    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Wed, 24 Mar 2021 12:33:37 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Narzędzia do wizualizacji systemów Embedded
    From: Maciek Godek <g...@g...com>

    środa, 24 marca 2021 o 17:28:29 UTC+1 Adam M napisał(a):
> [...]
    programistyczne/notacje wizualne do projektowania systemów wbudowanych?

    Ideałem byłoby jakieś narzędzie, albo przynajmniej standardowa notacja, w której
    wizualnie opisuje się przepływ danych pomiędzy urządzeniami, oraz ewentualnie
    schematy działania samych urządzeń (np. w postaci grafu przejść stanów). Gdyby z tego
    dało się wygenerować działający kod (np. dla jakiejś rodziny urządzeń), to byłoby
    super, ale jeśli nie, to sama ustandaryzowana notacja byłaby wartościowa.

    > Nie jestem pewien czy jest to czego szukasz ale jest to napewno narzedzie wizualne:
    Matlab/Simulink - niestety cena jest zaporowa (chyba ze mozesz dostac licencje
    studencka) - my w naszej firmie placimy za jedna licencje w potrzebnej nam
    konfiguracji prawie $17000

    Simulinka ogólnie kojarzę ze studiów, ale z tego co pamiętam, służył chyba przede
    wszystkim do modelowania systemów analogowych?

    Ja się bardziej zastanawiałem nad czymś do modelowania złożonych systemów
    komunikujących się za pomocą różnych protokołów (ale głównie protokołów
    przesyłających jakieś informacje cyfrowe, czyli np. modbus, bluetooth itd.).

    Chodzi przede wszystkim o narzędzie do projektowania i komunikowania takich systemów
    w zespole; kwestia generowania kodu jest mniej istotna.

    Trochę się zastanawiałem nad UMLem. Jak na to patrzyłem lata temu, wydawał się
    przerostem formy nad treścią, choć być może są w nim jakieś elementy, które można by
    było wykorzystać.

    Swego czasu udokumentowałem na diagramie architekturę jednego z systemów, które
    zbudowałem, ale jak to pokazałem koleżance, która była największym ekspertem od UMLa,
    jakiego znam (pracowała w zespole z jednym z autorów tej książki:
    https://helion.pl/ksiazki/jezyk-uml-2-0-w-modelowani
    u-systemow-informatycznych-stanislaw-wrycza-bartosz-
    marcinkowski-krzysztof,juml2.htm#format/d), to powiedziała, że znane jej diagramy
    UMLa nie są w stanie uwzględnić tych aspektów, które zawarłem w swoim diagramie.

    Diagram mniej więcej tak wyglądał:
    https://github.com/panicz/writings/blob/master/archi
    ve/events-commands.png

    Strzałki wyrażają przepływ danych, a linie przerywane -- "relację korespondencji"
    pomiędzy wewnętrzną reprezentacją, a "zewnętrznymi" urządzeniami.
    Kółko ze strzałką symbolizuje natomiast to, że dany byt jest wątkiem.