  • 1. Data: 2007-01-10 07:57:12
    Temat: tpsa(neo) <> telia problem
    Od: "Daniel Chlodzinski" <d...@s...precz>

    Witam

    Mam problem z polaczeniem sie z neostardy do pewnych serwerow (World of
    Warcraft) stojacych w Niemczech, same serwery odpowiadaja z dosc duzym
    opoznieniem co skutkuje lagiem, praktycznie uniemozliwiajacym granie. Po
    puszczeniu paru tracert i poczytaniu starych watkow na podobny temat na
    pl.i.polip i pl.c.sieci wiem juz w zasadzie o co biega i ze problem lezy na
    stylku tpsa i telia.net. Chcialem sie tylko dowiedziec, bo moze ktos na
    grupie posiada taka wiedze na ile problem ten jest tymczasowy.
    Robiac tracert (z Rzeszowa) na serwer w Niemczech (80.239.149.95) w
    godzinach szczytu tj. 18-23 dostaje jakie 20-30ms po tepsianych routerach i
    przy wejsciu na router teli od 70 do nawet 130ms. Wychodzi na to ze pomiedzy
    (ge-6-0-0.war-tr4.tpnet.pl) 195.149.232.137
    (war-b3-pos2-0-0.telia.net) 213.248.79.17
    jest opoznienie 50 do 100ms. Troche to duzo moim zdaniem. Oczywiscie ten sam
    tracert puszczony z lacza od polpaka czy z internet dsl idzie normalnie i
    pomiedzy w/w bramami jest 5 gora 10ms.
    Moje problemy zaczely sie jakies 2 tygodnie temu wiec nie wiem jak wczesniej
    wygladaly czasy na tym polaczeniu, dlatego moje pytania:
    - czy te 50ms do 100ms to normalne opoznienie na tym styku tpsa<>telia dla
    adresu ip z puli neostrady ?
    - czy ktos sie orientuje na temat jakies awarii, ktora moze byc efektem
    zwiekszonego ruchu poprzez ten router teli (213.248.79.17), a w efekcie
    zwiekszniem lagow dla "gorszych" uzytkownikow ?
    - czy w najblizszym czasie tpsa ma zamiar dodac/powiekszyc jakies wyjscie na
    swiat przez routery teli co w efekcie zmniejszy natezenie na w/w wezle czy
    tez mam sie spodziewac sytuacji odwrotnej tj. tpsa nic nie dokupi, a
    przyrost nowych abonentow z tpsa i nowych operatorow dzialajacych na laczach
    tpsa tylko zwiekszy natezenie ruch na tym wezle ?

    Rozumiem ze moj problem moze wydawac sie trywialny w porownaniu z krazacymi
    na grupie dziesiatkach Mbps'ow czy pismach od UKE do TPSA, ale umozliwienie
    zabawy w wow'a jest glownym zadaniem mojego neo. Jedyne czego oczekuje to
    ping ponizej 100ms do serwera w Niemczech i chyba nie jest to az tak
    wygorowane zadanie, a jezeli tpsa nie jest w stanie zapewnic mi tego to
    chetnie sie z nimi pozegam i wybiore jakas kablowke za 1/3 ceny neo, bo
    podejrzewam ze w Rzeszowie nie ma zadnego ISP, ktory mialby swoje wlasne
    wejscie do podsieci telia.net.

    Daniel

  • 2. Data: 2007-01-10 08:32:57
    Temat: Re: tpsa(neo) <> telia problem
    Od: wer <b...@n...pl>

    Daniel Chlodzinski napisał(a):
> [...]
    > dokupi, a przyrost nowych abonentow z tpsa i nowych operatorow
    > dzialajacych na laczach tpsa tylko zwiekszy natezenie ruch na tym wezle ?

    Biorąc pod uwagę ceny jakie życzy sobie TP SA od sieci, które chcą
    wymieniać z nimi ruch, zakaz degradacji ruchu polskich AS na styku z
    Telią to się ciesz, że jakikolwiek ruch jeszcze tamtędy przechodzi.
    Dopóki cena łącza na świat i do TP SA przynajmniej się nie zrówna to
    bramka z TP SA na świat będzie przypchana.

    Co do pingów to nikt Ci nie zagwarantuje opóźnienia. Poza tym ping nie
    jest wyznacznikiem zapchania łącza, router może odpowiadać na pingi w
    wolnych chwilach, bo ma ważniejsze zadania.

    wer

  • 3. Data: 2007-01-10 08:37:41
    Od: "Daniel Chlodzinski" <d...@s...precz>

    "wer" <b...@n...pl> wrote in message

> [...]
    > łącza na świat i do TP SA przynajmniej się nie zrówna to bramka z TP SA na

    Czyli wychodzi na to ze UKE swoja decyzja zabraniajaca TPSA blokowanie
    innych operatorow zwiekszylo ruch na wyjsciu tepsa -> swiat co w efekcie
    zepsulo mi World of Warcraft :-)

    > Co do pingów to nikt Ci nie zagwarantuje opóźnienia. Poza tym ping nie
    > jest wyznacznikiem zapchania łącza, router może odpowiadać na pingi w
    > wolnych chwilach, bo ma ważniejsze zadania.
    Zdaje sobie z tego sprawe, ale po pierwsze gdyby nie pojawiajacy sie od 2
    tygodniu duzy lag uniemozliwiajacy granie w WoW, nie wiedzialbym nawet jaka
    droga ida moje pakiety do serwera wowa, ani gdzie on stoi. Do tego dodam ze
    ten sam ping puszczony z polpaka czy internet dsl router ma jednak czas
    odpowiedziec w normalnym czasie, wiec nie jest to tylko problem
    niedoskonalosci szybkosci polaczenia poleceniem ping czy tracert.

