  • 41. Data: 2023-01-26 00:06:53
    Temat: Re: Odświeżanie SSD
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:63cd8f0d$0$19609$65785112@news.neostrada.pl>
    user Irokez pisze tak:

    > a nie sprecyzowałem, EVO 840 miało problem ze spadkiem wydajności
    > https://www.anandtech.com/show/9196/samsung-releases
    -second-840-evo-fix

    aha, w starożytnych 840, bo zabałem się że w moich też.

    "Meanwhile for the longer term, Samsung has since moved on to 3D-VNAND in newer
    drives"

    --
    drobne programy

    https://www.irfanview.com https://vivaldi.com
    https://www.faststone.org https://www.veracrypt.fr

  • 42. Data: 2023-01-26 01:53:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-25, pueblo <n...@n...pl> wrote:

    > Ntfs. Windows 10. GPT.
    > Pewnie są tam jakieś skrawki do 1 MB nieprzydzielone, bo w pewnym
    > momencie, po jakiejś aktualizacji Win10 sam sobie zrobił na końcu
    > partycję restore.

    Jak chcesz zostawić jakąś część dysku bez przydziału (overprovisioning,
    5-20%) to możesz to zrobić. Na pewno to nie zaszkodzi, choć opinie są
    takie, że we współczesnych ssd nie jest to niezbędne.

    Wtedy weź sobie:

    1) skurcz tę partycję z ntfs pod windows (pod Linuksem tez można, ale
    tak będzie najprościej);

    2) zrób jej kopie pod Linkuksem (np. dd, ale obraz samej partycji, nie
    całego dysku);

    3) zapisz sobie wszystkie ustawienia z gpt co by móc odtworzyć - nie mam
    doświadczenia z gpt, ale zakładam, że ręcznie odtworzenie wystarczy (pod
    linuksem zapisz sobie wynik sudo fdisk -l);

    4) zrób blkdiscard na całym dysku, z opcją -s (secure) jeśli dysk
    obsługuje;

    5) odtwórz ręcznie strukturę partycji gpt (sfdisk lub inny pozwalający
    dokładnie definiować granice etc.) - robienie tego ręcznie będzie miało
    taką zaletę, że zostaną zapisane tylko te sektory które są niezbędne;

    6) przebutuj, bo czasami tablice partycje dla dysku nie są aktualizowane
    w jądrze;

    7) przekopiuj obraz ntfs z powrotem na dysk;

    8) i teraz trzeba ztrimować dysk pod tym ntfs. Niby fstrim to robi, ale jak
    sprawdzam u siebie to zawsze uwalnia tyle samo więc coś wydaje się być
    nie tak.

    --
    Marcin

  • 43. Data: 2023-01-27 19:58:11
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    > On 2023-01-25, pueblo <n...@n...pl> wrote:

    Już wcześniej sam pomyślałem o takim rzeźbieniu jakie proponujesz, ale
    miałem i mam obawy, czy nie pominę jakiejś informacji i zmieni się
    sygnatura dysku, jakieś id, czy guid partycji - i się zrobi kaszana,
    windows zdeaktywuje itp. No nie jestem biegły w tych niuansach dyskowych.

    Ale spróbuję, tylko z pewną modyfikacją.

    Tak to wygląda teraz
    fdisk -l

    Disk /dev/sda: 238.49 GiB, 256060514304 bytes, 500118192 sectors
    Disk model: PLEXTOR PX-256M8
    Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
    Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
    I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
    Disklabel type: gpt

    Device Start End Sectors Size Type
    /dev/sda1 2048 206847 204800 100M EFI System
    /dev/sda2 206848 239615 32768 16M Microsoft reserved
    /dev/sda3 239616 499074452 498834837 237.9G Microsoft basic data
    /dev/sda4 499075072 500115455 1040384 508M Windows recovery environment

> [...]
    > doświadczenia z gpt, ale zakładam, że ręcznie odtworzenie wystarczy (pod
    > linuksem zapisz sobie wynik sudo fdisk -l);

    Tu bym zrobił tak, że zmniejszę na maksa sda3 i przesunę do niej sda4
    A potem tak
    dd if=/dev/sda of=Kopia.backup count=??
    I tu mam małe niewiadome
    Czy w count wpisać po prostu ostatni sector sda4 jaki mi pokaże fdisk
    -l(oczywiście po zmniejszeniu i przesunięciu partycji j.w.) Pytam, czy
    dd liczy tak samo sektory, jak fdisk? Nie chciałbym się przekonać, że
    dla jednego to są logiczne, a dla drugiego fizyczne.
    Opcja bs w dd.
    Domyślnie jest to 512, więc taka powinna zostać? W tym przypadku sektor
    fizyczny jest taki sam jak logiczny, ale co by było gdyby dysk miał
    sektory fizyczne 4096 - trzeba by ustawiać bs=4096?

    > 4) zrób blkdiscard na całym dysku, z opcją -s (secure) jeśli dysk
    > obsługuje;

    Jak już się bawić to na całego. Zrobię jeszcze Ata secure erase przez
    hdparm, tylko nie wiem co pierwsze - to, czy blkdiscard?

