  • 11. Data: 2020-10-23 16:50:52
    Temat: Re: Odczyt ciśnienia - analiza obrazu
    Od: Adam M <a...@m...com>

    On Thursday, October 22, 2020 at 4:16:28 PM UTC-4, heby wrote:
    > Za 5 lat. Po gwarancji ...
    > A jak by jeszcze do niej przymocować mały enkoder ... Wiesz, jak bym
    > mógl pozbyć się tego manometru i wstawić czujnik elektroniczny to by w
    > ogóle tematu nie było ...
    >
    > Na razie w grę wchodzą metody bezinwazyjne, kiedyś, w przyszłosci, będa
    > metody sensowne.
    A moze sprobowac zabawy z kolorem oswietlenia w celu poprawienia widocznosci
    wskazowki - mialem doczynienia z kamerami firmy Cognex uzywanymi razem z robotami
    przemyslowymi i odpowiedni kolor oswietlenia plus filtry polaryzacyjne czynia cuda.
    Albo zainwestowac w taka camera z wbudowanym systemem detekcji - jesli to jest
    instalacja przemyslowa (poniewaz te kamery do tanich nie naleza).

  • 12. Data: 2020-10-23 18:10:41
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/10/2020 16:50, Adam M wrote:
    > A moze sprobowac zabawy z kolorem oswietlenia w celu poprawienia widocznosci
    wskazowki

    Mamy 2020, niech się tym zajmuje AI a nie jakies hardwareowe, a fe,
    rozwiązania ;)

  • 13. Data: 2020-10-23 18:16:40
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-10-23 o 18:10 +0200, heby napisał:

    > Mamy 2020, niech się tym zajmuje AI a nie jakies hardwareowe, a fe,
    > rozwiązania ;)

    AI są fajne, ostatnio trochę się tym bawiłem. Nie podoba mi się jednak
    to, że kiedy raz zdarzy się że sieć neuronowa nie zachowa się tak, jak
    powinna (czy jak człowiek tego oczekuje) - to nie wiadomo ani dlaczego,
    ani jak to naprawić. No tak, można intensywnie testować, ale w
    zależności od domeny przetestowanie 100% pokrycia może nie być
    realistyczne.

    Mateusz

  • 14. Data: 2020-10-23 18:52:42
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/10/2020 18:16, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > to, że kiedy raz zdarzy się że sieć neuronowa nie zachowa się tak, jak
    > powinna (czy jak człowiek tego oczekuje) - to nie wiadomo ani dlaczego,

    Zupełnie jak u ludzi. Tak trzymać.

  • 15. Data: 2020-10-23 21:16:54
    Od: Adam M <a...@m...com>

    On Friday, October 23, 2020 at 12:10:45 PM UTC-4, heby wrote:
    > Mamy 2020, niech się tym zajmuje AI a nie jakies hardwareowe, a fe,
    > rozwiązania ;)
    Moze zapomnialem dodac ale kamery COGNEX maja wbudowane AI w kamere w celu
    przyspieszenia analizy obrazu - uzywanie kolorowego oswietlenia i filtrow tylko
    poprawia szanse na poprawny odczyt i decyzje. Przyklad z praktycznego zastosowania:
    Robot instaluje 32 nakretki zaciskowe (swage nut lub PEM) - blyszczacy srebrny kolor
    - na panelu aluminiowym (blyszczacy srebrny kolor) uzywajac specjalizowanej maszyny
    PEM - robot musi wyszukac prawna pozycje dla kazdej nakretki (3 rozne rozmiary) i
    potwierdzic poprawna instalacje (czasami nakretka sie maszynie wyslizguje - taka to
    troche niezgrabna maszyna :-D )- bez uzywania odpowiedniego oswietlenia i filtrow
    polaryzacji najlepsze AI wysiada (co mozna wywnioskowac z jenolitej lsniacej
    srebernej powiezchni).

