  • 1. Data: 2007-01-09 13:55:16
    Temat: NEO+DSL ich szybkość i cena a FR/ATM czy UKE o tym nic nie nie wie ?
    Od: Michal Sz <m...@f...com.pl>

    Zajmuje się internetem jako ISP od 5 lat.
    Wcześniej na początku było to jakoś do przełknięcia, stosunek cen do
    łącz FR czy POLPAK a NEO (którego było znacznie mniej) był znośny.
    To co dzieje się dzisiaj to już jest przesada.
    Usługa FR kosztuje ok 1300netto lub 700netto, a NEO ok 34 jakoś .
    Porównując ceny tego nie widać ale jak przyjrzyjmy się prędkością
    to można już szału dostać FR MAX 2Mbit, NEO 1Mb(ok 34zł netto).

    Prędkości i ceny NEO zmieniają się dość znacznie w ciągu ostatniego
    roku. Widać tu jakąś dynamikę a co FR która jest usługą którą można
    polecić jeśli nie mam innego wyjścia po to by dzielić łącze tylko co tu
    dzielić za 1300zł netto 2Mbit.

    Pisze ten smutny pościk z pytaniem czy ktoś coś wie co będzie się działo
    w najbliższym czasie w naszym polskim internecie w sprawach cen usług
    dla operatorów których TPSA trzyma na smyczy swoich kabelków i czeka aż
    się zerwą bo nie wytrzymali .

    ps. korzystam z FR za ok 1300netto dlatego że LB nie mogę uruchomić na
    FR za 700 netto i nie mam SLA , zrobili to chyba specjalnie :-(

    smutny Michał

  • 2. Data: 2007-01-09 14:01:17
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Michal Sz napisał(a):
> [...]
    >
    > ps. korzystam z FR za ok 1300netto dlatego że LB nie mogę uruchomić na
    > FR za 700 netto i nie mam SLA , zrobili to chyba specjalnie :-(

    miałem pisać to samo :)

    ale ja jestem w innej sytuacji...

    siadam w tym tygodniu nad napisaniem pisma do UKE o, być może, ustalenie
    cen na BGP - to nie jest usługa powszechna tak jak i neo...
    wszyscy biorą za BGP 0zł - TP - za pełne BGP 490zł lub ~50zł dolicza do
    Mbita przy ATMie
    dialog tez liczy, ale 12% wartości umowy...
    a inni?
    BGP jest w cenie usługi...

    jeszcze to promo na FRy...
    smiech na sali
    chcesz mniej płacic?
    zwieksz z 1nki do 2jki
    lub
    posiadaj 1dnego FRa

    szkoda, że my jako mali dostawcy, nie umiemy się zrzeszyć...
    (mali, czyt do 10k userów)
    nie mamy żadnej siły przebicia przez to, a podobno w naszych rękąch jest
    jakies 30-40% rynku..

    a może, uke może podobnie pocisnąć tp do świadczenia FRa/ATMa w
    "ludzkich" cenach? tak jak ludzko sprzedaje neo..

    --
    pozdros
    icek

  • 3. Data: 2007-01-09 21:34:29
    Od: FINCH <p...@p...pl>

    Michal Sz napisał(a):
> [...]
    > To co dzieje się dzisiaj to już jest przesada.
    > Usługa FR kosztuje ok 1300netto lub 700netto, a NEO ok 34 jakoś .

    Cześć,

    Czy możesz mi pokazać w cenniku NEO za około 34 PLN ?

