  • 31. Data: 2021-07-26 19:04:13
    Temat: Re: Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 26.07.2021 16:56, Cezar wrote:

    > Nie wiem czy tutaj ta cała zabawa nie traci sensu. X16 staje się FPGA z
    > CPU + RAM. Na pewno ktoś wpadnie na pomysł wydłubania 6502 w FPGA (choć
    > nie wiem czyj jest ona odpowiednio duża).

    Widzę, że aż tak źle. Na ostatnim prototypie (tym sprzed kilku miesięcy)
    ciągle widać, że płyta zawiera całkiem sporo układów logicznych. W ten
    sposób na pewno jest zrealizowane przełączanie banków i dekodowanie adresów.

    Co do FPGA, to oni dość wcześnie na etapie projektowania przyjęli
    założenie, że chcą na tym zrobić kontroler wideo. Powód był prosty - na
    rynku nie ma zbyt wielu układów, które byłyby dostępne, łatwe w
    implementacji, mogły konkurować z możliwościami graficznymi takiego C64
    oraz oferowały względnie współczesne wyjścia. Postanowiono więc zrobić
    to w FPGA w formie osobnego modułu, który potem inni hobbyści mogliby
    wykorzystywać w swoich projektach, albo który można by podpiąć np. do C64.

    Tak powstała płytka VERA. W międzyczasie wzbogacono ją o kilka
    dodatkowych funkcji, m.in. obsługę karty SD oraz generowanie dźwięku.
    Ciągle jednak jest to tylko peryferium. Z tego co widzę nie ma planów,
    żeby do FPGA przenosić logikę sterującą systemem.

    No i FAQ na stronie projektu podaje, że sprawa dźwięku nie jest jeszcze
    ostatecznie rozstrzygnięta. Po prostu w różnych prototypach testowane są
    dwa alternatywne rozwiązania: Yamaha YM2151 albo układ z FPGA. Z SAA1099
    zrezygnowano jakiś czas temu.

  • 32. Data: 2021-07-26 19:11:18
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 26/07/2021 18:04, Atlantis wrote:

> [...]
    > Ciągle jednak jest to tylko peryferium. Z tego co widzę nie ma planów,
    > żeby do FPGA przenosić logikę sterującą systemem.

    VERA powstała jako kopia Gameduino :-)

    https://excamera.com/sphinx/gameduino/

    c.

  • 33. Data: 2021-07-28 17:55:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 21 Jul 2021 23:49:22 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Układy HCT są robione w technologii CMOS. Teoretycznie są
    > kompatybilne z
    > układami TTL, które  zarówno pod względem topografii jak i napięć

    Widzę teraz jesteś fachowcem od układów CMOS, fiu fiu.

    --
    Marek

  • 34. Data: 2021-07-28 23:41:15
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-07-28 o 17:55, Marek pisze:

    > Widzę teraz jesteś fachowcem od układów CMOS, fiu fiu.

    Masz jakąś alergię? Kompleksy? Czy co? Bo nie bardzo wiem o co chodzi?

    Czy jak idziesz do lekarza to też się dziwisz, że lekarz wie co to są
    hemoroidy, a idąc do szewca dziwisz się, że on wie jak się robi i
    naprawia buty?

  • 35. Data: 2021-07-29 12:36:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Jul 2021 23:41:15 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Czy jak idziesz do lekarza to też się dziwisz, że lekarz wie co to
    > są
    > hemoroidy, a idąc do szewca dziwisz się, że on wie jak się robi i
    > naprawia buty?

    Wczoraj fachowiec od grzania wody (złośliwi twierdzą, że też od
    wodnego chleba), dziś od ukłaóww CMOS, strach pomyśleć od czego jutro
    :-)

    --
    Marek

  • 36. Data: 2021-07-29 16:19:21
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-07-29 o 12:36, Marek pisze:

    > Wczoraj fachowiec od grzania wody (złośliwi twierdzą, że też od
    > wodnego chleba), dziś od ukłaóww CMOS, strach pomyśleć od czego jutro :-)

    Świetnie to określiłeś: "złośliwi twierdzą", a głupi bezmyślnie
    powtarzają i powielają te głupoty, nawet nie zastanowiwszy się nad tym,
    po której stronie jest racja.