  • 16. Data: 2020-11-14 05:35:58
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, October 23, 2020 at 6:16:42 PM UTC+2, Mateusz Viste wrote:

> [...]
    > to, że kiedy raz zdarzy się że sieć neuronowa nie zachowa się tak, jak
    > powinna (czy jak człowiek tego oczekuje) - to nie wiadomo ani dlaczego,

    Nie wiem co masz na myśli....

    Jeśli sieć da złą odpowiedź i ktoś monitoruje system, to mamy dodatkowy
    przykład który może dorzucić do danych uczących. Można sieć wytrenować
    jeszcze raz na danych rozszerzonych o kolejny przykład. Teoretycznie można
    uzyskać lepszą sieć trenując na zborze poszerzonym o sytuacje w których
    sieć podawała błędne odpowiedzi. Ale to jest teoretycznie, bo w praktyce nie
    jest taka dobrze. Wielokrotnie na danych, co do których byłem przekonany że
    są lepsze, uzyskiwałem gorsze wyniki.

    > No tak, można intensywnie testować, ale w
    > zależności od domeny przetestowanie 100% pokrycia może nie być
    > realistyczne.

    Zwykle nie jest.

    Pozdrawiam

  • 17. Data: 2020-11-14 20:21:21
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-11-13 o 20:35 -0800, M.M. napisał:

    > Nie wiem co masz na myśli....

    Przykład: wytrenowałem sieć która ma robić "coś". Sprzedałem produkt
    przemysłowemu klientowi. Działa. Do momentu, kiedy sieć wysypała
    klientowi produkcję. Fakt, że sieć zawiodła, to jeden problem -
    powiedzmy, mniejszy. Poważniejszy problem to wytłumaczyć klientowi
    dlaczego, oraz sprawić że więcej nie będzie.

    > Jeśli sieć da złą odpowiedź i ktoś monitoruje system, to mamy
    > dodatkowy przykład który może dorzucić do danych uczących.

    Jeden przykład chyba nie wpłynie na działanie sieci - tych przykładów
    musi być raczej dużo więcej... i uważać, aby nie "przetrenować" AI.

    AI to niewątpliwie ciekawy temat, ale zdecydowanie nie panaceum na
    wszystko. Jeśli potrzebny determinizm i możliwość zrozumienia dlaczego
    robot reaguje w ten a nie inny sposób - to AI odpada.

    Mateusz

  • 18. Data: 2020-11-15 06:56:09
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Saturday, November 14, 2020 at 8:21:23 PM UTC+1, Mateusz Viste wrote:

    > Przykład: wytrenowałem sieć która ma robić "coś". Sprzedałem produkt
    > przemysłowemu klientowi. Działa. Do momentu, kiedy sieć wysypała
    > klientowi produkcję.

    Nadal nie znam wystarczającej ilości szczegółów, ale może sieć wcześniej
    dużo zarobiła, albo dużo zaoszczędziła względem alternatywnych rozwiązań, że
    na pewne problemy można sobie pozwolić? Albo w ogóle nie ma lepszego
    rozwiązania i trzeba z wadami sieci żyć?

    > Fakt, że sieć zawiodła, to jeden problem - powiedzmy, mniejszy.

    Sztuczne (a i biologiczne też) sieci neuronowe z pewnym prawdopodobieństwem dają
    błędne odpowiedzi. Zwykle mam N danych uczących. Dzielimy te dane na zbiór uczący o
    rozmiarze NU i testowy o rozmiarze NT. I zwykle jak sieć na zbiorze uczącym da NU
    poprawnych odpowiedzi, to na NT daje mniej poprawnych. Poza tym konieczność
    testowania już nam zmniejsza zbiór uczący z N do NU.

    Sieci według 'mojego autorskiego' pomysłu w bardzo wstępnych testach miały mniej
    tego typu problemów. Ale nie mogę ich opatentować, więc nie podaję szczegółów.

    > Poważniejszy problem to wytłumaczyć klientowi
    > dlaczego, oraz sprawić że więcej nie będzie.