    --
    FINCH

  • 4. Data: 2007-01-10 13:25:23
    Od: maz <n...@p...ea.se>

    cena łącz indywidualnych ADSL:

    w TPSA przy umowie na 3 lata:
    512Kbps - 28 z VAT przez rok, później 56 z VAT
    1Mbps - 28 z VAT przez pół roku, później 56 z VAT
    2Mbps - 53 z VAT przez pół roku, później 106 z VAT
    6Mbps - 63 z VAT przez pół roku, później 126 z VAT

    w TPSA przy umowie na 2 lata:
    512Kbps - 33 z VAT przez rok, później 66 z VAT
    1Mbps - 33 z VAT przez 3 miesiące, później 66 z VAT
    2Mbps - 63 z VAT przez 3 miesiące, później 126 z VAT
    6Mbps - 73 z VAT przez 3 miesiące, później 146 z VAT

    w TPSA przy umowie na 1 rok:
    1Mbps - 38 z VAT przez 1 miesiąc, później 76,01 z VAT
    2Mbps - 68 z VAT przez 1 miesiąc, później 136,01 z VAT
    6Mbps - 78 z VAT przez 1 miesiąc, później 156 z VAT

    w Netii:
    Net24 Optimum+ (1Mbps) 134 z VAT
    Net24 Premium+ (2Mbps) 170 z VAT
    Net24 VIP+ (4Mbps) 231 z VAT

    a teraz jak wygląda oferta dla biznesu, chcąc wziąć symetryk?
    Symetryk, bo usługa DSL niestety do biznesu się nie nadaje, chyba że na
    ruch www.

    a oto ceny za 1 Mbps:
    ok. 800 PLN netto przy wolumenie 1 Mbps
    ok. 450 PLN netto przy wolumenie 2 - 10 Mbps
    ok. 350 PLN netto przy wolumenie 10 - 20 Mbps
    ok. 300 PLN netto przy wolumenie powyżej 20 Mbps
    ok. 250 PLN netto przy wolumenie powyżej 50 Mbps
    ok. 180 PLN netto przy wolumenie powyżej 100 Mbps (i często bez TP lub
    z ograniczeniem transferu do nich)

    i jak tu biznes utrzymać?
    hipotetyczny przykład:
    6 użytkowników neo 6Mbps generuje ruch 36 Mbps za który TPSA kasuje od
    nich (wg najwyższej stawki) 126 PLN miesięcznie x 6 = 756 PLN
    dla porównania ISP aby zapewnić dostęp do pełnego łącza na poziomie
    36Mbps musi za niego zapłacić 36 x 300 = 10800 PLN miesięcznie

    jasne, dochodzi do tego overbooking na łączu, poza tym nikt nie używa
    łącza na maxa przez cały czas, oprócz tego neo ma limity przesyłu danych
    w miesiącu, a i tak ta dysproporcja cen jest okropna.

    A UKE jakby nic nie widziało. Walczy z TP tylko o ceny dla klientów
    indywidualnych, podczas gdy sieci osiedlowe, ISP, mający 30-40% rynku
    internetowego w Polsce drapią się po głowie jak zapewnić ofertę
    konkurencyjną do TP. Jasne, że dla dużych operatorów to pestka, ale sieć
    powiedzmy z 300 użytkownikami może sobie nie poradzić...

    Najwyższy czas by ruszyć w temacie obniżki cen dla operatorów!

    maz

  • 5. Data: 2007-01-10 13:49:15
    Od: "morion" <m...@w...pl>

    Użytkownik "maz" <n...@p...ea.se> napisał w wiadomości
> [...]
    > dla porównania ISP aby zapewnić dostęp do pełnego łącza na poziomie
    > 36Mbps musi za niego zapłacić 36 x 300 = 10800 PLN miesięcznie

    nie zapominaj że neo to nie symetryk... ja bym to raczej przeliczał na
    DSLe...
    36Mbps/DSL4000=9 sztuk czyli 9 * 349 = 3141 netto /m-c czyli jakby nie było
    ok 2500 w plecy ;)

  • 6. Data: 2007-01-10 14:42:38
    Od: maz <n...@p...ea.se>

    Użytkownik morion napisał:
> [...]
    > DSLe...
    > 36Mbps/DSL4000=9 sztuk czyli 9 * 349 = 3141 netto /m-c czyli jakby nie było

    ok, a kupisz niesymetryczne łącze 36Mbps ?
    chyba że chcesz się bawić w agregację 9 DSL - wg mnie chory pomysł.

    w każdym bądź razie mamy:

    756 PLN z VAT dla klienta indywidualnego
    3141 PLN z VAT dla operatora ISP (korzystającego z DSL)
    13176 PLN z VAT dla operatora ISP (korzystającego z symetryka)

    maz

  • 7. Data: 2007-01-11 01:42:25
    Od: Tomasz Śląski <t...@s...pl>

    Użyszkodnik maz napisał:

    > ok, a kupisz niesymetryczne łącze 36Mbps ?

