  • 11. Data: 2014-01-23 20:54:55
    Temat: Re: Montaż elementów w obudowach MLF
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-01-23 20:28, Atlantis pisze:

> [...]
    > Problemy zaczęły się dopiero wtedy, gdy postanowiłem zbudować coś z
    > wykorzystaniem układów TQFP. Kilkukrotne przykładanie żelazka z myślą,
    > że może tym razem ścieżki się nie zleją było bardzo frustrujące.
    > Myślałem, że dotarłem do granic tej metody. Jednak udało mi się
    > skorzystać z laminatora i problemy zniknęły, jakby je ręką odjął.
    > Ścieżki idealnie równe, toner przylegający do miedzi. Na chwilę obecną
    > udało mi się zejść do ścieżek o szerokości 16 milsów i takiej samej
    > wartości isolate. Zastanawiam się jak daleko jeszcze mogę je zmniejszyć.

    Raczej zbliżasz się do granicy termotransferu. Warto postawić sobie
    pytanie jak cienkie scieżki są potrzebne. Zaczynają się problemy
    czysto elektryczne. Można i tak np.

    http://forum.atnel.pl/topic2336.html

    Pozdrawiam.PK.

  • 12. Data: 2014-01-23 20:57:31
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-01-22 20:59, Atlantis pisze:
> [...]
    > Potem (po długich i frustrujących eksperymentach z żelazkiem) zyskałem
    > dostęp do laminatora i nagle okazało się, że płytki robione
    > termotransferem mogą wychodzić już przy pierwszym podejściu, nawet przy
    > parametrze isolate równym 16 milsów i takiej samej grubości niektórych
    > ścieżek.
    >
    > Teraz zastanawiam się nad zrobieniem kilku kolejnych kroków, jeśli
    > chodzi o miniaturyzację moich projektów. Przede wszystkim:
    > 1) Zastanawiam się jak nisko mogę zejść z grubością ścieżek i "isolate"
    > w przypadku płytek termotransferowych. Dziesięć milsów nie będzie przesadą?

    Uda ci się i co dalej? Płytka bez metalizacji otworów i z ryzykiem że od
    pyłków, włosków itp będziesz miał zwarcia lub przerwy. Jak robisz dla
    siebie to chyba nie jest takie ważne jak mocno jest zminiaturyzowane.
    Jeśli robisz dla kogoś to wypadałoby zamówić płytkę w płytkarni i nie
    bawić się termotransferem.

    > 2) Chciałbym wreszcie wykorzystać posiadanego hot aira do czegoś innego,
    > niż tylko demontaż elementów SMD. Czy metodą termotransferu idzie
    > przygotować płytkę pod elementy w obudowach MLF? Gdzie można kupić
    > metalowe szablony do nanoszenia pasty lutowniczej na pady?

    Jak ty to sobie wyobrażasz? Szablon miałby służyć do nałożenia pasty
    tylko pod jeden układ? Takie rzeczy to raczej stosuje się do reballingu
    gdy jest wybór czy wywalić całą prawie dobrą konsolę czy próbowac
    naprawić. Masz na płytce jeden układ 32 pinowy i dla niego będziesz
    nanosił pastę? Albo na całość albo wcale. Jak się lubisz bawić
    hobbystycznie to poszukaj w necie jak metodą termotransferu wytrawić
    sobie szablon z blaszki od puszki do piwa.
    Ja na prototypowych płytkach kładę hotairem QFN (to samo co MLF) bez
    pasty. Pokrywam zwykłą lutownicą pady na płytce i na układzie, smaruję
    topnikiem układam i grzeję hotairem.

    > Dlaczego tak
    > trudno kupić same elementy? ATmegi 328 w tej obudowie nie widzę nawet w
    > ofercie dużych sklepów...

    Skoro ciężko dostać to może zainteresuj sie prockami łatwiej dostępnymi.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 13. Data: 2014-01-23 21:02:46
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-01-22 23:26, sundayman pisze:

    > A jak PCB ma być z przelotkami nie do zrobienia ręcznie - to oczywiście
    > prototypy.com ( jak mała ilość ).

