  • 11. Data: 2023-01-22 05:14:25
    Temat: Re: Odświeżanie SSD
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-21, pueblo <n...@n...pl> wrote:

    > Ten Plextor 256 chodzi już ze 2 lata z 70% zapełnieniem -
    > profilaktycznie, żeby może miał lepszy performans.

    Już inni pytali to nie będę męczył tematu.

    > Takie sczytanie i przywrócenie kopii dysku aż tak go przeora? To nie
    > musi być dd, jak pisałem, chodzi o to że nie chcę instalować OS od nowa.

    Nie, ale niektóre osoby wydają się w tym temacie wrażliwe, więc po po
    prstu informuję, że pewnie da się sprytniej. Mnie tam dd zadowala.

    > To coś jak testy Victorią?

    Nie znam w praktyce Viktorii. Badblocks robi to tak, że czyta blok z
    dysku (gdzieś go sobie zapamiętuje) a potem na miejsce z którego
    przczytał zapisuje różne wzorce (patterns), stara się je odczytać, a
    na koniec zapisuje ponownie co wcześniej sobie zapamiętał.

    > Wiedziałem, że nic nie wiem. Typowałem, że wystarczy zrobić secure
    > erase albo blkdiscard

    A co ma do tego secure erase czy blok discard?

    Słuchaj, ja Cię mogę spokojnie z takim dd poprowadzić, ale nie do
    końca rozumiem co właściwie chcesz zrobić.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2023-01-22 09:57:14
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu 2023-01-21 o 23:02, pueblo pisze:

    > A nie sądzę. Mi od dawna nie padł żaden. To że tobie padł, jeszcze tego
    > nie oznacza :)

    prze 30 lat zdołałem się nauczyć że wszystko się zużywa a najczęściej
    padają dyski.

    Ostatnio (miesiąc temu) padł mi GoodRam.

    mam na biurku kilka terabajtowych HD którym już nie ufam bo mają swoje
    lata. Traktuję je jako trzeci backup i miejsce na śmieci

    PS. Ale masz backup tego dysku żeby nie stawiać od początku w razie awarii?

    > Jak małym nakładem mogę przedłużyć żywot sprzętu,

    Dyskowi SSD nic nie pomożesz. Młodszy nie będzie. A możesz nawet zaszkodzić.
    Ostatnio przekładałem SSDeki w jednym laptopie, Okazała się że producent
    zrobił takie gniazdo SSD które potrafiło "NIE STYKAĆ"
    Być może ten good ram dokończyłem tym przekładaniem al już wcześniej nie
    chciał się formatować.
    Człowiek uczy się przez całe życie.
    ucz się na błędach innych

    Szkoda Twojego czasu. Chyba że jest bardzo tani. To zwracam honor ;-)

  • 13. Data: 2023-01-22 11:44:14
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    > A co ma do tego secure erase czy blok discard?
    >
    > Słuchaj, ja Cię mogę spokojnie z takim dd poprowadzić, ale nie do
    > końca rozumiem co właściwie chcesz zrobić.

    https://wiki.archlinux.org/title/Solid_state_drive/M
    emory_cell_clearing
    On occasion, users may wish to completely reset the SSD to the initial
    "clean" state it was manufactured with, thus restoring it to its factory
    default write performance

    Co się podobno robi komendą ATA Secure Erase

    Blksdiscard to jakaś moja idea zupełnie intuicyjna, bo zacząłem szukać
    po tym jak zapytałem na grupie.

    DD nigdy nie używałem, ale kojarzę z grupy. Uznałem, że jest to jedno z
    wielu narzędzi do wykonania obrazu całego dysku i potem przywrócenia
    wszystkiego z powrotem - po "odświeżaniu"
    Użycie dd nie jest celem samym w sobie, czy też sposobem na to moje
    odświeżanie. Operacja kopii i przywracania jest po prostu konieczna bo
    założyłem, że odświeżanie skasuje dane, których nie chcę stracić, ani
    instalować OS od nowa.
    I teraz zasadnicze pytanie, które zadał "netx". Czy przywrócenie kopii
    dysku dd, czy jakimkolwiek innym nadającym się softem nie zniweczy
    efektu odświeżania?
    Bo jak rozumiem, przywracanie kopii dysku jest to zapis każdego sektora
    od początku do końca, bez względu czy to było wolne miejsce na źródłowej
    partycji, czy obszar niespartycjonowany?

  • 14. Data: 2023-01-22 11:49:01
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    W dniu 2023-01-22 o 02:32, netx pisze:
    > W dniu 20.01.2023 o 22:51, pueblo pisze:> poleceniem znalezionym w necie
    > uda się zrobić > kopię i innym ją "wgrać" z powrotem.
    > Moim zdaniem jeśli zapiszesz cały dysk, sektor po sektorze, to nie
    > będzie miał on już wolnych sektorów przygotowanych do zapisu. Jeśli
    > system będzie chciał coś zapisać to najpierw będzie konieczne skasowanie
    > iluś tam sektorów (normalnie to się odbywa podczas trimowania). To
    > spowolni dysk w zapisie, oraz zlikwiduje wolną przestrzeń którą dysk ssd
    > lubi mieć w zapasie.

