  • 21. Data: 2021-07-25 09:09:21
    Temat: Re: Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.07.2021 18:19, J.F. wrote:

    > Atlantisie, ale po co?

    1) Dla frajdy. ;) Projektowanie układów na mikrokontrolerach w ostatnim
    czasie stało się nudne. Szczególnie w sytuacji, gdy wszystkie peryferia
    są zintegrowane, a dodatkowo ma się jeszcze sporą dowolność w mapowaniu
    pinów. Po prostu umieszcza się MCU na płytce, prowadzi zasilanie, a
    potem rozprowadza ścieżki do złącz, przycisków i modułów. Projekty są
    bardziej programistyczne niż hardware'owe. Szczególnie, jeśli korzysta z
    się z gotowych modułów w stylu ESP-WROOM.
    2) Żeby się czegoś nauczyć. Eksperymentując z układami retro i
    asemblerem całkiem sporo dowiedziałem się na temat działania układów
    mikroprocesorowych (tych współczesnych także). I jasne - podobny efekt
    osiągnąłbym składając własny system z gotowych klocków w FPGA, ale mnie
    jakoś zawsze bardziej interesowała część sprzętowa.
    3) Żeby dostać się na stronę główną Hackaday'a. ;)

    > Ja rozumiem, ze ktos chce Spectrum miec i przypomniec sobie gry z
    > mlodosci. Albo wnukom pokazac - tak kiedys komputer wygladal.

    Są ludzie, którzy kolekcjonują sprzęt. W przypadku Spectrum "klony"
    pełnią zwykle dwie funkcje:
    1) Zmiennik dla uszkodzonej płyty starego komputera, której już nie
    opłaca się naprawiać.
    2) Urządzenie do łatwego odpalania gier, bez narażania komputerka z
    kolekcji. Nie dosyć, że współczesne klony są bardziej przemyślane pod
    względem obwodu zasilnia, to jeszcze często posiadają np. zintegrowany
    interfejs karty SD albo wyjście RGB.

    Jest jednak jeszcze inna kategoria - sprzęt, który jest właściwie
    unobtainium. Większość kolekcjonerów nie będzie sobie mogła pozwolić na
    oryginalny egzemplarz Apple-1 czy nawet PDP-11. Tutaj z pomocą
    przychodzą klony. W Polskich warunkach takimi urządzeniami są systemy na
    MCY7880. Nie kupię przecież PSPD-90 do kolekcji (a nawet gdybym kupił,
    to gdzie bym go trzymał?) - mogę za to złożyć sobie własny komputerek na
    polskim mikroprocesorze. ;)

    > Ja rozumiem, ze mozna wziac FPGA i zrobic trzy komputery z mlodosci w
    > jednym. Fajny projekt ... aby wnukom pokazac.

    Gdzie tam trzy. Właśnie kończę składać ZX-Uno, który jest w stanie
    udawać jakieś dwadzieścia różnych systemów. Jednak FPGA ma parę wad:
    1) Nie jest w stanie odtworzyć analogowych części komputera, więc taki
    SID z Commodore'a czy AY-3-8912 ze Spectrum nie brzmi już tak samo.
    2) Nie da się (z przyczyn oczywistych) odtworzyć wszystkich interfejsów
    danego komputera. Nie poeksperymentujemy więc z podpinaniem do niego
    różnych urządzeń - pozostaje jedynie odpalanie programów.
    3) Nie wszystkie core'y są w 100% kompatybilne. Mogą się pojawiać
    problemy z odpalaniem dem i gier, które wykorzystują nieudokumentowane
    właściwości danego sprzętu.

    > Ale robic przestarzaly komputer bez oprogramowania? Po co?
    > CP/M odpalic?

    Tak. CP/M i Zorka. ;)

  • 22. Data: 2021-07-25 10:49:14
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    )
    > W tej chwili chyba najciekawszym projektem będzie Commander X16 -
    > projekt inspirowany C64, ale mocno uwspółcześniony, zbudowany w formie
    > płyty ATX.

    Śledzę X16 od początku, kiedy 8-bit-guy określił "Dream 8-bit computer",
    który nigdy nie powstał i ludzie dołączyli się do pomysłu stworzenia
    takowego.

    Moim zdaniem Commander X16 przespał momentum. Projekt jeszcze nie jest
    finalny, ludzie zaczynają sie denerwować, następują zmiany konceptu
    (ostatnio chyba wywalono z niego układ dzwiękowy i dzwięk będzie robiony
    przez FPGA)
    Tak na prawdę prototyp zaczął działać dopiero kilka miesięcy temu kiedy
    to projektant nie mogł sobie z nim poradzić i wysłał go do Adriana
    (Adrian's Digital Basement), który znalazl błąd.