    Wydaje mi się że drukowane.pl są tańsze.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 14. Data: 2014-01-23 21:35:56
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2014-01-23 21:02, Mario pisze:

    > Wydaje mi się że drukowane.pl są tańsze.

    ale z prototypy.com są lepszej jakości

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 15. Data: 2014-01-23 21:45:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-01-23 20:54, Paweł Kasztelan pisze:

    > Raczej zbliżasz się do granicy termotransferu. Warto postawić sobie
    > pytanie jak cienkie scieżki są potrzebne. Zaczynają się problemy
    > czysto elektryczne. Można i tak np.

    Myślę, że poniżej 10 milsów nie będę musiał schodzić.
    Zależy mi przede wszystkim na dwóch kwestiach:
    1) Wykonywaniu płytek pod układy LQFP i MLF
    2) Przepuszczaniu cienkich ścieżek pomiędzy dość gęsto upakowanymi
    padami. Jako przykład mogę podać tutaj sześciopinowe złącze ISP
    (puszczenie dalej magistrali SPI, bez stosowania zbyt dużej ilości zworek).

  • 16. Data: 2014-01-23 21:57:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-01-22 22:41, s...@g...com pisze:

    > 1) Jeżeli coś tam dziargasz hobbystycznie, dziargaj termotransferem,
    > jak będą problemy, zapewne któryś z Kolegów coś Ci podpowie. Ja
    > niestety NIEE!! Próbowałem ostatnio, ale oczęta już nie te, za
    > nerwowym jest i szlag mnie trafia jak coś nie wychodzi... Co nie
    > znaczy, że Ty sę rady nie dasz!!

    Ja już w miarę dobrze opanowałem termotransfer, chociaż przez pewien
    czas też myślałem, że ta technika jest do niczego i można za jej pomocą
    robić tylko najbardziej "toporne" płytki. Takie, które równie dobrze
    można by narysować markerem. Po jakimś czasie jednak zmieniłem zdanie.
    Moje wnioski są następujące:
    1) Żadnych żelazek! Można tylko nabawić się porządnej nerwicy. Bez
    laminatora ani rusz.
    2) Nie kupować papieru kredowego w sklepie papierniczym. To co oni
    zwykle tam sprzedają pod tą nazwą absolutnie nie nadaje się do robienia
    płytek. Toner wnika pomiędzy włókienka i potem albo kawałki papieru
    zostają między ścieżkami (praktycznie nie do usunięcia), albo całe płaty
    toneru odchodzą razem z papierem.
    Obecnie stosuję papier z Allegro, przeznaczony do termotransferu. Bardzo
    ładnie odchodzi od płytki, szczególnie po kąpieli w wodzie z octem.

  • 17. Data: 2014-01-23 22:12:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-01-22 23:38, BartekK pisze:

    > Pytanie - po co? I jakich projektów? Lepisz sobie jedną-pięć płytek
    > czegoś, co więcej nigdy nie będziesz robił - to rób byle było ci
    > szybciej to zaprojektować i wykonać. Czyli dowolny "pająk", liczy się
    > efekt.

    Nie lubię byle jakich rozwiązań. Pająk jest dobry w połączeniu z płytką
    stykową i jakąś płytką prototypową. Sam wykorzystuję Arduino albo jedno
    z własnych rozwiązań (ostatnio płytka z ATmegą 328 i ENC28J60). Gdy już
    jednak zabieram się za montaż gotowego urządzenia, wolę zaprojektować
    PCB niż budować improwizowanego "potworka" na płytce uniwersalnej.