    Naprawdę dziwią mnie Twoje pytania. Uważasz, że elektronik-automatyk
    powinien znać się na hodowli kur, leczeniu hemoroidów, a może wyrywaniu
    zębów?

    Niestety nie znam się na hodowli kur, leczeniu hemoroidów czy wyrywaniu
    zębów i w tych tematach się nie wypowiadam, ale znam się na elektronice
    i automatyce, bo jest to mój wyuczony i wykonywany zawód. Całe moje
    życie zawodowe ściśle jest związane z elektroniką i automatyką.
    Automatyka jest to dziedzina, która łączy w sobie zarówno mechanikę,
    elektrykę, metrologię, podstawy regulacji, hydraulikę i pneumatykę, ale
    także i wiedzę z zakresu technologii produkcji.

    Na przełomie lat 80 i 90-tych pracowałem w firmie przy projektowaniu
    sterowników do obrabiarek w oparciu o technologię cyfrową TTL i CMOS
    oraz sławetne mikroprocesory 8080 czy Z80

    Pracowałem szereg lat naprawiając, projektując i produkując elektronikę.
    Jeżeli chodzi o technologię cyfrową TTL czy CMOS to miałem to w
    przysłowiowym jednym palcu. Swój pierwszy w życiu komputer, który wtedy
    kosztował majątek, kupiłem za pieniądze zarobione na produkcji urządzeń
    elektronicznych, głównie w oparciu o technologię cyfrową i mikroprocesorową.

    Co ciekawsze pierwsze programy i programowanie EPROM-ów realizowałem w
    zaprojektowanych i wykonanych własnoręcznie programatorach zbudowanych
    na układach TTL.

    Po wejściu Polski do UE produkcja elektroniki nieco przystopowała. Poza
    tym zalew chińszczyzny sprawił, że to co wcześniej przynosiło duże
    zyski, przestało się opłacić i trzeba było być elastycznym i robić to na
    czym dało się zarobić.

    Specjalizacja grzania wody naprawdę nie jest niczym odległym od
    automatyki przemysłowej, tym bardziej, że zaczynałem swoją pracę
    zawodową jako automatyk utrzymania ruchu kotłów wysokoprężnych i bloków
    prądotwórczych. Obecnie dalej zajmuję się m.in. projektowaniem i
    serwisowaniem automatyki systemów grzewczych.

    Fakt, że wiedza, którą kiedyś miałem w jednym palcu z zakresu techniki
    cyfrowej już nieco uleciała i odeszła do lamusa, bo obecnie jak mam
    rozwiązać jakiś problem elektroniczny to realizuję to na jakimś
    mikrokontrolerze. Ale jeszcze sporo pozostało w głowie i tą wiedzą się
    dzielę.

    Co więc jest w tym dziwnego, co nie mieści się w zakresie Twojego
    zrozumienia? A może po prostu jesteś tylko tym, kto powtarza za złośliwymi?

    Naprawdę czasami zastanawiam się co Wami, krytykantami kieruje? Skąd
    bierzecie tyle czasu i sił, aby się przypierdzialać do ludzi na grupach,
    krytykować i wymyślać nowe historyjki? Dla mnie jest to zwykły objaw
    miernoty, która nie potrafiąc zabłysnąć wiedzą i przez to uskutecznia
    awantury, zamiast wykorzystywać możliwości, że ktoś się z Wami chce
    podzielić swoją wiedzą.

  • 37. Data: 2021-07-29 20:05:41
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 29 Jul 2021 16:19:21 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Naprawdę czasami zastanawiam się co Wami, krytykantami kieruje?

    Wyraziłem podziw a nie krytykę.

    --
    Marek

  • 38. Data: 2021-07-29 22:37:46
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-07-29 o 20:05, Marek pisze:

    > Wyraziłem podziw a nie krytykę.

    A to najmocniej przepraszam. Widać błędnie odebrałem to jako sarkazm ;)

  • 39. Data: 2021-07-30 01:00:49
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 29 lipca 2021 o 16:19:16 UTC+2 Uzytkownik napisał(a):

> [...]
    > miernoty, która nie potrafiąc zabłysnąć wiedzą i przez to uskutecznia
    > awantury, zamiast wykorzystywać możliwości, że ktoś się z Wami chce
    A mój dziadek spod Sosnowca stracił chujem odrzutowca.