    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Thu, 25 Mar 2021 09:30:35 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Narzędzia do wizualizacji systemów Embedded
    From: Maciek Godek <g...@g...com>

    czwartek, 25 marca 2021 o 16:54:13 UTC+1 Maciej Sobczak napisał(a):
> [...]
    dałoby się dla nich względnie łatwo stworzyć takie narzędzia.
    > Nie, bo jeśli patrzysz na te systemy jako na komunikujące się samodzielne węzły, to
    jest to normalny system rozproszony. To, że akurat mieści się w jednym pudełku a nie
    w serwerowni, nic nie zmienia. Moduł A komunikuje się z modułem B przy użyciu
    protokołu X. To działa w każdej skali.

    Tu możesz mieć rację.
    Być może się przykleiłem do systemów wbudowanych bo to akurat w ich kontekście został
    sformułowany oryginalny problem.
    Ale może być tak, że rozwiązanie mogłoby działać również poza tym kontekstem.

    > OK. Ale to też nie jest problem specyficzny dla embedów.
    > Jeżeli dla embedów miałoby coś być specyficznego, to raczej współzależności
    fizyczne, np. fakt posiadania jednego zasilacza, albo niezamierzone "protokoły
    komunikacyjne" jak interferencja elektromagnetyczna, albo np. zbieg okoliczności
    polegający na jednoczesnym przegrzaniu się. Ale to też można wyobrazić sobie w
    większej skali, np. w serwerowni.

    No, ale z drugiej strony wydaje mi się, że jest sporo oprogramowania, w przypadku
    którego tworzenie tego rodzaju schematów nie ma większej wartości, bo których źródłem
    złożoności jest coś innego.

    Takie w każdym razie mam doświadczenie w pracy nad swoimi różnymi edytorami: nawet
    nie mam pomysłu, jak mógłbym je sobie zwizualizować na tego rodzaju diagramie, ani co
    ta wizualizacja miałaby wnieść (bo problemy, z którymi się zmagam, są bardziej
    abstrakcyjne)

    > Czyli nic specjalnego. Jeśli mowa jest o jakichkolwiek protokołach komunikacyjnych,
    to masz system rozproszony.

    OK, w takim razie zmieniam tytuł wątku na "narzędzia do wizualizacji systemów
    rozproszonych" :)

    Zna ktoś jakieś ciekawe?

    sposobów, żeby ją przetestować, i że może się łatwo zdesynchronizować z
    rzeczywistością.

    > To tylko przepychasz problem w inne miejsce. Diagramy też mają dokumentację w
    postaci adnotacji, czy innych wlepek tekstowych. Albo w postaci dokumentu Word o
    nazwie "Dokumentacja do diagramu 123.xyz.beta.docx". I to też może się rozjechać z
    rzeczywistością.

    No, chyba że tego nie stworzysz. To wtedy tego nie ma, i nie może się rozjechać.

    > Jeżeli diagram służy do generowania kodu, to *nie* jest dokumentacją, tak samo jak
    kod źródłowy (który też służy do generowania czegoś) nie był dokumentacją.

    Dlaczego nie?