    > tak samo postawionych, by było mało obracania przy stawianiu, wszystko w
    > tych samych obudowach (a jak nie może być 0603, to daj kilka
    > szereg-równolegle, byle nie musieć mieszać). Jak się da - wszystko na
    > jednej stronie pcb. itd

    Widzisz, to jest zaleta własnoręcznego montażu. Nie jestem ograniczony
    do jednego rodzaju elementów. Muszę puścić ścieżkę pod rezystorem? Daję
    1206 zamiast 0603 i problem z głowy. Kilka ścieżek? Rezystor przewlekany
    - prezentuje się o niebo lepiej niż zworka. ;)
    Dobrze jest też czasem łączyć elementy przewlekane (możliwość puszczania
    ścieżek między pinami) z SMD.

    > Zrobić idzie, ale po co? Poważniejsze układy w MLF/BGA stawiane na pady
    > cynowane - są tak zrobione, że potrzebujesz ścieżek przynajmniej z
    > drugiej warstwy i przelotek pod układem, a przeważnie płytki
    > wielowarstwowej i przelotek. Prostsze układy (jak wskazane atmegi) - są
    > w -QFP i nie są o wiele większe przez to. W projekcie amatorskim bijesz
    > się o każdy 1cm^2 pcb?

    Ja nie mówię o żadnych układach BGA, ale o prostych MLF z padami po
    bokach i (co najwyżej) polem masy pośrodku.
    Nie walczę o każdy centymetr kwadratowy, jest jednak kilka aspektów,
    które warto brać pod uwagę.
    1) Czasem jednak lepiej wcisnąć układ w mniejszej obudowie, niż w
    trakcie projektowania powiększać za małą płytkę.
    2) Walor dydaktyczny. Gdy już opanuję montaż takich układów za pomocą
    hot aira, będę mógł myśleć o używaniu elementów w obudowach mniejszych
    niż 0603, których po prostu nie da się już wygodnie lutować grotówką.
    3) Sporo fajnych układów jest dostępnych w takich obudowach, np.
    niektóre akcelerometry. Niektóre moduły GSM (np. SIM900) też lepiej
    jednak chwycić pastą od spodu, niż tylko lutować grotem do brzegów płytki.
    4) Darmowa wersja Eagle'a posiada ograniczenie rozmiaru płytki do 8x10
    cm. W przypadku montażu przewlekanego dość szybko dobijałem do tej
    granicy. Stosując elementy TQFP i 0603 mam jeszcze spory margines, ale
    możliwość zastosowania jeszcze mniejszych elementów na pewno nie zaszkodzi.

  • 18. Data: 2014-01-23 22:15:10
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-01-23 21:35, Michał Baszyński pisze:

    > ale z prototypy.com są lepszej jakości

    Zamawiam płytki pod obudowy z rastrem 0,5 mm i nie mam żadnych
    problemów, Nie ma tez zwarć ani przerw ani nieciągłości na przelotkach.
    Niektórzy zwracali kiedyś uwagę, że z Gamy nie nadają się do pieca, bo
    mają cynowane ścieżki pod maską. Biorę to pod uwagę gdy planuję że
    będzie lutowanie rozpływowe. Jeśli są jakieś inne wady to napisz, żeby
    wiedzieć na przyszłość.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 19. Data: 2014-01-23 22:29:51
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > jest jednak szybszy i tańszy. Fakt nie jest tak dokładny ale
    > jeśli komuś wystarcza to jest chyba najszybszy.

    Po jaką cholerę mam jechać do naświetlarni z projektem ?
    Wysyłam im pdf-a i po temacie.

    A po kliszę sobie podjeżdżam po drodze z domu do roboty najczęściej,
    więc mnie to kosztuje 10 minut.

    Poza tym - nie ma konieczności korzystania z kliszy.
    Ja tak robię , bo lubię porządnie, a aż tak mi się zazwyczaj nie spieszy.

    Ale koledzy drukują sobie projekt z laserówki (no wiadomo - porządny
    toner i drukarka nie ściuchrana ) i też robią.

  • 20. Data: 2014-01-23 22:30:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 23 Jan 2014 21:57:33 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > 2) Nie kupować papieru kredowego w sklepie papierniczym. To co oni

    Przetestowałem kilka tygodników, Party jest najlepszy do
    termotransferu.

    --
    Marek