    Kupisz, są oferty tyou 20/4 Mb/s za niecały 1000 netto, albo 50/8 Mb/s za
    niecałe 2500 netto plus opłata za tranzyt.

    > chyba że chcesz się bawić w agregację 9 DSL - wg mnie chory pomysł.

    Większość 'urynanetów' niestety tak robi - kupują 2-3 FR a resztę dopalają
    via DSL-e. Rzeźba, rzeźnia, prowizora, dziadostwo, ale działa, skoro nic
    innego nie ma.

    > w każdym bądź razie mamy:
    > 756 PLN z VAT dla klienta indywidualnego
    > 3141 PLN z VAT dla operatora ISP (korzystającego z DSL)
    > 13176 PLN z VAT dla operatora ISP (korzystającego z symetryka)

    Przypomnę jeszcze raz - Neostrada ma założony overbooking 20 razy - to
    jedno. Tepsa nie płaci za ruch krajowy ani grosza - to dwa, a każe płacić
    dołączonym do siebie ISP jak za zboże - to trzy. Powstaje zatem podejrzenie,
    że neostrady są subsydiowane z bandyckich cen na _krajowe_ łącza
    międzyoperatorskie, co wg mnie powinno zostać dostrzeżone przez UKE.

    Decyzja UKE zakazująca degradacji ruchu wpychanego do AS5617 via zagranica
    niestety wiele nie zmieniła - Tepsa nadal nie potrafi przedstawić rynkowych
    ofert na dołączenie innych ISP do swojej sieci w styku krajowym, skutkiem
    czego jest spadek jakości z powodu wpychania coraz większego ruchu do AS5617
    via zagranica.

    Rozwiązanie jest jedno - widziałbym decyzję Pani Prezes wprowadzającą umowę
    ramową na połaczenie sieci IP innych operatorów z AS5617 przy następujących
    założeniach brzegowych:
    1. ustalone stawki rynkowe na poziomie max 15-20 EUR za megabit zależnie od
    wolumenu ruchu, przy czym jako minimalny wolumen przyjąłbym na dzień
    dzisiejszy 10 Mb/s - dla mniejszych naprawdę szkoda zachodu IMO;
    2. zakaz pobierania chorych (bo nie mających żadnego związku z ponoszonymi
    kosztami) opłat za port;
    3. wyznaczenie punktów do samodzielnego odbioru łącza od TP - aby uchronić
    ISP przez zawyżonymi kosztami tzw "opłat instalacyjnych" (jak ISP nie chce
    płacić opłaty instalacyjnej, niech sobie na swój koszt odbierze łącze od TP
    we wskazanym punkcie, w innym wypadku niech mu TP wybuduje łącze ale po
    normalnych stawkach, które tez powinny byc uregulowane w takiej "ramówce",
    bo ceny w stylu 12 tys zł netto za 500 metrów kabla światłowodowego nijak
    mają sie do rzeczywistych kosztów);
    4. wskazanie typów interfejsów połączenia sieci - powinny być wszędzie
    dostępne co najmniej dwa interfejsy - ATM i Ethernet do wyboru, bez
    dodatkowych opłat.
    5. dostępnność routingu BGP bez dodatkowych opłat, bez ograniczeń
    funkcjonalności protokołu.

    --
    TOM
    ORG-PGiw1-RIPE

  • 8. Data: 2007-01-11 01:57:39
    Od: Tomasz Śląski <t...@s...pl>

    Użyszkodnik maz napisał:

> [...]

