  • 1. Data: 2011-10-21 18:16:17
    Temat: Naprężenia spawalnicze - programy
    Od: AMX <r...@b...cy>

    Ostatnio zderzyłem się z naprężeniami i odkształceniami
    spawalniczymi, głównie w konstrukcjach budowlanych. W
    spawalnictwie jestem zielony ale pierwsze co mi przyszło do
    głowy, to że powinno być jakieś oprogramowanie do symulacji. W
    związku z tym pytania do lepiej zorientowanych:

    Czy istnieją jakieś programy do obliczania naprężeń
    spawalniczych? Czy są używane i jeśli to w jakiej skali?

    Pozdrawiam gorąco

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 2. Data: 2011-10-21 18:31:31
    Temat: Re: Naprężenia spawalnicze - programy
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 21 Paź, 19:16, AMX <r...@b...cy> wrote:
    > Ostatnio zderzy em si z napr eniami i odkszta ceniami
    > spawalniczymi, g wnie w konstrukcjach budowlanych. W
    > spawalnictwie jestem zielony ale pierwsze co mi przysz o do
    > g owy, to e powinno by jakie oprogramowanie do symulacji. W
    > zwi zku z tym pytania do lepiej zorientowanych:
    >
    > Czy istniej jakie programy do obliczania napr e
    > spawalniczych? Czy s u ywane i je li to w jakiej skali?

    A gdzie w taki program byś wpisał jaki spawacz robił spoinę i jak się
    postarał? Spawanie jest dlatego nazywane procesem specjalnym, bo
    wszystko zależy od sprzętu (po to się kwalifikuje proces) i od
    spawacza (po to się kwalifikuje spawacza). Od materiału też zależy,
    dlatego materiał musi być zgodny z czymś tam. Nawet od pogody zależy.
    Program którego poszukujesz może napisać ten sam koleś co pisze
    programy do wygrywania w totolotka.
    Konrad

  • 3. Data: 2011-10-21 21:44:17
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Fri, 21 Oct 2011 11:31:31 -0700 (PDT),
    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > A gdzie w taki program byś wpisał jaki spawacz robił spoinę

    automatyczny?

    > i jak się postarał?

    Zawsze tak samo =:-)

> [...]
    > spawacza (po to się kwalifikuje spawacza). Od materiału też zależy,
    > dlatego materiał musi być zgodny z czymś tam. Nawet od pogody zależy.

    W przypadku konstrukcji betonowych wpływ różnych rzeczy i rozrzut
    bywa jeszcze większy a jakoś da się to opisać....

    AMX
    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 4. Data: 2011-10-22 08:42:27
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 21 Paź, 22:44, AMX <r...@b...cy> wrote:

    > automatyczny?

    > Zawsze tak samo =:-)

    Ok, jak jeszcze dodasz że tylko zgrzewanie dyfuzyjne i tylko płaskie
    blachy i tylko określony gatunek stali z niektórymi pierwiastkami
    zawężonymi do 10% dopuszczalnej odchyłki, to zgadzam się- można
    zgadywać. Ale w tajemnicy Ci zdradzę że i tak się zdarzają
    nieprzewidywalne babole, mimo kontroli temperatury +/- 1 C na poziome
    ponad 1200 C.
    Konrad

  • 5. Data: 2011-10-23 20:52:50
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Sat, 22 Oct 2011 01:42:27 -0700 (PDT),
    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > zgadywać. Ale w tajemnicy Ci zdradzę że i tak się zdarzają
    > nieprzewidywalne babole, mimo kontroli temperatury +/- 1 C na poziome

    Objaśnij mnie, bom głupi. Ja rozumiem, w budownictwie, gdzie dużo
    rzeczy robi się na oko, o precyzyjnym kontrolowaniu czegokolwiek
    nie ma mowy. Rozrzut parametrów betonu bywa ogromny, wyobraź
    sobie jakbyś miał kawałek części ze stali, kawałek z ołowiu a
    kawałek z tytanu. Coś się pospawa, jak wyjdzie krzywo, to się
    dognie na budowie i będzie stało. Globalny współczynnik
    bezpieczeństwa jest powyżej 2, więc trzeba się postarać aby nie
    wytrzymało.

    Poza budownictwem, wiele konstrukcji musi być projektowane z
    minimalnym zapasem nośności, np. każdy kilogram masy przekłada
    się na ciężkie pieniądze. I co wtedy? Szacują nośność z
    doświadczenia? Pomijają wpływ spawania na konstrukcję?

    Pytał

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 6. Data: 2011-10-23 21:31:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 23 Paź, 21:52, AMX <r...@b...cy> wrote:

> [...]
    > się na ciężkie pieniądze. I co wtedy? Szacują nośność z
    > doświadczenia? Pomijają wpływ spawania na konstrukcję?