    Jeśli sieć zostanie wyuczona na danych z ostatniego wypadku, to w takiej sytuacji
    tego
    problemu już naprawdę nie powinno być, ale jak pisałem powyżej, sieć dająca 100%
    poprawnych odpowiedzi na zbiorze uczącym, zwykle daje mniej poprawnych odpowiedzi
    na zbiorze testowym.

> [...]
    > wszystko. Jeśli potrzebny determinizm i możliwość zrozumienia dlaczego
    > robot reaguje w ten a nie inny sposób - to AI odpada.

    Ja też się długo (może z 20 lat) zastanawiałem dlaczego dobrze wytresowany
    pies działający w oparciu o biologiczną sieci neuronową, 1000 razy na 1000 przynosi
    treserowi ręcznik, gdy treser o ręcznik go prosi. Podobnie dziecko dobrze
    nauczone tabliczki mnożenia 1000 razy na 1000 dobrze poda wynik. Tymczasem
    sieć neuronowa zrealizowana w krzemie, jeśli ze zbioru uczącego poda 100%
    poprawnych wyników, to na zbiorze testowym skuteczność spada np. do 50%.
    Nie rozumiałem dlaczego sztuczna sieć musi na zbiorze uczącym mieć skuteczność
    np. 95%, aby i na zbiorze testowym miał wysoką skuteczność np. 95%. No i opracowałem
    perceptron wielowarstwowy według swojego pomysłu - oczywiście też ma problemy, ale
    z bardzo wstępnych badań wynikło, że ma ich mniej: znacznie szybciej się uczy,
    znacznie szybciej działa, niekoniecznie traci ogólność gdy na zbiorze uczącym da
    100% poprawnych odpowiedzi - czyli klienta można zapewnić że - w takiej samej
    sytuacji - problem się już nie powtórzy.

    W przypadku moich sieci, na początku wystarczy mniej danych, np. tyle, aby zapewnić,

    sieć zadziała poprawnie przez godzinę. Potem dane z kraksy dodajemy do danych
    uczących i
    próbujemy wyuczyć ponownie. System (statystycznie) powinien pracować dłużej, a w tej
    konkretnej sytuacji mamy już 100% gwarancję że sieć da poprawną odpowiedź. W
    przypadku
    klasycznego perceptronu wielowarstwowego nie ma takiej gwarancji, zwykle musi na
    danych
    uczących mieć skuteczność niecałe 100%, aby i na zbiorze testowym miał niecałe 100%.

    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2020-11-15 22:56:58
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Jeśli sieć da złą odpowiedź i ktoś monitoruje system

    Żartujesz sobie? Nie po to się inwestuje w AI, żeby cokolwiek monitorować. Do
    monitorowania są potrzebni ludzie a właśnie chodzi o to, żeby ich nie było.

    Twoje CV zostało odrzucone na samym początku procesu rekrutacji. I tyle. Nie ma
    żadnego monitorowania, bo właśnie w tym systemie chodzi o to, żeby ograniczyć ilość
    CV, na które ma patrzeć (kosztowny) człowiek w HR. Monitorowanie byłoby dokładnym
    zaprzeczeniem tego celu. A wogle to pechowców nie przyjmujemy.

    Twoje konto na fejsie zostało permanentnie zablokowane "z powodu naruszenia
    regulaminu". I tyle. Nie ma żadnego monitorowania, bo przy miliardzie użytkowników
    właśnie chodzi o to, żeby odciążyć support.

    Itp.

    > to mamy dodatkowy
    > przykład który może dorzucić do danych uczących

    Czyli chodziło o taką sieć na pracę domową na studiach? W takim razie OK.

  • 20. Data: 2020-11-16 09:42:43
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-11-14 o 21:56 -0800, M.M. napisał:
    > Nadal nie znam wystarczającej ilości szczegółów,

    Bo i szczegółów niewiele mogę podać, gdyż pomysł wdrożenia AI do mojego
    rozwiązania nigdy się nie zrealizował. Po kilku tygodniach męczenia
    bibliotek AI, uczenia sieci na różnych wariantach i testów wszelakich
    doszedłem do wniosków które podałem wcześniej w wątku. Tj. że to
    ciekawa rzecz, ale jednak nie dla mnie, nie dla każdego i nie do
    wszystkiego.

