  • 1. Data: 2014-01-22 20:59:03
    Temat: Montaż elementów w obudowach MLF
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Muszę przyznać, że długo nie mogłem się przekonać do zakupu stacji
    lutowniczej i przejścia na montaż z użyciem elementów SMD. Szybko jednak
    okazało się, że lutowanie elementów 0603 albo scalaków w obudowach TQFP
    nie sprawia mi większego problemu.
    Potem (po długich i frustrujących eksperymentach z żelazkiem) zyskałem
    dostęp do laminatora i nagle okazało się, że płytki robione
    termotransferem mogą wychodzić już przy pierwszym podejściu, nawet przy
    parametrze isolate równym 16 milsów i takiej samej grubości niektórych
    ścieżek.

    Teraz zastanawiam się nad zrobieniem kilku kolejnych kroków, jeśli
    chodzi o miniaturyzację moich projektów. Przede wszystkim:
    1) Zastanawiam się jak nisko mogę zejść z grubością ścieżek i "isolate"
    w przypadku płytek termotransferowych. Dziesięć milsów nie będzie przesadą?
    2) Chciałbym wreszcie wykorzystać posiadanego hot aira do czegoś innego,
    niż tylko demontaż elementów SMD. Czy metodą termotransferu idzie
    przygotować płytkę pod elementy w obudowach MLF? Gdzie można kupić
    metalowe szablony do nanoszenia pasty lutowniczej na pady? Dlaczego tak
    trudno kupić same elementy? ATmegi 328 w tej obudowie nie widzę nawet w
    ofercie dużych sklepów...

  • 2. Data: 2014-01-22 21:20:20
    Temat: Re: Montaż elementów w obudowach MLF
    Od: butek <email.is@invalid>

    W dniu 22.01.2014 20:59, Atlantis pisze:
    > metalowe szablony do nanoszenia pasty lutowniczej na pady? Dlaczego tak
    > trudno kupić same elementy? ATmegi 328 w tej obudowie nie widzę nawet w
    > ofercie dużych sklepów...

    Yyy? Ponad 150 sztuk w TME..

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 3. Data: 2014-01-22 21:23:53
    Od: butek <email.is@invalid>

    Ok, mea culpa, nie doczytałem że to MLF a nie dowolne SMD być ma. Wg
    mnie po prostu mało kto używa tak mało wydajnych uC (poza zastosowaniami
    hobbystycznymi) w komercyjnych produktach montowanych automatycznie
    pick-n-placem, bo jednak to jest główny rynek wszelkich obudów leadless.

  • 4. Data: 2014-01-22 22:21:10
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Gdzie można kupić
    > metalowe szablony do nanoszenia pasty lutowniczej na pady?

    Ale o co ci chodzi - o stawianie kulek na chipach ? Bo imo generalnie do
    tego są szablony "stand-alone". No bo jak chodzi ci o montaż na PCB ,
    to stosuje się raczej szablon do nanoszenia pasty na pady PCB.

  • 5. Data: 2014-01-22 22:41:51
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 22 stycznia 2014 20:59:03 UTC+1 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    >
    > metalowe szablony do nanoszenia pasty lutowniczej na pady? Dlaczego tak
    >
    > trudno kupić same elementy? ATmegi 328 w tej obudowie nie widzę nawet w

    =============

    Generalnie w dużych projektach nie ma co iść na chama w PCB jednostronne z dużą
    ilością robali 603 albo jeszcze mniejszych. Zadajesz np. pytanie "A co to "duży"
    projekt?". Hmm, trudne pytanie... Odpowiedź może być bardzo subiektywna.

    Dla jednych 10x10cm^2 to bułka z masłem, dla drugich to wyzwanie na poziomie
    Apollo-11.

    Generalnie jeżeli chcesz skorzystać z mojej rady, rób tak:

    1) Jeżeli coś tam dziargasz hobbystycznie, dziargaj termotransferem, jak będą
    problemy, zapewne któryś z Kolegów coś Ci podpowie. Ja niestety NIEE!! Próbowałem
    ostatnio, ale oczęta już nie te, za nerwowym jest i szlag mnie trafia jak coś nie
    wychodzi... Co nie znaczy, że Ty sę rady nie dasz!!