    Ale pytasz o coś w temacie spawalnictwa? Chyba nie zrozumiałem
    pytania.
    Konrad

  • 7. Data: 2011-10-24 09:31:18
    Od: " lukaszPK" <l...@g...pl>

    AMX <r...@b...cy> napisał(a):

> [...]
    > się na ciężkie pieniądze. I co wtedy? Szacują nośność z
    > doświadczenia? Pomijają wpływ spawania na konstrukcję?

    Chmmm... ale czy w budowlance jak i w urządzeniach ciśnieniowych nie trzeba
    kierować się ściśle określonymi wytycznymi dotyczącymi projektowania? Bo jeśli
    tak, to jeśli mnie pamięć nie myli to spawanie da się załatwić współczynnikami
    zawartymi w normach. Zaś analizy MES konstrukcji budowlanych można wykonywać
    odpowiednim programem (czyt. dowolnym) przy spełnieniu warunków zawartych w
    Eurocode. Co do spawania to chyba ciężka sprawa, zwłaszcza, że jeszcze w
    starych przepisach UDT współczynnik spawania zależał nie tylko od procentu
    badanych spoin, ale również od spawacza (jak wspomniał Konrad).

  • 8. Data: 2011-10-24 10:26:01
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 24, 10:31 am, " lukaszPK" <l...@g...pl> wrote:
> [...]
    > starych przepisach UDT współczynnik spawania zależał nie tylko od procentu
    > badanych spoin, ale również od spawacza (jak wspomniał Konrad).

    Zdaje się że chodziło o to czy po spawaniu cos się powygina czy nie. A
    nie czy spoiny się nie połamią od samego patrzenia. Ale jakie pytanie
    taka odpowiedź: wszystko będzie super jak się super zrobi. A jak nie-
    to raczej nie będzie.
    Konrad

  • 9. Data: 2011-10-24 20:36:12
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Sun, 23 Oct 2011 14:31:29 -0700 (PDT),
    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Ale pytasz o coś w temacie spawalnictwa? Chyba nie zrozumiałem
    > pytania.

    ZTCW spawanie wywołuje 1. naprężenia spawalnicze 2. odkształcenia
    (deformacje) i inne, które pominę. Skala tych efektów zależy od
    wielu parametrów, długości spoiny, sposobu jej wykonywania ale
    także od spawacza.

    Skutkiem pkt-u 1. są dodatkowe naprężenia w konstrukcji, które
    wypadłoby uwzględniać przy obliczeniach nośności. Skutkiem pkt-u
    2. są trudności ze zmontowaniem, co zmusza do n.p. doginania
    elemntów, co znów wywołuje naprężenia.

    W budownictwie można się tak bardzo tym nie przejmować bo ogromny
    zapas nośności jest w stanie pokryć wiele efektów. Natomiast dla
    konstrukcji, gdzie nie można sobie pozwolić na takie rezerwy -
    _wydaje mi się_ - , że może być to dość istotne aby wiedzieć ile
    wynoszą naprężenia spawalnicze.

    Czasami można odpowiednią obróbką zmniejszyć skalę tychże ale nie
    zawsze. Nie bardzo wyobrażam sobie nagrzewanie kadłuba statku.

    Wyobrażam sobie też, że w niektórych przypadkach można
    uwzględniać ten wpływ na podstawie doświadczeń i dobrać właściwe
    parametry. Przy spawaniu odcinków rurociągu podmorskiego można
    sobie pozwolić na przetestowanie kilku wariantów spawania i
    sprawdzenie eksperymentalne, co taka rura wytrzymuje.

    Pytania: czy jakimś programem umiemy obliczyć (w sposób bardziej
    lub mniej przybliżony) jakie powstaną naprężenia przy założonym
    sposobie spawania (pomijam kwestię, na ile dokładnie to będzie
    odpowiadało rzeczywistości)? A może zjawisko jest na tyle
    nieistotne, że nie warto się tym zajmować?

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 10. Data: 2011-10-24 22:17:59
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 24, 9:36 pm, AMX <r...@b...cy> wrote:
> [...]
    > odpowiadało rzeczywistości)? A może zjawisko jest na tyle
    > nieistotne, że nie warto się tym zajmować?

    Odpowiedzi: Bardzo wiele można zasymulować, jak ktoś ma dużo czasu i
    silną motywację (doktoracik na ten przykład) to nawet się to tu czy
    tam zdarza. Zjawisko jest istotne, ale taki sposób zajmowania się nim
    jest skrajnie niepraktyczny.

    Konrad