  • 1. Data: 2009-07-01 21:24:53
    Temat: Nanoszenie emulsji Positiv na PCB
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Jeszcze jedno moje pytanie odnośnie robienia PCB.
    Czy ktos już robił pruby z nanoszeniem emulsji światłoczułej w aerozolu na
    wirującą płytke?
    Czy daje to jakąś znaczącą poprawe w równomierności nałożonego lakieru albo
    to przerost formy?

  • 2. Data: 2009-07-02 13:14:30
    Temat: Re: Nanoszenie emulsji Positiv na PCB
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Wed, 1 Jul 2009 23:24:53 +0200 "roxy" <k...@o...pl> napisał:

    >Jeszcze jedno moje pytanie odnośnie robienia PCB.
    >Czy ktos już robił pruby z nanoszeniem emulsji światłoczułej w aerozolu na
    >wirującą płytke?

    Ja. Nie warto. Naucz się dobrze malować sprayem. I przycinaj laminat z
    zapasem po 5mm więcej od rozmiaru planowanej płytki/fomatki.
    Najlepsze efekty daje malowanie dwukrotne (ale pierwszą warstwę trzeba
    zupełnie wysuszyć przed nałożeniem kolejnej) cienką warstwą (ale na
    tyle grubą żeby zdołała się rozlać zanim rozpuszczalnik odparuje).

    >Czy daje to jakąś znaczącą poprawe w równomierności nałożonego lakieru albo
    >to przerost formy?

    Są kłopoty - ustawisz za małą prędkość wirowania to nie rozprowadza,
    za dużą - odwiruje w parę sekund całą emulsję z płytki. Jeżeli jakimś
    cudem uda Ci się emulsję i rozprowadzić i zostawić na płytce :-) to i
    tak robi się ta warstwa grubszej emulsji przy brzegu. Tak czy tak
    trzeba dawać marginesy.

    --
    I really hate this damn machine,
    I wish that they would sell it.

  • 3. Data: 2009-07-03 13:23:59
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Powiem koledze trochę "obok" pytania :)

    Ostatnio spróbowałem laminat z gotową powłoką kupiony w TME. Moim zdaniem -
    biorąc pod uwagę koszt, czas i problem związany z nanoszeniem positivu -
    warto kupic gotowe i mieć z głowy. Ale oczywiście jest trochę drożej niż
    bawić się samemu - no i trzeba poczekać na przesyłkę ( ale z drugiej
    strony - można mieć zapas :)

    W porównaniu do własnoręcznie pomalowanej płytki - rewelacja. Idealnie równa
    powłoka - w dodatku cienka. Positivem łatwo zrobić nierówną i miejscami
    grubą - ja miałem problemy
    nawet przy naświetlaniu przez kliszę z naświetlarni. Zastanawiam się, czy
    przy zbyt grubej warstwie positivu nie zachodzi jakieś zjawisko
    "wewnętrznego odbicia" światła, które
    może "podświetlać" obszary pod ścieżkami... ?

    W każdym razie, biorąc pod uwagę dodatkowe "atrakcje" w postaci
    niespecjalnego zapachu przy malowaniu i suszeniu, to ja raczej chyba
    podziękuję za dalsze zabawy z positivem.
    I - przynajmniej do ważniejszych rzeczy - polecam koledze te gotowe płytki.
    Przy dobrej masce i w miarę podobnych warunkach naświetlania mozna zapomnieć
    o problemach z czasem naświetlanie,
    z wywołaniem (np. efektowne spłynięcie całości emulsji z płytki :).

    pozdr.

  • 4. Data: 2009-07-03 21:02:55
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    sundayman pisze:

    > Ostatnio spróbowałem laminat z gotową powłoką kupiony w TME. Moim zdaniem -
    > biorąc pod uwagę koszt, czas i problem związany z nanoszeniem positivu -
    > warto kupic gotowe i mieć z głowy.

    A czym naświetlasz?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2009-07-03 23:40:48
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > A czym naświetlasz?

    No jakoś cały czas nie mogę się zebrać żeby zrobić porządną naświetlarkę,
    ale płytki robię dość rzadko, więc motywację mam widocznie niewystarczającą
    :)
    Ostatnio naświetlałem za pomocą lampy do ... utwardzania paznokci akrylowych
    :)

    Taka lampa ma 4 świetlówki UV - i w naświetlarce, którą bym chciał zrobić
    dam właśnie takie świetlówki - są tanie (ok. 10 zł).
    Oczywiście z lampy zdjąłem obudowę.

    Tym wynalazkiem naświetlałem płytkę o rozmiarach 20x30cm, dwustronną, z
    odległości jakichś 35 cm. Zrobiłem tylko jedną próbę, żeby sprawdzić czas
    naświetlania - na małej płyteczce, którą sobie specjalnie
    w ty celu zamówiłem dodatkowo w TME. I potem na docelowej wyszło
    bezproblemowo.
    Oczywiście to naświetlanie to partyzantka - mam już naszykowany dwustronny
    skaner, który kiedyś zanabyłem w tym właśnie celu - mam tam zamiar zapodać
    właśnie te świetlówki UV i jestem przekonany że to raz na zawsze załatwi mi
    problem :)

  • 6. Data: 2009-07-05 20:05:29
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Czy daje to jakąś znaczącą poprawe w równomierności nałożonego lakieru albo
    > to przerost formy?

    Moim zdaniem nie warto. Jakiś czas temu pisałem, iż najlepsze efekty
    otrzymuję gdy płytka jak i emulsja jest po prostu zimne.
    Zawsze trzymam positiv w lodówce (już nikt nawet nie protestuje ;) ),
    płytkę zaś nie, chyba że bardzo mi zależy i wiem, że będzie duża.
    Szacuję czas schnięcia positivu (powinienem napisać gęstnienia w
    zasadzie, bo do wyschnięcia jeszcze daleko) na dosłownie parę minut, a
    ponieważ jest gęsty - pomaga wydłużenie czasu przez jego oziębienie.
    Nie maluję w pionie - tylko w poziomie i nie nanoszę grubo - nie warto,
    a i efekty lepsze jak drobne ścieżki masz. Bywało nawet, że brzegi nie
    zalało grubiej - bo zabrakło na to emulsji ;)

    Irek.N.