  • 1. Data: 2022-06-29 15:46:11
    Temat: Regulator ładowania aku 12V-12V / ogranicznik prądu
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    Mam zagwozdkę - chcę bez wydawania bajońskich sum rozwiązać problem
    ładowania akumulatora w przyczepie kempingowej z instalacji samochodu.

    Całość wydaje się prosta - ciągnę druty do separatora, od separatora do
    przyczepy i cześć. Jednakże, chcę się zabezpieczyć na ewentualność
    konsekwencji ładowania pustego akumulatora przewodami 4mm?.

    Szukam więc ogranicznika prądu lub przetwornicy DC-DC która uniemożliwi
    puszczenie więcej niż 20A.

    Szukałem gotowców, ale albo zestaw by kosztował prawie tysiaka albo jest
    separator bez jakiejkolwiek kontroli prądu/napięcia.

    Ktoś podpowie jak to sensownie ogarnąć bez podpalania
    samochodu/przyczepy? :>

    znalazłem schemat prostego regulatora na lm358 i mosfecie
    https://obrazki.elektroda.pl/6457838000_1516194045.p
    ng
    ale może jest gotowiec którego jakoś znaleźć nie mogę... same MPPT mi
    wylatują w googlach.

    sir

  • 2. Data: 2022-06-29 16:13:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Jun 2022 15:46:11 +0200, sirapacz wrote:
> [...]
    > konsekwencji ładowania pustego akumulatora przewodami 4mm?.
    >
    > Szukam więc ogranicznika prądu lub przetwornicy DC-DC która uniemożliwi

    Przetwornica moze byc zasadna - samochody maja ostatnio niskie
    napiecie ladowania, dla przyczepy moze zabraknąc.

> [...]
    ng
    > ale może jest gotowiec którego jakoś znaleźć nie mogę... same MPPT mi

    a cos takiego
    https://allegro.pl/oferta/ladowarka-ze-starterem-aku
    mulatorow-z-auta-do-auta-8755065901
    https://www.youtube.com/watch?v=OyzbTfTlbN4

    ładowanie aku przez gniazdka zapaniczki.

    musi zawierac jakis ogranicznik pradu, bo inaczej moglby bezpieczniki
    spalic, i moze przetwornice.

    J.

  • 3. Data: 2022-06-29 17:05:38
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 29/06/2022 14:46, sirapacz wrote:
> [...]
    ng
    > ale może jest gotowiec którego jakoś znaleźć nie mogę... same MPPT mi

    proszę bardzo gotowiec:
    https://www.aliexpress.com/item/1005003664113925.htm

    Mają też modele na inny prąd.

    c.

  • 4. Data: 2022-06-29 19:00:32
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 29.06.2022 16:13, J.F wrote:

    > Przetwornica moze byc zasadna - samochody maja ostatnio niskie
    > napiecie ladowania, dla przyczepy moze zabraknąc.

    Chyba odwrotnie: start-stop i ładowanie przy hamowaniu >16V (sprawdź
    podczas hamowania).
    Mi właśnie wygotowało dodatkowe akumulatory do przetwornicy. Nie wiem
    jak wytrzymuje ten fabryczny i co to za cholerstwo jest.

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2022-06-29 19:08:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Jun 2022 19:00:32 +0200, Mirek wrote:

    > Chyba odwrotnie: start-stop i ładowanie przy hamowaniu >16V (sprawdź
    > podczas hamowania).

    regeneracja/odzysk energii?

    Ale z przyczepą to w dlugie trasy jezdzisz :-)

    > Mi właśnie wygotowało dodatkowe akumulatory do przetwornicy. Nie wiem
    > jak wytrzymuje ten fabryczny i co to za cholerstwo jest.

    Jakies "lepsze" wstawiaja do start-stop.
    AGM, EFB.

    Ciekawilo mnie po co ... wydaje sie, ze "zwykly rozruchowy" powinien
    udzwignac nawet wiele rozruchow cieplego silnika dziennie ...

    A swoja drogą - jak AGM znoszą przeładowanie?
    Wydawaloby sie, ze powinny kiepsko.

    J.

  • 6. Data: 2022-06-29 20:15:15
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 29.06.2022 o 15:46, sirapacz pisze:
> [...]
    ng
    > ale może jest gotowiec którego jakoś znaleźć nie mogę... same MPPT mi

    Użyj ładowarki PWM od paneli. 40zł

    https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-20a-ko
    ntroler-solarny-12v-24v-11034220864

    Niemazaco :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 7. Data: 2022-06-29 20:39:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 29 Jun 2022 15:46:11 +0200, sirapacz napisał(a):

    > Ktoś podpowie jak to sensownie ogarnąć bez podpalania
    > samochodu/przyczepy? :>

    IMO oporność instalacji będzie wystarczająca by nie przekroczyć
    obciążalności przewodów. Policz sobie oporność 10 m drutu 4 mm^2, dodaj
    spodziewane oporności złącz, zmierz czy oszacuj maksymalną różnicę SEM
    pomiędzy aku w samochodzie a aku w przyczepie, podziel jedno przez
    drugie i masz bez pytania :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2022-06-29 20:48:38
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Użyj ładowarki PWM od paneli. 40zł
    >
    > https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-20a-ko
    ntroler-solarny-12v-24v-11034220864

    zastanawiałem się nad tym cholerstwem czy nie podłączyć zamiast panela
    zasilania z samochodu jako źródła prądu, ale jakoś nie byłem przekonany
    czy będzie to działać (za mała różnica napięć pomiędzy 14V a 13V-13,8V)

    Mam takie hovno... może spróbuję przetestować na zasilaczu i
    akumulatorze czy to zagra...

    dzienx za trop

  • 9. Data: 2022-06-29 20:58:53
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 29.06.2022 19:08, J.F wrote:

    > Ale z przyczepą to w dlugie trasy jezdzisz :-)

    To jest samochód firmowy z osprzętem, narzędziami i drabinami.

    --
    Mirek.

  • 10. Data: 2022-06-29 21:22:42
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > spodziewane oporności złącz, zmierz czy oszacuj maksymalną różnicę SEM
    > pomiędzy aku w samochodzie a aku w przyczepie, podziel jedno przez

    176A :) liczac dla 5V początkowego
    bez bezpiecznika to żarówka mi wychodzi:)
    mój alternator chyba tyle nie ma :))))