    > 13176 PLN z VAT dla operatora ISP (korzystającego z symetryka)

    Przypomnę jeszcze raz - Neostrada ma założony overbooking 20 razy - to
    jedno. Tepsa nie płaci za ruch krajowy ani grosza - to dwa. Tepsa nie wie co
    to peering i każe płacić dołączonym do siebie ISP jak za zboże - to trzy.
    Powstaje zatem podejrzenie, że neostrady są subsydiowane z bandyckich cen na
    krajowe łącza międzyoperatorskie, co wg mnie powinno zostać dostrzeżone i
    zakazane przez UKE.

[...]
    czego jest generalny spadek jakości z powodu nadmiernego wzrostu ruchu na
    zagranicznych łączach TP.

    Rozwiązanie jest jedno - widziałbym decyzję Pani Prezes wprowadzającą umowę
    ramową na połaczenie sieci IP innych operatorów z AS5617 przy następujących
    założeniach brzegowych:
    1. ustalone stawki rynkowe na poziomie max 15-30 EUR za megabit łącza
    symetrycznego, zależnie od wolumenu ruchu, przy czym jako minimalny wolumen
    przyjąłbym na dzień dzisiejszy 20 Mb/s - dla mniejszych naprawdę szkoda
[...]
    bo ceny w stylu 12 tys zł netto za 200 metrów kabla światłowodowego nijak
    mają się do rzeczywistych kosztów);
    4. wskazanie typów interfejsów połączenia sieci - powinny być wszędzie
    dostępne co najmniej dwa interfejsy - ATM i Ethernet do wyboru, bez
    dodatkowych opłat.
    5. wymiana ruchu wyłącznie w oparciu o routing BGP bez dodatkowych opłat,

  • 9. Data: 2007-01-11 10:39:17
    Od: Adam Szendzielorz <a...@N...pl>

    Dnia Wed, 10 Jan 2007 14:25:23 +0100, maz napisał(a):

    > jasne, dochodzi do tego overbooking na łączu, poza tym nikt nie używa
    > łącza na maxa przez cały czas, oprócz tego neo ma limity przesyłu danych
    > w miesiącu, a i tak ta dysproporcja cen jest okropna.

    To policz sobie ile mozesz sciagnac/wyslac danych na takim drogim
    symetryku, a ile na taniutkiej neostradzie. Sadze, ze drogie okaze sie
    jednak tansze :-)
    pozdr.

    --
    Adam Szendzielorz

  • 10. Data: 2007-01-11 11:23:54
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Tomasz Śląski napisał(a):

> [...]
    > symetrycznego, zależnie od wolumenu ruchu, przy czym jako minimalny
    > wolumen przyjąłbym na dzień dzisiejszy 20 Mb/s - dla mniejszych naprawdę
    tak, ale dobrze by było gdyby można było łącza odbierac nie tylko w
    default City, ale też w pcimiu dolnym na 40 tys mieszkanców..

    > 2. zakaz pobierania chorych (bo nie mających żadnego związku z
    > ponoszonymi kosztami) opłat za port;
    :))

> [...]
    > uregulowane w takiej "ramówce", bo ceny w stylu 12 tys zł netto za 200
    > metrów kabla światłowodowego nijak mają się do rzeczywistych kosztów);
    jestem za :)

> [...]
    > 5. wymiana ruchu wyłącznie w oparciu o routing BGP bez dodatkowych
    > opłat, bez ograniczeń funkcjonalności protokołu.
    to jest dla mnie nie pojęte,
    ciągle brak time do napisania pisma w tej sprawie, ale chyba napisze
    wreszcie do UKE...
    naprawde.. oferta TP - ATM, jako hurtowy dostęp ma się nijak do oferty
    detaliczne świadczonej przez TP

    jednak uważam, że mocno sami winni jesteśmy.. nie potrafiliśmy do tej
    pory zrzeszyć się..

    --
    pozdros
    icek