    > 5) odtwórz ręcznie strukturę partycji gpt (sfdisk lub inny pozwalający
    > dokładnie definiować granice etc.) - robienie tego ręcznie będzie miało
    > taką zaletę, że zostaną zapisane tylko te sektory które są niezbędne;

    No i tu jest mały problem, bo gpt ma zapasową kopię w ostatnich 34
    sektorach dysku, które nie zostaną uwzględnione w pliku obrazu.
    Dd chyba nie umie skopiować do obrazu zakresu sektorów niestartującego
    od 0? Gdyby mógł, to bym zrobił po prostu kopię tych kilkudziesięciu
    ostatnich sektorów dysku.
    Nie wiem, co się stanie, jak przywrócę partycje z pliku obrazu. Czy
    kopia GPT się sama odtworzy, jeśli jej nie będzie? Może uda mi się
    czegoś nie spaprać i skopiuje wcześniej te ostatnie sektory jakimś
    edytorem i je przywrócę osobno, żeby były identycznie jak wcześniej.
    > 6) przebutuj, bo czasami tablice partycje dla dysku nie są aktualizowane
    > w jądrze;
    >
    > 7) przekopiuj obraz ntfs z powrotem na dysk;

    Czyli zrobiłbym to tak:
    dd if=Kopia.backup of=/dev/sda count=X(taki sam jak przy tworzeniu obrazu)
    Będzie dobrze?

    W mojej modyfikacji twojego przepisu zakładam, że nie ma różnicy w
    sposobie zapisu przywracanego obrazu w obu przypadkach - czyli z backupu
    partycji przez dd i backupu takiego jak sobie wymyśliłem, czyli od
    sektora A do B.(więcej niż jedna partycja) Rozmiarowo będzie to mniej
    niż 1GB więcej do backup/restore.
    Zostanie mi tylko przesunąć sda4 i rozszerzyć sda3 identycznie, jak było
    na samym początku

    > 8) i teraz trzeba ztrimować dysk pod tym ntfs. Niby fstrim to robi, ale jak
    > sprawdzam u siebie to zawsze uwalnia tyle samo więc coś wydaje się być
    > nie tak.

    Czyli co - nie użyć wtedy fstrim pod mintem?

  • 44. Data: 2023-01-28 12:47:17
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 27.01.2023 o 19:58, pueblo pisze:
    > Czyli co - nie użyć wtedy fstrim pod mintem?

    Mamy XXI wiek.
    Wystarczy zrobić obraz partycji Clonezillą, która jest sprytna na tyle,
    że wie które bloki są zajęte przez system plików. Tak, NTFS też rozumie.
    Tworząc obraz, zapisuje tylko zajęte bloki.
    Dzięki temu, podczas wgrywania danych z powrotem na SSD, nie są w ogóle
    angażowane wolne komórki pamięci SSD.

    Po wgraniu obrazu na SSD nie ma powodu robić żadnych baloon file, TRIM itd.
    --
    Olek

  • 45. Data: 2023-02-01 03:11:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-27, pueblo <n...@n...pl> wrote:

> [...]
    > sygnatura dysku, jakieś id, czy guid partycji - i się zrobi kaszana,
    > windows zdeaktywuje itp. No nie jestem biegły w tych niuansach dyskowych.

    blkid Twoim przyjacielem.
    blkid > moje_hdd_id
    zapisze obecne na maszynie urządzenia blokowe z ich id do pliku

> [...]
    > /dev/sda3 239616 499074452 498834837 237.9G Microsoft basic data
    > /dev/sda4 499075072 500115455 1040384 508M Windows recovery environment

    Jakoś przegapiłem/zapomniałem, że to dysk systemowy m.in, ale to w sumie
    tylko trochę więcej grzebania.

> [...]
    > dd liczy tak samo sektory, jak fdisk? Nie chciałbym się przekonać, że
    > dla jednego to są logiczne, a dla drugiego fizyczne.

    Nie musisz dawać count. Wtedy przekopiuje Ci całe urządznie blokowe lub
    jego partycję. Jak chcesz zrobić np. dla bezpieczeństwa pełny dysk to
    też się potem da manipulować partycjami w sensie ich montowania etc.
    Zainteresuj się programikiem kpartx.

> [...]
    > fizyczny jest taki sam jak logiczny, ale co by było gdyby dysk miał
    > sektory fizyczne 4096 - trzeba by ustawiać bs=4096?

    Nigdy nie przywiązywałem do tego znaczenia innego niż prędkości
    kopiowania (w kontekście kopiowania). ZCW to dd nie dopełnia w żaden
    sposób różnicy (jeśli np. wielkość dysku mod bs nie jest zero). bs to MZ
    tylko wielkość bufora alokowanego oraz zmienna pozwalająca sterować ile
    i jakie wielkie na raz.

> [...]
    >>

    > No i tu jest mały problem, bo gpt ma zapasową kopię w ostatnich 34
    > sektorach dysku, które nie zostaną uwzględnione w pliku obrazu.

    Dlatego sugeruję aby wklepać tablicę ręcznie. Chyba nie sądzisz, że taki
    sfdisk zapomni o zapasowej kopii? A jak będzisz się starał skopiować
    newralgiczne obszary, to musisz wiedzieć które. Przez "ręcznie" rozumiem
    definiowanie pod sfdisk (dodaj partycvje etc.) a nie grzebanie w
    partycji na poziomie dysku.

    > Dd chyba nie umie skopiować do obrazu zakresu sektorów niestartującego
    > od 0? Gdyby mógł, to bym zrobił po prostu kopię tych kilkudziesięciu
    > ostatnich sektorów dysku.

    Widzi całe urządzenie więc dlaczego nie?

    > Nie wiem, co się stanie, jak przywrócę partycje z pliku obrazu. Czy
    > kopia GPT się sama odtworzy, jeśli jej nie będzie? Może uda mi się

    sama się nie odtworzy, ale jak kopiujesz wszystko to masz wszystko

> [...]
    >
    > Czyli zrobiłbym to tak:
    > dd if=Kopia.backup of=/dev/sda count=X(taki sam jak przy tworzeniu obrazu)

    j.w. :)

> [...]
    > na samym początku

    > Czyli co - nie użyć wtedy fstrim pod mintem?

    Spóbować można, ale u mnie coś jakby nie działa.

    --
    Marcin