynik komendy AT+CMGF może być

    Tzw. Internet sugeruje próbowanie AT+CMGF=1 w pętli.
    Od sieci może to zależeć tak, że sim800l może wymagać rejestracji w sieci przed tą
    komendą (RTFM dla tego modułu, podobno zgłasza rejestrację komunikatem "SMS Ready",
    "niestandardowe" to) - a coś się mogło zmienić w sieci, że rejestracja do GSM trwa w
    tej lokalizacji dłużej.
    Inny roaming? Co to za operator?
    A w ogóle "ręcznie" da się na tym module i karcie SIM wysłać/odebrać sms i
    zadzwonić/odebrać rozmowę?
    Najlepiej test w docelowej lokalizacji.

  • 5. Data: 2022-07-05 11:16:57
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    1. Karta SIM działa? Abonament opłacony/konto zasilone? :)
    2. Zasięg jest?

    MJ

  • 6. Data: 2022-07-05 13:11:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 05.07.2022 10:13, Marek wrote:

    > - czas "ciszy" na interfejsie między wysłaniem klientowi  polecenia,
    > oczekiwaniem na OK (a dokładnie na \r\n za OK) (najczęściej piszesz
    > kolejne polecenie zanim modem dokończy OK)

    Raczej nie sądzę. Z tego co pamiętam mam to zrealizowane w ten sposób,
    że funkcja odpowiedzialna za pobieranie odbieranie danych z modułu
    wrzuca je do bufora cyklicznego i sprawdza, czy została przesłana cała
    linia. Dopiero wtedy parser otrzymuje informację o dostępnej linii i
    pobiera ją do własnego bufora, zajmując się jej analizą.
    Poza tym gdyby problem był tutaj, to raczej miałbym do czynienia z
    niestabilnym działaniem. Tymczasem urządzenia oparte na tym kodzie
    pracowały stabilnie przez kilka lat i jedno z nich nagle przestało
    działać zupełnie.

    > - coś grzebałeś i popsułeś składnię polecenia (tylko wydaje Ci się że
    > jest prawidłowa)

    Nie było żadnych zmian ani aktualizacji oprogramowania od ponad pół roku.

> [...]
    > echo na uarcie, widzisz wtedy "przekłamane echo". Ty wysyłasz np
    > AT+CMGF=1 a modem w echu zwraca np. AT-MGF=1 (przekłamanie w transmisji).

    To też możliwe - sęk w tym, że komunikacja wywala się zawsze w tym samym
    miejscu. Gdyby powodem były zakłócenia, to raz na jakiś czas nie
    przechodziłoby też "AT" i ATE0".

  • 7. Data: 2022-07-05 17:35:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 5 Jul 2022 13:11:43 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > miejscu. Gdyby powodem były zakłócenia, to raz na jakiś czas nie
    > przechodziłoby też "AT" i ATE0".

    A jak wygląda status rejestracji w sieci? Czy była zmieniana karta
    SIM?

    --
    Marek

  • 8. Data: 2022-07-05 17:47:56
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 05/07/2022 08:01, Atlantis wrote:
> [...]
    > przechodzą pomyślnie, zwracając "OK".
    > 2. Coś zmieniło się po stronie sieci. Czy wynik komendy AT+CMGF może być

    Może w tym rejonie wyłączyli sieć 2/2.5G ?

    c.

  • 9. Data: 2022-07-05 18:07:33
    Od: Grzexs <g...@w...plx>

> [...]
    > Inny roaming? Co to za operator?
    > A w ogóle "ręcznie" da się na tym module i karcie SIM wysłać/odebrać sms i

    Może sprawdź, czy inny taki moduł pracuje w tej felernej lokalizacji?
    Albo czy ten felerny w innej. Będziesz wtedy wiedzieć, że to wina
    ,,zewnętrzna".

    --
    Grzexs

  • 10. Data: 2022-07-05 19:41:13
    Od: Mirek <m...@n...dev>

> [...]

    > przechodzą pomyślnie, zwracając "OK".
    > 2. Coś zmieniło się po stronie sieci. Czy wynik komendy AT+CMGF może być

    No to trzeba wyjąc kartę i sprawdzić telefonem i będzie wszystko jasne.
    Mi się raz zapchała pamięć sms, ale nie pamiętam jak to się objawiało.

    --
    Mirek.