    A konkretniej: kilka lat temu stworzyłem ten produkt:
    https://youtu.be/64cj-VcjCZk

    Działa, klienci zadowoleni i w ogóle wszystko cacy. Ale jako że
    ostatnio temat "AI" jest na czasie, to porobiłem nieco testów aby
    zobaczyć czy dałoby się wdrożyć jakąś sieć neuronową do produktu,
    zamiast obecnie relatywnie skomplikowanego algorytmu. Wartość dodana w
    zasadzie byłaby żadna, ot, inne podejście - ale temat mnie ciekawił
    więc obadałem.

    > ale może sieć wcześniej dużo zarobiła, albo dużo zaoszczędziła
    > względem alternatywnych rozwiązań, że na pewne problemy można sobie
    > pozwolić?

    Tak, dlatego pisałem o tym, że jednostkowa pomyłka sieci to mniejszy
    problem. Jednak po takiej wpadce moi klienci (przynajmniej ci
    przemysłowi) oczekują, że produkt zostanie udoskonalony i do takiej
    sytuacji w wersji n+1 już nie doprowadzi. Często wymagają również
    formalnego RFO (Reason For Outage). Przy AI niczego wytłumaczyć się nie
    da, żadnej analizy też przeprowadzić nie można. Można co najwyżej dodać
    kolejny przykład do nauki i ufać, że następnym razem się uda.

    > Albo w ogóle nie ma lepszego rozwiązania i trzeba z wadami sieci żyć?

    Żyć z AI nie trzeba - w takich (być może specyficznych, nie wiem)
    zastosowaniach wystarczy robić po staremu - tj. proceduralny, dobrze
    opisany algorytm. W warunkach kiedy użytkownik godzi się na jakiś
    procent strat, a oczekiwana metoda działania jest bardzo trudna do
    opisania ("odróżnij twarz owcy od ludzkiej"), to AI z pewnością jest
    dobrym rozwiązaniem. Ja tylko opisuję moje wrażenia w kontekście
    własnego doświadczenia, które wskazuje na to że czasem nie ma sensu
    pchać się na siłę w AI (w odpowiedzi na wypowiedź Sebastiana, w której
    sugerował że nowoczesne rozwiązanie problemu to AI).

    > Sieci według 'mojego autorskiego' pomysłu w bardzo wstępnych testach
    > miały mniej tego typu problemów. Ale nie mogę ich opatentować, więc
    > nie podaję szczegółów.

    Szkoda.

> [...]
    > krzemie, jeśli ze zbioru uczącego poda 100% poprawnych wyników, to na
    > zbiorze testowym skuteczność spada np. do 50%.

    Żaden ze mnie specjalista w dziedzinie AI, ale czy to nie po prostu
    dlatego, że psi hardware jest daleko szybszy od obecnych krzemowych
    klocków? Sama ilość neuronów jest oczywiście znacząco wyższa, a i z
    tego co rozumiem to struktury biologicznych neuronów są jednak znacznie
    bardziej złożone od aproksymacji którą wykonują biblioteki ANN (m.in
    dlatego, że prawdziwe neurony potrafią tworzyć między sobą nowe
    połączenia, a komputerowa sieć te połączenia ma sztywne i tylko zmienia
    wagi na funkcjach aktywacji poszczególnych neuronów).

> [...]
    > tyle, aby zapewnić, iż sieć zadziała poprawnie przez godzinę. Potem
    > dane z kraksy dodajemy do danych uczących i próbujemy wyuczyć

    Tylko, że te kraksy trzeba wykrywać... czyli albo opłacać człowieka,
    który analizuje system na bieżąco, albo napisać proceduralny program
    który sprawdza wszystko po AI. A i tak nie będzie gwarancji, że jutro
    rano znów się system nie wysypie.

    Mateusz