    Zrezygnowano 65C816 (16bitowego 6502) na rzecz taktowanego wysoko 6502
    I ogólnie upierani się na jakąś kompatybilność z c64...

    W obecnej formie X16 to CPU, RAM (przełączane banki pamięci ze względu
    na 6502) i ROM. Cała reszta to FPGA. Nie jestem pewnej wartości
    edukacyjnej tego projektu....

    c.

  • 23. Data: 2021-07-25 12:09:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Jul 2021 09:09:21 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > potem rozprowadza ścieżki do złącz, przycisków i modułów. Projekty są
    > bardziej programistyczne niż hardware'owe.

    Nie od dzis wiadomo, ze o wartosci komputera decyduje dostepne
    oprogramowanie :-)

    > 2) Żeby się czegoś nauczyć. Eksperymentując z układami retro i
    > asemblerem całkiem sporo dowiedziałem się na temat działania układów
    > mikroprocesorowych (tych współczesnych także).

    Owszem, ale 8080 ... zes sobie najgorszy wybral :-)

    > I jasne - podobny efekt
    > osiągnąłbym składając własny system z gotowych klocków w FPGA, ale mnie
    > jakoś zawsze bardziej interesowała część sprzętowa.

    FPGA to jakby sprzetowo :-)

    > Są ludzie, którzy kolekcjonują sprzęt.
    [...]
    > Jest jednak jeszcze inna kategoria - sprzęt, który jest właściwie
    > unobtainium. Większość kolekcjonerów nie będzie sobie mogła pozwolić na
    > oryginalny egzemplarz Apple-1 czy nawet PDP-11.

    Nawet nie wiem czy bym chcial

> [...]
    systemy na
    > MCY7880. Nie kupię przecież PSPD-90 do kolekcji (a nawet gdybym kupił,

    Dobre biurko :-)

    > - mogę za to złożyć sobie własny komputerek na polskim mikroprocesorze. ;)

    Eee tam polski.
    Bylo K-202 zrobic, albo Mere-400 ... w FPGA oczywiscie.

    > Gdzie tam trzy. Właśnie kończę składać ZX-Uno, który jest w stanie
    > udawać jakieś dwadzieścia różnych systemów. Jednak FPGA ma parę wad:

    Ale po co 20? No dobra, o Apple zapomnialem, 4 wystarcza :-)

    > 1) Nie jest w stanie odtworzyć analogowych części komputera, więc taki
    > SID z Commodore'a czy AY-3-8912 ze Spectrum nie brzmi już tak samo.

    A czemu nie? trzeba popracowac - moze wygrasz Hackaday.
    SID byl "analogowy" ? AY chyba tez malo ..

    > 2) Nie da się (z przyczyn oczywistych) odtworzyć wszystkich interfejsów
    > danego komputera.

    A czemu nie ?

    > Nie poeksperymentujemy więc z podpinaniem do niego
    > różnych urządzeń - pozostaje jedynie odpalanie programów.

    Drukarki i tak nie mam, a jakbym mial ... powolne byly :-)

    > 3) Nie wszystkie core'y są w 100% kompatybilne. Mogą się pojawiać
    > problemy z odpalaniem dem i gier, które wykorzystują nieudokumentowane
    > właściwości danego sprzętu.

    No to trzeba debugowac :-)

    > Tak. CP/M i Zorka. ;)

    A ten CP/M po co?

    Zork byl bez grafiki? to odpalic pod wndows, albo nawet przerobic na
    www.
    Aczkolwiek ... po co? Taki fajny byl ?

    J.

  • 24. Data: 2021-07-25 12:15:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Jul 2021 08:43:44 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Bo teraz można to robić relatywnie łatwo i tanio. Oczywiście o ile ktoś
    > nie przesadzi tak jak ja i nie zacznie składać komputera na 8080. ;)
    > Na początku lat dziewięćdziesiątych niejeden elektronik amator chciałby
    > sobie złożyć CA-80, ale problemem było często samo zdobycie części.

    IMO - juz nie bylo. Poza tym to przeciez w zestawie sprzedawano.
    Wyzwaniem byla Cobra przed 1990.

    > Dzisiaj te elementy można dostać za bezcen na Allegro - kupienie Z80,
    > pamięci SRAM, EPROM-ów czy garści układów logicznych nie jest problemem.
    > Dwadzieścia-trzydzieści lat temu układy GAL właściwie nie były dostępne
    > do hobbystów.

    30. 20 lat temu to juz byly. 30 lat temu w sumie tez, tylko ...
    programator drogi.

    > Teraz można za rozsądną cenę kupić CPLD i FPGA.
    > Ne wspominając o narzędziach w stylu programatorów, symulatorów EPROM
    > czy analizatorów stanów logicznych.

