  • Data: 2024-04-03 15:10:32
    Temat: Re: Ochrona przed przepięciem i odwrotną polaryzacją
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2024-04-02 o 18:48, heby pisze:

    > Jednak jestem
    > prawie pewny, że dokładnieto mają za zadanie gotowce do gaszenia
    > przepięc statycznych i pewnie robią to lepiej niż randomowa dioda.

    Zgoda, ale działanie i tak opiera się na diodzie Zenera. Robiąc samemu
    można dopasować dokładnie do danego układu a nie bazować, na czymś
    zrobionym dla jak najszerszej grupy zastosowań.
    Stosuję np:
    https://www.mouser.pl/datasheet/2/916/IP4234CZ6-2937
    992.pdf
    Diody przełączające mają mniejszą pojemność niż dioda Zenera więc mniej
    obciążają linie w sensie maksymalnego pasma.
    Dwa stopnie zabezpieczenia w jednym...
    Ale:
    - rezystory mają poniżej oma,
    - przepięcie przez jedną z pierwszych diod polaryzuje solidnie diodę Zenera,
    - dioda z drugiego zestawu nie przytnie bardziej niż napięcie na diodzie
    Zenera.

    Skuteczniejsze by było gdyby:
    - były dwie diody Zenera (aby ta druga nadal był 5V gdy na pierwszej
    (też 5-voltowej) jest 10V,
    - rezystory były na tyle duże na ile w danej aplikacji mogą być.

    A tu masz dla 4 linii ale tylko jeden stopień.
    https://www.mouser.pl/datasheet/2/916/IP4220CZ6-1539
    689.pdf
    Według mnie najskuteczniejsze byłoby wykorzystanie takich dwóch z 4
    rezystorami rzędu 1k między nimi dla zabezpieczenia 4 linii.

    Zapewne istnieją też podobne dla większej liczby linii - nie szukałem.

    Korzystanie z dwóch pinów jednego takiego układu i wstawianie tam
    rezystorów też jest 'do przyjęcia' ale nadal ma wtedy tę wadę, że dioda
    Zenera jest wspólna i drugi stopień nie ma 'oparcia' na odpowiednio
    niskim poziomie, bo to 'oparcie' akurat gdy jest potrzebne to diabli wzięli.

    > Swoją drogą wiem, że jeden ze scalaków zamiast diod zenera ma
    > tranzystory i "komparator", oba jakieś hiper szybkie. Jak napiecie
    > podskoczy za wysoko lub odwrócone, to zwiera tranzystor i przytrzymuje
    > przez chwilę w tym stanie.

    Zadziała tylko jak na zewnątrz będzie coś co ograniczy prąd do wartości,
    która nie zabije tego tranzystora. Tranzystor wytrzymujący 5A w czasie
    gdy jest włączony nie jest dziś niczym wyjątkowym więc ESD (z palca)
    może to skutecznie zgasić bez dodatkowych elementów.
    Tylko nie wiem jaką pojemność ma taki względnie mocny tranzystor i czy
    będzie to kompatybilne z 10MHz.
    P.G.