    Daniel

  • 4. Data: 2007-01-10 11:57:27
    Od: Krzysztof Magosa 'hexio' <h...@x...org.pl>

> [...]
    > jednak czas odpowiedziec w normalnym czasie, wiec nie jest to tylko
    > problem niedoskonalosci szybkosci polaczenia poleceniem ping czy tracert.

    Podejrzewam, że tpsa mogła puścic neo z niższym priorytetem.

    --
    Krzysztof Magosa 'hexio' | hexio (at) xnet (dot) org (dot) pl
    SysAdmin of xnet.org.pl | http://hexio.xnet.org.pl/

  • 5. Data: 2007-01-10 12:58:14
    Od: maz <n...@p...ea.se>

    Użytkownik Krzysztof Magosa 'hexio' napisał:

    > Podejrzewam, że tpsa mogła puścic neo z niższym priorytetem.

    problem nie jest tylko z neo.
    Występuje też z sieci: Futuro (obecnie Netia), InternetDSL (TP), TKT
    sam czuję to na własnej skórze

    ogólnie wygląda to na niewydolność samej Telii, ewentualnie styku
    Telia-Blizzard. Jak bowiem inaczej wyjaśnić problemy z dostępem z sieci
    różnych dostawców?
    A może problem leży na styku Telia - Polscy operatorzy?

    maz

  • 6. Data: 2007-01-10 23:15:57
    Od: "Karol Knapik" <k...@k...com.pl>

    TP ATM :

    mrt 80.239.149.95

    1. X.X.X.249 0.0% 45 1.3
    7.5 1.3 85.3 17.3
    2. so-0-1-0.war-r3.tpnet.pl 72.1% 44 5.2
    3.8 3.1 5.2 0.7
    3. ge-5-0-0.war-tr4.tpnet.pl 86.0% 44 5.0
    3.5 3.1 5.0 0.7
    4. war-b3-pos2-0-0.telia.net 67.4% 44 3.8
    5.0 3.1 14.6 3.3
    5. war-b4-pos7-0-0.telia.net 0.0% 44 10.1
    5.5 3.4 17.6 3.5
    6. ffm-bb2-pos6-3-2.telia.net 0.0% 44 30.7
    31.7 30.4 37.7 1.8
    7. ffm-b5-link.telia.net 0.0% 44 30.7
    31.6 30.4 37.0 1.4
    8. ???

    --
    Pozdrawiam:
    Karol Knapik

  • 7. Data: 2007-01-11 07:06:07
    Od: "Daniel Chlodzinski" <d...@s...precz>

    "Karol Knapik" <k...@k...com.pl> wrote in message
> [...]
    > 5. war-b4-pos7-0-0.telia.net 0.0% 44 10.1
    > 5.5 3.4 17.6 3.5
    > 6. ffm-bb2-pos6-3-2.telia.net 0.0% 44 30.7

    Ale to chyba nie neo tp tyko jakis "lepsze" lacze (polpak czy iDsl). Zreszta
    po 00:00 ruch spada, ale co bym nie robil to zawsze miedzy
    ge-5-0-0.war-tr4.tpnet.pl a war-b3-pos2-0-0.telia.net mam mininmym 50ms w
    plecy.

    Daniel

  • 8. Data: 2007-01-17 20:37:24
    Od: p...@g...pl

> [...]

    > po 00:00 ruch spada, ale co bym nie robil to zawsze miedzy
    > ge-5-0-0.war-tr4.tpnet.pl a war-b3-pos2-0-0.telia.net mam mininmym 50ms w

    Niestety ... Mam kilka serwerów dedykowanych we Frankfurcie i
    opisywany przez Ciebie problem również odczułem. Czasy opóźnień
    pakietów z TPSA pogorszyły się jakoś w okresie Świątecznym i mimo
    starań nic w tej sprawie nie udało mi się dowiedzieć. Mogę się
    jedynie domyślać, tak jak i zresztą Ty ... Tak wygląda traceroute z
    mojego serwera do klienta TPSA:

    Host Loss% Snt Last Avg Best Wrst
    StDev
    1. gw01 0.0% 6 0.4 1.6 0.3 7.6
    2.9
    2. ffm-k88-i2-geth3-2.telia.net 0.0% 6 0.6 0.6 0.5 0.6
    0.0
    3. ffm-b2-geth3-1.telia.net 0.0% 6 0.5 0.5 0.4 0.6
    0.1
    4. ffm-bb2-link.telia.net 0.0% 6 0.6 4.9 0.6 13.5
    5.3
    5. ffm-b3-link.telia.net 60.0% 6 27.7 30.5 27.7 33.3
    4.0
    6. france-telecom-02189-ffm-b3. 0.0% 6 34.3 33.9 33.0 34.4
    0.6
    7. ???
    8. ge-2-1-0.war-r3.tpnet.pl 0.0% 6 59.4 60.0 59.4 60.9
    0.7
    9. do.poz-ru7.z.poz-r1.tpnet.pl 0.0% 6 65.7 64.7 64.2 65.7
    0.5
    10. eob56.neoplus.adsl.tpnet.pl 0.0% 5 85.4 80.2 77.3 85.4
    3.1

    PP