    Jak jestes taki ambitny, to symulator i analizator mogles sobie
    zrobic. Programatow w sumie tez - jeden z kolegow potwiedzi - bo
    zrobil i sprzedawal.

    > No i samo rozwijanie kodu stało się znacznie prostsze w momencie, gdy ma
    > się GitHuba, współczesny komputer i współczesne kompilatory. Nowe gry i
    > dema na Spectrum powstają cały czas, ale przecież nikt ich nie pisze n
    > gumowej klawiaturze. ;)

    Mam wrazenie, ze wtedy tez pisano na czyms innym.

    > Zauważyłem, że powstaje też trochę projektów na 68k - z obsługą pamięci
    > SIMM, zdolnych do odpaleni Linuxa.

    Tez nie bardzo rozumiem po co :-)

    Ale ... Amiga to bylo cos :-)

    J.

  • 25. Data: 2021-07-25 15:55:34
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak przy okazji, mam jeszcze jedno pytanie.
    Jak wygląda kwestia układów NMOS pod względem kompatybilności co do
    poziomów napięć?
    Pytam w kontekście kart CF - specyfikacja mówi, że karty takie są zgodne
    z poziomami CMOS, nie TTL. Gdzie tutaj wpisują się układy logiczne w
    technologii NMOS? Będą pracowały prawidłowo z taką kartą na magistrali,
    czy powinienem puścić każdy sygnał przez bufor z rodziny 74HCT?

  • 26. Data: 2021-07-26 10:04:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 25.07.2021 12:09, J.F. wrote:

    > Owszem, ale 8080 ... zes sobie najgorszy wybral :-)

    Eksperymentowałem też z 6502 i Z80. ;)
    Był też jeszcze MC6802, ale to głównie przez to, że w sprzętowej
    implementacji był bardzo podobny do MOS6502, więc musiałem tylko nieco
    zmodyfikować płytkę CPU (reszta peryferiów była kompatybilna). Nie udało
    mi się jednak znaleźć żadnego sensownego Basica na tę platformę, więc
    projekt został zawieszony.

    > FPGA to jakby sprzetowo :-)

    Tak. Jednak ciężko jest zrobić naprawdę uniwersalny komputer FPGA, który
    sprawnie odtwarzałby chociażby wszystkie I/O każdej platformy. Unie
    upchniemy tam jednocześnie złącza rozszerzeń Spectrum, Commodore i
    Atari, gniazdek SIO, IEC, paru różnych interfejsów joysticków z epoki
    itp. W najlepszym razie trzeba się zdecydować na jedną platformę, a
    reszt będzie przy okazji.
    Dlatego często te uniwersalne komputerki na FPGA służą tylko do
    odpalania softu, przez co ich funkcjonalność tylko trochę przewyższa
    RasPi z zainstalowanym RetroPie.

    > Eee tam polski.
    > Bylo K-202 zrobic, albo Mere-400 ... w FPGA oczywiscie.

    Merę-400 ktoś już chyba w FPGA odtworzył.

    > A czemu nie? trzeba popracowac - moze wygrasz Hackaday.
    > SID byl "analogowy" ? AY chyba tez malo ..

    To znaczy inaczej: one już są "odtworzone". Istnieją zamienniki SID i
    AY, zrealizowane na współczesnych MCU albo FPGA. Jednak nawet sami
    twórcy zauważają, że brzmienie się różni, bo nie można wszystkiego
    "cyfrowo" odtworzyć w kodzie, machając pinami.
    Jednak czasem innego wyjścia nie ma, bo oryginalne układy coraz trudniej
    dostać. Szczególnie SID-a...

    > Zork byl bez grafiki? to odpalic pod wndows, albo nawet przerobic na
    > www.

    Oczywiście. Jednak istnieje prawdopodobieństwo, że na MCY7880 jeszcze
    nie został odpalony. ;)

  • 27. Data: 2021-07-26 10:19:22
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 25.07.2021 10:49, Cezar wrote:

> [...]
    > finalny, ludzie zaczynają sie denerwować, następują zmiany konceptu
    > (ostatnio chyba wywalono z niego układ dzwiękowy i dzwięk będzie robiony

    To mnie prawdę mówiąc nawet nie dziwi. Oni chyba planowali zastosować
    AY-3-8910/AY-3-8912. Jeszcze parę lat temu te układy można było bez
    problemu kupić na Allegro, dzisiaj pojawiają się od święta (wiem, bo sam
    szukam jednego do klona Spectrum 128). Jeśli z dostępnością w USA jest
    podobny problem, to pewnie stwierdzili, że prościej im będzie umieścić
    to w układzie FPGA (który i tam mają w projekcie, w roli karty VGA) niż
    potem przejmować się przerwami w łańcuchu dostaw.
    Zwłaszcza, że komputer posiada złącza rozszerzeń i jeśli ktoś by chciał,
    to sobie kartę z AY czy nawet SID-em zaprojektuje samodzielnie.

