  • 1. Data: 2022-09-13 22:05:56
    Temat: Nowy dysk
    Od: 2late <d...@w...pl>

    Kupilem nowy dysk HDD, IronWolf 12TB. Wstawilem do Windowsa, sformatowalem
    - wszystko dziala.
    Zaraz potem wstawilem do NASa (taki byl cel) i pomimo ze dyskl pusty,
    ciagle cos mieli a przynajmniej halasuje. Zrestartowalem NASa, zmienilem
    slot i dysk huczy jak helikopter). Pozamienialem dyski, znaczy powkladalem
    w inne sloty - nic nie pomoglo. Mam w NASie 4 sloty, 1 x SSD i 2 x HDD
    6tb, jeden z nich to Iron Wolf, tez brzeczy ale tylko jak cos robi.
    Ostatecznie wlozylem dysk z powrotem do Windowsa i w ogole go nie slychac.

    Co moze byc nie tak?

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 2. Data: 2022-09-14 01:37:10
    Temat: Re: Nowy dysk
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-13, 2late <d...@w...pl> wrote:
> [...]
    > 6tb, jeden z nich to Iron Wolf, tez brzeczy ale tylko jak cos robi.
    > Ostatecznie wlozylem dysk z powrotem do Windowsa i w ogole go nie slychac.

    Różnie (nie)rezonujące obudowy?

    No a to czy coś robi z tym dyskiem czy nie, to może zależeć co tam
    siedzi w tym NASie, w sensie jak pokonfigurowany. To, że nowy dysk goły
    to niekoniecznie oznacza, że system nic na nim nie
    tworzy/indeksuje/mirroruje. No chyba, że odczekałeś kilka godzin i dalej
    mieli i jeszcze tylko tym jednym. 2x6 + 12, może sobie raid 0 / 1
    wymyślił :)

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2022-09-14 11:13:47
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    wtorek, 13 września 2022 o 15:06:21 UTC-5 2late napisał(a):
> [...]
    > 6tb, jeden z nich to Iron Wolf, tez brzeczy ale tylko jak cos robi.
    > Ostatecznie wlozylem dysk z powrotem do Windowsa i w ogole go nie slychac.

    Jakis raid w tym nasie? Moze sie formatuje? Albo czyta patrolowo?

  • 4. Data: 2022-09-14 14:06:11
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 13.09.2022 o 22:05, 2late pisze:

> [...]
    > cos robi.
    > Ostatecznie wlozylem dysk z powrotem do Windowsa i w ogole go nie slychac.

    System zapisu danych czyli SMR.
    Dysk musi rzęzić bo zapis trwa dłużej, w windowsie też to
    zobaczysz ale widać później.
    Trzeba się przyzwyczaić bo dysku CMR o dużej pojemności nie widziałem,
    lub był na tyle drogi że nie sprawdzałem rodzaju zapisu i o nim
    nie wiem.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2022-09-14 18:54:03
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 14/09/2022 01:06 pm, RadoslawF wrote:

    > System zapisu danych czyli SMR.

    To jest dysk CMR.

    > Dysk musi rzęzić bo zapis trwa dłużej, w windowsie też to
    > zobaczysz ale widać później.

    Polowe zapelnilem i cisza absolutna. Nawet przy jeszcze otwartej obudowie i
    podczas kopiowania, czasem cos tam pyknie.

    > Trzeba się przyzwyczaić bo dysku CMR o dużej pojemności nie widziałem,
    > lub był na tyle drogi że nie sprawdzałem rodzaju zapisu i o nim
    > nie wiem.

    J.w. przynajmniej wg. opisu sprzedawcy na stronie. W sumie nie dziwne jesli
    sprzedaja to jako dysk przeznaczony do NASa

    Cos mi sie zdaje ze moj NAS, Zyxel, jest niekompatybilny. ;)
    Kiedy go kupowalem max dysk / volume to bylo chyba 4TB i z czasem to
    evoluowalo do 16TB. Poza tym ten nowy dysk ma nawet inny rozstaw srub (tych
    dolnych), cos sie widac w technologii zmienia.

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 6. Data: 2022-09-14 20:12:31
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 14.09.2022 o 18:54, 2late pisze:

    > To jest dysk CMR.

    Faktycznie.
    Już wiem w jaki dysk będę celował.

> [...]
    > evoluowalo do 16TB. Poza tym ten nowy dysk ma nawet inny rozstaw srub
    > (tych dolnych), cos sie widac w technologii zmienia.

    On tam ma swoje oprogramowanie IronWolf Health Management (IHM),
    aktywujące się w NASie, może to ono miesza.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2022-09-14 21:29:43
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 14/09/2022 07:12 pm, RadoslawF wrote:

    > Faktycznie.
    > Już wiem w jaki dysk będę celował.

    > On tam ma swoje oprogramowanie IronWolf Health Management (IHM),
    > aktywujące się w NASie, może to ono miesza.

    Ten moj NAS to juz starawy Zyxel, z ktorgo wywalilem prawie cale
    oprogramowanie. Zostal server Twonky ale on skanuje tylko te katalogi z
    mediami ktore mu wskazalem a nie pusta przestrzen.
    Normalnie trzymam na tym dane i backup, nic poza tym. Moze jest juz po
    prostu stary, kiedy go kupowalem max. dysk / volume bylo 4 TB teraz jest 16
    TB ale juz nawet liste kompatybilnych dyskow przestali aktualizowac.

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 8. Data: 2022-09-15 00:38:08
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 14.09.2022 o 21:29, 2late pisze:

> [...]
    > prostu stary, kiedy go kupowalem max. dysk / volume bylo 4 TB teraz jest
    > 16 TB ale juz nawet liste kompatybilnych dyskow przestali aktualizowac.

    Mam trochę inne podejście.
    Uważam że NAS do pracy ciągłej ma mieć małą pojemność i małe
    zużycie energii bo pracuje non stop, Duży magazyn danych robię
    na bazie komputera, tam ładuje duże dyski ale on pracuje
    tylko kiedy coś kopiuje więc zasilacz 300 wat nie generuje
    specjalnie kosztów.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2022-09-15 07:39:06
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 14/09/2022 11:38 pm, RadoslawF wrote:

> [...]
    > na bazie komputera, tam ładuje duże dyski ale on pracuje
    > tylko kiedy coś kopiuje więc zasilacz 300 wat nie generuje

    Z zalozenia to u mnie NAS mial pracowac non stop ale okazalo sie ze i NAS i
    komputer pracuja non stop. Roznica polega n atym ze NASa restartuje ok. raz
    na rok. Ostanio w komputerze padl mi 4 TB dysk i myslalem ze do NASa
    wstawie 12tb z NASa wyciagna 6tb do koomputera. Ale jak widac nie przejdzie.

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 10. Data: 2022-09-16 07:19:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-14, RadoslawF <r...@g...com> wrote:

> [...]
    > na bazie komputera, tam ładuje duże dyski ale on pracuje
    > tylko kiedy coś kopiuje więc zasilacz 300 wat nie generuje

    Nie zawsze się tak da. U mnie np. NAS od multimediów, z którego korzysta
    się codziennie, to jakieś 30TB, za to backupy wszystkich innych rzeczy
    spokojnie mieszczą się na 8TB.

    --
    Marcin