  • 1. Data: 2011-10-22 07:00:58
    Temat: 2 cienka podkładki = 1 gruba ??
    Od: " " <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    zień dobry!

    Pacjent :
    Pręt 20mm, dwustronnie gwintowany i skręcany nakrętkami M20 x 1.5 (3 cm
    długości)
    Działające siły: wzdłuż osi pręta (rozciągające)
    W planie były podkładki o wymiarach 20 x 20cm o grubości 8mm

    Zawiłostka :
    "Pod ręką" mam takie blachy, ale 4 mm

    Pytanie :
    Jak dam 2 x 4 mm, to o ile procent spadnie sztywność w stosunku do 1 x 8
    mm ?
    (zakładając, że ich nie spawam i skręcam tylko wspomnianym prętem)

    Będę wdzięczny za orientacyjne podanie wartości.

  • 2. Data: 2011-10-22 12:56:34
    Temat: Re: 2 cienka podkładki = 1 gruba ??
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Sat, 22 Oct 2011 07:00:58 +0000 (UTC),
    <m...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

> [...]
    > (zakładając, że ich nie spawam i skręcam tylko wspomnianym prętem)
    >
    > Będę wdzięczny za orientacyjne podanie wartości.

    Zień dobry! ( fajne =:-))

    Pierwsze przybliżenie byłoby takie:
    sztywność układu jest sumą sztywności elementów

    Dla sił podłużnych i ścinających sztywność jest wprost
    proporcjonalna do wymiarów, więc sztywność się nie zmieni, dwie
    śruby o sumarycznym przekroju równym jednej większej pracują tak
    samo - mają identyczną sztywność.

    Zupełnie inaczej rzecz się ma dla zginania, sztywność
    (sprężysta!) elementu jest proporcjonalna do EJ. Darując sobie E,
    J jest k*b*h^3.

    Dwa elementy o grubości h/2 dają
    J=2*k*b*(h/2)^3=(k*bh^3)/4

    Czyli sztywność jest tylko 1/4 elementu jednolitego.

    Podkładki (AFAIK) pracują na wszystkie trzy stany jednocześnie.
    Jeśli umiesz oszacować jaki jest udział zginania, to masz już
    pierwsze oszacowanie.

    Szacował

    AMX

    PS. Gdzieś mam dokładniejsze rozwiązanie zginania: dwie belki, jedna
    na drugiej.

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 3. Data: 2011-10-24 20:44:22
    Od: " " <m...@W...gazeta.pl>

    AMX <r...@b...cy> napisał(a):

    > Jeśli umiesz oszacować jaki jest udział zginania, to masz już
    > pierwsze oszacowanie.

    Zień dobry jeszcze raz!

    Dzięki za tak obszerne podejście do tematu.

    Tak wygląda problem obrazowo :

    http://img690.imageshack.us/img690/2711/murmurkopia.
    jpg

    Pręt będzie jakby "ciągnięty" w prawo.

    Nie potrafię oszacować jakie siły będą działać w tej sytuacji, choć
    wydaje mi się, że podkładka zapracuje jak belka, czyli mamy do czynienia
    ze zginaniem.
    Czy faktycznie tak jest ?

  • 4. Data: 2011-10-25 19:36:47
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    <m...@W...gazeta.pl> napisał(a):
> [...]
    jpg

    > Pręt będzie jakby "ciągnięty" w prawo.
    >
    > Nie potrafię oszacować jakie siły będą działać w tej sytuacji,

    Tu znajdziesz informacje o maksymalnej nosności śrub:
    http://www.desen.pl/katalog.pdf

    Możesz oszacować dopuszczalne ugięcie zakładając,
    że podkładka pracuje podobnie jak spręzyna talerzowa:
    http://www.mubea.com/tellerfedern/polski/tf_index.ht

    WM

  • 5. Data: 2011-10-25 20:36:58
    Od: "Wiesław " <s...@W...gazeta.pl>

    WM <c...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > Możesz oszacować dopuszczalne ugięcie zakładając,
    > że podkładka pracuje podobnie jak spręzyna talerzowa:
    > http://www.mubea.com/tellerfedern/polski/tf_index.ht
    >
    > WM
    Chyba nie. Podkładki podparte są inaczej niż sprężyny talerzowe.
    W.Kr.

  • 6. Data: 2011-10-25 22:46:49
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 25, 9:36 pm, "Wiesław " <s...@W...gazeta.pl> wrote:
    > Chyba nie. Podkładki podparte są inaczej niż sprężyny talerzowe.

    ...szczególnie jak mają tylko rozłożyć obciążenie na większej
    powierzchni muru ceglanego. Ja się pytam, od czego one by się miały
    ugiąć? Z nerwów?
    Konrad

  • 7. Data: 2011-10-26 05:36:15
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    =?ISO-8859-2?Q?Wies=B3aw_?= <s...@W...gazeta.pl> napisał(a):
    > Chyba nie. Podkładki podparte są inaczej niż sprężyny talerzowe.

    Jasne, że tak, ale chodzilo mi o szybkie oszacowanie ugięcia,
    przy maksymalnie niekorzystnym przypadku.
    Gdy np. jest dużo większa dziura od pręta i oparta podkładka na brzegu.
    Jeżeli nawet w takich warunkach ugięcie jest pomijalnie małe,
    to nie warto sobie nim zaprzątać głowy.

    WM

  • 8. Data: 2011-10-26 09:48:24
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 26, 6:36 am, "WM " <c...@W...gazeta.pl> wrote:
    > =?ISO-8859-2?Q?Wies=B3aw_?= <s...@W...gazeta.pl> napisa (a):

    > Jasne, e tak, ale chodzilo mi o szybkie oszacowanie ugi cia,

    Chyba o szybkie popełnienie grubego błędu. Jak sprężynę talerzową oprę
    gdzieś w połowie jej szerokości zamiast na obwodzie, to myślisz że
    ugnie się według danych z katalogu? A jeśli to będzie nie w połowie,
    tylko zaraz przy wewnętrznej średnicy (nie spodziewasz się chyba że ta
    dziura będzie dużo większa od pręta?)- to ile procent błędu będzie?
    10%, 100%, a może 1000% ?
    Konrad

  • 9. Data: 2011-10-26 11:46:09
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    Tu chodzi o szybkie oszacowanie typu:
    Jeżeli nie zarwie się pod słoniem,
    to tym bardziej pod człowiekiem.

    WM

  • 10. Data: 2011-10-26 12:18:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 26, 12:46 pm, "WM " <c...@W...gazeta.pl> wrote:
    > Tu chodzi o szybkie oszacowanie typu:
    > Jeżeli nie zarwie się pod słoniem,
    > to tym bardziej pod człowiekiem.

    Jak sprawdzisz że nie zajdzie jeden mechanizm zniszczenia, to jeszcze
    nie wystarczy żeby wykazać że nie zajdzie żaden inny. Ta podkładka
    spełnia pewną funkcję, a może i kilka innych. Ci, którzy lubią różne
    rzeczy robić dobrze, używają do tego kutych albo odlewanych elementów
    w kształcie liery S. To nie ma być podatne, to ma rozłożyć obciążenie
    od kotwy. Jak chcesz sensownie podpowiedzieć Pytaczowi, musiałbyś
    porównać rozkład nacisku powierzchniowego w obu przypadkach i jak się
    on ma do dopuszczalnych wartości.
    Konrad