    2) Jeżeli masz Profesjonalny/Komercyjny projekt, to zapomnij o termotransferach.
    Zlecaj za sensowną kasę w sensownych terminach w płytkarniach. Nawet jak będzie
    "dziabąg" w projekcie, to taniej i szybciej wyjdzie jego poprawienie na porządnie
    wykonanych PCB.

    3) Trochę to kosztuje, ale jak jest Zima, to jest Zimno

    Tak radzi Stary Praktyk

  • 6. Data: 2014-01-22 23:26:00
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    wykonanych PCB.

    > 3) Trochę to kosztuje, ale jak jest Zima, to jest Zimno

    A ja robię tak - jeśli projekt jest 1 warstwowy ( to już bardzo rzadko )
    albo 2 stronny, ale na tyle prosty, że da się samemu walczyć z
    przelotkami, to robię próbny prototyp sam, ale fotochemicznie.
    Maski robię w naświetlarni za dosłownie kilka zł. PCB mam z TME z
    fabryczną emulsją.

    Pozostaje przyłożyć, naświetlić, wywołać i wytrawić i gitara.
    Raster przy fotochemii praktycznie dowolny - raczej problemem może być
    niezbyt profesjonalne wytrawianie potem .

    Imo metoda tak samo prosta jak termotransfer , a może i prostsza - to
    kilka prostych kroków, powtarzalnych i bez żadnej walki z niczym. Jedyny
    krok, na który trzeba uważać, to do wywołania po naświetlaniu odmierzyć
    odpowiednią dawkę kreta :) No, ale to wystarczy mieć albo najtańszą wagę
    za kilka zł, albo pojemniczek "z kreseczką" :)

    Jak mi bardzo zależy, to potem płytkę cynuję w preparacie do cynowania z
    TME (drogo jak cholera - ale działa, w przeciwieństwie do badziewia z
    allegro).

    Czasowo to wygląda tak ;

    naświetlanie - 30 min (mam słabą naświetlarkę, z świetlówek do
    utwardzania lakieru do poznokci)

    wywołanie 5 minut ( wliczając pójście do umywalki, wypłukanie itp)

    wytrawienie - to już zależy

    W godzinkę - półtorej masz PCB o jakości idealnej.
    I to polecam - nie bać się fotochemii - pod warunkiem oczywiście
    używania gotowego laminatu z emulsją. Ja mam do tego celu zawsze mały
    zapasik, a i pozostają jakieś ścinki, czasem całkiem spore.

    ***

    A jak PCB ma być z przelotkami nie do zrobienia ręcznie - to oczywiście
    prototypy.com ( jak mała ilość ). A jak większa - to unidruk ( Zgierz k.
    Łodzi)

  • 7. Data: 2014-01-22 23:38:01
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-01-22 20:59, Atlantis pisze:
    > Teraz zastanawiam się nad zrobieniem kilku kolejnych kroków, jeśli
    > chodzi o miniaturyzację moich projektów.
    Pytanie - po co? I jakich projektów? Lepisz sobie jedną-pięć płytek
    czegoś, co więcej nigdy nie będziesz robił - to rób byle było ci
    szybciej to zaprojektować i wykonać. Czyli dowolny "pająk", liczy się efekt.

    Robisz cokolwiek, co będzie (mogło być) wykorzystane komercyjnie,
    małoseryjnie - rób tak, by montaż był jak najprostszy. Np zamiast 3
    tranzystorków (plus do każdego - dwa oporniki, dioda zabezpieczająca) -
    daj jednego uln2008, bo szybciej się go stawia i lutuje. Zamiast wielu
    rezystorów podciągających - daj jedną drabinkę R (jeden element zamiast
    wielu). itp

    Robisz coś, co będzie masowo produkowane? To i tak pick-n-place samo się
    będzie robiło maszyną, to rób tak, by był jak-najtańsze (dużo takich
    samych elementów - jak się da, to wszystko na 1kohm ;) itp, w dodatku
    tak samo postawionych, by było mało obracania przy stawianiu, wszystko w
    tych samych obudowach (a jak nie może być 0603, to daj kilka
    szereg-równolegle, byle nie musieć mieszać). Jak się da - wszystko na
    jednej stronie pcb. itd