    Ok, rozumiem, ale ludzie pewnie często klonują dyski, albo przywracają
    backupy na inny dysk, więc to nie powinien być jakiś wielki problem w
    kontekście wydajności ssd po takich operacjach?

  • 15. Data: 2023-01-22 11:55:59
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    W dniu 2023-01-22 o 09:57, _Master_ pisze:

    > Szkoda Twojego czasu. Chyba że jest bardzo tani. To zwracam honor ;-)

    Rozumiem twoje zastrzeżenia, ale to jest pl.comp.pecet a ostrzegasz mnie
    jakbym pisał na rec.dom.
    Kąkutery mnie trochę interesują i czasami w wolnym czasie wykonuję
    zupełnie niepotrzebne eksperymenty, czy też drążę temat z ciekawości.
    No, może już nie tak często jak kiedyś.

  • 16. Data: 2023-01-22 12:08:49
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    W dniu 2023-01-22 o 02:25, pioruns pisze:

    > Zgadzam sie z opinia, ze wirujace z predkoscia 7200 obrotow na minute
    > szklane talerze to najbardziej sie psujace urzadzenia w PC. Nie

    Nie mam zamiaru się spierać - nie znam statystyk. Z drugiej strony
    niczego lepszego nie ma i możliwe, że to co jest i jakie jest, i tak
    jest naprawdę niezłe, jeśli chodzi % awaryjności.

    > publicznie w postaci statystyki SMART (202 Percent_Lifetime_Remain), a do
    > normalnej pracy wymaga korekcji bledow ECC bo inaczej by byla lipa juz po
    > pierwszym odczytanym megabajcie. A teraz porownaj z procesorem czy

    Tu też nie mam wystarczającej wiedzy, ale strzelam, że nie ma dużo
    diwajsów w pecetach, który nie miałby jakiejś zaimplementowanej korekcji
    błędów.

  • 17. Data: 2023-01-22 19:19:46
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu 2023-01-22 o 11:55, pueblo pisze:
    > iepotrzebne eksperymenty, czy też drążę temat z ciekawości.

    Tu ameryki nie odkryjesz. Pytanie wskazujące na Animkę która tylko może
    zrobić sobie krzywdę grzebaniem. Wybacz ;-)

    nie zdarzyło Ci się nigdy usiłować coś poprawiać i popsuć? mi się
    zdarzyło. A nawet banalne rozebranie kompa może się skończyć
    przynajmniej stratą wielu godzin.

    Oprócz defragmentacji HDD nie słyszałem aby można było cokolwiek pomóc
    dyskowi na dłuższa metę.

    Może oprócz zadbania o temperaturę.

    lekarstwem zawsze jest szykowanie jego następcy ;-)

  • 18. Data: 2023-01-22 19:55:22
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 20/01/2023 09:51 pm, pueblo wrote:
> [...]
    > No  to co zrobić takiemu ssd, żeby go "odświeżyć"? Raczej nic się z nim
    > złego nie dzieje, więc to profilaktycznie.

    Kiedys na jakis black friday kupilem 'Acronis True Image' - tanio. A
    ostatnio tez dostalem ograniczona wersje 'Acronisa' razem z nowym dyskiem
    ssd do laptopa. I tymze robilem backup moich SSD EVO potem trim i
    przywrocenie z backupu. Problem polegal na tym ze te dyski (4) byly w RAID
    0 i nie dalo sie inaczej zrobic trim jak skasowac RAID i przeleciec kazdy
    dysk osobno. Dalej mam te dyski ale systemowy to od kilku lat NVMe. W sumie
    dyski Samsung Evo 250GB SSD chodza od 2015 w RAID 0 i jakos nic sie nie
    zepsulo. Komputera nie wylaczam.

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 19. Data: 2023-01-22 20:31:27
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 21.01.2023 o 12:12, PiteR pisze:
    > in <news:63cbae3b$0$9593$65785112@news.neostrada.pl>

    > a co Evu się dzieje?

    a nie sprecyzowałem, EVO 840 miało problem ze spadkiem wydajności
    https://www.anandtech.com/show/9196/samsung-releases
    -second-840-evo-fix

    Mam 2 sztuki 500GB, ale po update firmware nie zauważam, zwłaszcza że w
    laptopach serwisowych siedzą, rzadko używanych.

    --
    Irokez

  • 20. Data: 2023-01-22 22:26:54
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    W dniu 2023-01-22 o 19:19, _Master_ pisze:

    > Tu ameryki nie odkryjesz.
    Czyżby?

    >Pytanie wskazujące na Animkę która tylko może
    > zrobić sobie krzywdę grzebaniem. Wybacz ;-)

    Nie ma problemu. Z pewnością mam do czynienia ze znawcą tematu, tylko
    czekam aż się w końcu tą wiedzą podzielisz.

    > nie zdarzyło Ci się nigdy usiłować coś poprawiać i popsuć? mi się
    > zdarzyło. A nawet banalne rozebranie kompa może się skończyć
    > przynajmniej stratą wielu godzin.

    Jak ktoś lubi grzebać w kompach, to jak z bicza strzelił.