    > Tak na prawdę prototyp zaczął działać dopiero kilka miesięcy temu kiedy
    > to projektant nie mogł sobie z nim poradzić i wysłał go do Adriana
    > (Adrian's Digital Basement), który znalazl błąd.

    Oni tam chyba mieli kilka innych wpadek po drodze, kiedy np. po
    zamówieniu serii prototypowych PCB okazało się, że któryś element
    znajduje się po niewłaściwej stronie. ;)

    > Zrezygnowano 65C816 (16bitowego 6502) na rzecz taktowanego wysoko 6502

    Tak. To też mnie rozczarowało. Zwłaszcza po usłyszeniu tłumaczeń
    pomysłodawcy projektu, który nie chciał się męczyć z multipleksowaniem
    dodatkowych linii adresowych na magistrali. Sprawa, którą załatwia kilka
    dodatkowych układów logicznych na płycie głównej.

    > I ogólnie upierani się na jakąś kompatybilność z c64...

    To jeszcze jestem w stanie zrozumieć. W dalszej perspektywie oni liczą
    chociażby na to, że ten układ graficzny w FPGA będzie można wypuścić w
    formie modułu współpracującego z C64.

    To nie ma być klon, ale architektura ma pozwalać na łatwe przenoszenie
    gotowych programów. I tutaj widzę sens o tyle, że 8BitGuy napisał parę
    całkiem popularnych, współczesnych gier na Commodore. Pewnie liczy na
    to, że będzie w stanie łatwo je przenieść na X16.

  • 28. Data: 2021-07-26 14:15:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 26 Jul 2021 10:04:00 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Eksperymentowałem też z 6502 i Z80. ;)

    Wybory jakby naturalne.
    8080 niezbyt. Byl jeszcze 8085, ale nie wiem czy da sie kupic.

    > Tak. Jednak ciężko jest zrobić naprawdę uniwersalny komputer FPGA, który
    > sprawnie odtwarzałby chociażby wszystkie I/O każdej platformy. Unie

    Moze ... szzegolnie, jesli ma byc 20 platform.

> [...]
    > Atari, gniazdek SIO, IEC, paru różnych interfejsów joysticków z epoki
    > itp. W najlepszym razie trzeba się zdecydować na jedną platformę, a

    Chyba najprostsze wyjscie ... i moze najlepsze - bedzie mozna porownac
    :-)

    A propos - stare joysticki da sie jeszcze kupic?
    Trwalosc one mialy ograniczona ...

    A magnetofony? Czy jakas inna pamiec masowa ?

    > Dlatego często te uniwersalne komputerki na FPGA służą tylko do
    > odpalania softu, przez co ich funkcjonalność tylko trochę przewyższa
    > RasPi z zainstalowanym RetroPie.

    To tym bardziej zajac sie czyms innym :-)

    I jak tam Polon - po przekynarowaniu chodzi ?

> [...]
    > twórcy zauważają, że brzmienie się różni, bo nie można wszystkiego
    > "cyfrowo" odtworzyć w kodzie, machając pinami.

    Hm, chodz mi po glowie, ze one w oryginale tez byly "cyfrowe",
    przynajmniej w duzej czesci.
    AY - on moze mial analogowo zmieniana amplitude ... bo generatory to
    chyba prostokatne ..

    Ach ta nagrodza Hackaday :-)

    J.

  • 29. Data: 2021-07-26 16:56:29
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 26/07/2021 09:19, Atlantis wrote:

> [...]
    > Zwłaszcza, że komputer posiada złącza rozszerzeń i jeśli ktoś by chciał,
    > to sobie kartę z AY czy nawet SID-em zaprojektuje samodzielnie.

    Nie wiem czy tutaj ta cała zabawa nie traci sensu. X16 staje się FPGA z
    CPU + RAM. Na pewno ktoś wpadnie na pomysł wydłubania 6502 w FPGA (choć
    nie wiem czyj jest ona odpowiednio duża).

    Na początku byłem napalony na X16 a teraz pewnie sobie odpuszczę...

    c.

  • 30. Data: 2021-07-26 17:16:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 26 Jul 2021 15:56:29 +0100, Cezar napisał(a):

    > Nie wiem czy tutaj ta cała zabawa nie traci sensu. X16 staje się FPGA z
    > CPU + RAM. Na pewno ktoś wpadnie na pomysł wydłubania 6502 w FPGA (choć
    > nie wiem czyj jest ona odpowiednio duża).

    To sie uzyje wiekszy model. 6502 to w koncu minimalny procesor byl :-)

    J.