    > niż tylko demontaż elementów SMD. Czy metodą termotransferu idzie
    > przygotować płytkę pod elementy w obudowach MLF? Gdzie można kupić
    > metalowe szablony do nanoszenia pasty lutowniczej na pady?
    Zrobić idzie, ale po co? Poważniejsze układy w MLF/BGA stawiane na pady
    cynowane - są tak zrobione, że potrzebujesz ścieżek przynajmniej z
    drugiej warstwy i przelotek pod układem, a przeważnie płytki
    wielowarstwowej i przelotek. Prostsze układy (jak wskazane atmegi) - są
    w -QFP i nie są o wiele większe przez to. W projekcie amatorskim bijesz
    się o każdy 1cm^2 pcb?

    przysmarkiwane elementy bez-nóżkowe stosuje się, by było taniej i
    szybciej w produkcji masowej i bardzo-wielko-seryjnej, gdzie bierzesz
    maszynę, która w 1s umie posmarować całą płytkę pastą przez stalową
    maskę, a druga w 5s poprzylepia na to wszystkie elementy, i wrzuci do
    pieca, a wszystko to na taśmie produkcyjnej. Przy własnoręcznym
    składaniu - nie widzę sensu, to jedynie utrudnianie sobie życia.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2014-01-23 19:04:54
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > jak nisko mogę zejść z grubością ścieżek i "isolate"
    > w przypadku płytek termotransferowych. Dziesięć milsów nie będzie przesadą?

    Jak mialem potrzebe, to zrobilem 8 milsowe sciezki z separacja 10. Albo
    odwrotnie, nie pamietam. Bez zadnego problemu. Cala trudnosc to idealne
    oczyszczenie plytki (polecam "mleczko" cif) i nie dotykany papier w
    miejscu wydruku.
    Generalnie, jesli masz mozliwosc, to dawaj najszersze sciezki jakie sie
    da. Jesli musisz przejsc np. miedzy nogami SMD, to zwezasz sciezke tylko
    na tym odcinku.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 9. Data: 2014-01-23 19:53:10
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-01-22 23:26, sundayman pisze:

> [...]
    >
    > wytrawienie - to już zależy
    >
    > W godzinkę - półtorej masz PCB o jakości idealnej.

    A nie wydaje ci się że należało by doliczyć czas na pojechanie do
    naświetlarni z projektem i potem odebranie masek z naświetlarni.
    Wtedy okazuje się że termotransfer (jeśli ma się drukarkę laserową)
    jest jednak szybszy i tańszy. Fakt nie jest tak dokładny ale
    jeśli komuś wystarcza to jest chyba najszybszy.

    Poadrawiam. PK.

  • 10. Data: 2014-01-23 20:28:34
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-01-23 19:53, Paweł Kasztelan pisze:

    > Wtedy okazuje się że termotransfer (jeśli ma się drukarkę laserową)
    > jest jednak szybszy i tańszy. Fakt nie jest tak dokładny ale
    > jeśli komuś wystarcza to jest chyba najszybszy.

    No i generalnie o to właśnie chodziło w moim pytaniu. Chciałbym się
    dowiedzieć jakie są granice dokładności termotrabsferu, ZANIM zacznę się
    bawić w naświetlanie albo zlecę wykonanie płytki firmie (co średnio mi
    się opłaca, gdy buduję jedno urządzenie na własny użytek lub w celu
    edukacyjnym).

    Gdy zaczynałem wykonywać płytki tą metodą robiłem bardzo grube ścieżki,
    a masa miała wysoki parametr isolate. Efekt przyzwyczajeń nabytych w
    wyniku wieloletniego rysowania ścieżek markerem. ;) Potem w końcu
    odważyłem się na zastosowanie płytek SMD, zaczynając od 1206 i SO.
    Problemy zaczęły się dopiero wtedy, gdy postanowiłem zbudować coś z
    wykorzystaniem układów TQFP. Kilkukrotne przykładanie żelazka z myślą,
    że może tym razem ścieżki się nie zleją było bardzo frustrujące.
    Myślałem, że dotarłem do granic tej metody. Jednak udało mi się
    skorzystać z laminatora i problemy zniknęły, jakby je ręką odjął.
    Ścieżki idealnie równe, toner przylegający do miedzi. Na chwilę obecną
    udało mi się zejść do ścieżek o szerokości 16 milsów i takiej samej
    wartości isolate. Zastanawiam się jak daleko jeszcze mogę je zmniejszyć.