  • 31. Data: 2023-01-24 05:03:08
    Temat: Re: Odświeżanie SSD
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    poniedziałek, 23 stycznia 2023 o 17:20:31 UTC-6 Marcin Debowski napisał(a):

    > Zły jestem na siebie, że wyciągnąłem go z kf bo, że leczy swoje
    > kompleksy na grupach to już wcześniej było wyraźnie widać. Natomiast

    Fajnie ze robisz mi psycho analize. Na tym tez sie nie do konca znasz. Tak jak nie
    zrozumiales intencji watkotworcy
    tak na temat wear levelingu wiesz to co gdzies tam dawno temu popisano tyle ze
    nieprawde.

    > dla każdego, kto spróbwał choć odrobinę poczytać ten wątek było
    > wiadome, że raz, chcesz zrobić kopię, dwa, w miarę możliwości
    > "odświeżyć" dysk, trzy, odtworzyć kopię, cztery, uwolnić części dysku
    > nie zajęte przez system plików. Odniosłem się wyłącznie do części
    > robienia i odtwarzania kopii, bo w odnośnikach, które podawałaś miałeś
    > w zasadzie całą reszte. To się musiał wciąć i powymądrzać. No ale nic,
    > problem rozwiązany.

    Czy problem rozwiazany to sie okaze po zrobieniu benchmarka.

    A proponowanie komus dd bez trima nieuzytej przestrzeni jest delikatnie mowiac
    zabiciem dyska.

    Jest to rownowazne zapisaniem go calego do pelna (o ile dd zostanie wykonany na calym
    obszarze) i tak pozostawieniu.
    Niby o tym wiesz ale nie do konca bo zaproponowales takie rozwiazanie osobie ktora
    prosi o rade. I dales rade zla.

  • 32. Data: 2023-01-24 05:10:03
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    poniedziałek, 23 stycznia 2023 o 04:01:11 UTC-6 Marcin Debowski napisał(a):

    > Przeczytaj wieczny, dyżurny mądralo najpierw cały wątek a potem się
    > wymądrzaj. Nie rozumiesz co człowiek chce zrobić, nie przeczytałeś

    przeczytalem i zrozumialem o co chodzi watkotworcy i wyczytalem Twoja rade ktora jest
    szkodliwa.

    > postów, w tym mojego pierwszego, ale tradycyjnie bębenek sobie podbic
    > próbujesz. Ekspert się k. znalazł, co nie potrafi sklecić treści z kilku
    > postów, ale do pouczania innych pierwszy.

    Ja sie ekspertem nie nazwalem. Ale widze ze informacje jakie przekazalem sprawily ze
    ty mni nim nazywasz.

    Sprobuj podyskutowac na temat techniczny a nie fandzol ad personam.

    Polecam zrobic benchmarka swoich ssd. Zacznij od starszych. Popuszczaj disks (moze
    byc inny byle skanowal cala przestrzen) i zobacz czy wydajnosc odczytu masz caly czas
    sufitowa.
    Daj znac jak ci dyski sobie radza jesli chcesz.

    U siebie przerabiam nieco sztuk i srednio 80% wszystkich a w praktyce 100%
    uzytkownikowych cierpi na taka przypadlosc. Probke mam narazie w pojedynczej setce
    dyskow. od 64GB po 2TB. Windy i linuxy.

    A pueblo se wybada na wlasna reke i osadzi czy moje rady mu pomogly czy nie.

  • 33. Data: 2023-01-24 15:40:09
    Od: pioruns <w...@c...pl>

    On Mon, 23 Jan 2023 19:58:12 -0800 (PST), ptoki (ptoki) wrote:

    > Czy linux robi trim dobrze? Mysle ze nie, Pisalem kiedys z gostkiem
    > ktory to pisal i nawet on nie do konca rozumial co to narzedzie
    > wypisuje/robi w kontekscie tego co robi system.

    TRIM w Linux dziala bardzo dobrze. Obecnie nie zaleca sie uzywac discarda
    dynamicznego, nie jest on domyslna opcja (nie wiem czy kiedykolwiek byla).
    Bo byc moze o tej opcji mowisz, ze nie jest ona zbyt dobra. TRIM przy
    kazdym skasowaniu pliku degraduje predkosc, teraz sie tego nie uzywa.
    Wystarczy TRIM raz na tydzien calej partycji.

    $ systemctl status fstrim.timer
    ? fstrim.timer - Discard unused blocks once a week
    Loaded: loaded (/lib/systemd/system/fstrim.timer; disabled; preset:
    enabled)
    Active: inactive (dead)
    Trigger: n/a
    Triggers: ? fstrim.service
    Docs: man:fstrim

    Usluga zainstalowana w systemie, nic nie trzeba robic, raz na tydzien
    zrobi o tak:
    $ sudo fstrim -va
    /home: 295.6 GiB (317382475776 bytes) trimmed on /dev/sda1
    /boot/efi: 477.6 MiB (500793344 bytes) trimmed on /dev/nvme0n1p1
    /boot: 369.4 MiB (387351552 bytes) trimmed on /dev/nvme0n1p2
    /mnt/ssd: 340.1 GiB (365226168320 bytes) trimmed on /dev/nvme0n1p4
    /: 13.4 GiB (14387773440 bytes) trimmed on /dev/nvme0n1p3

    Wszystkie partycje i dyski przejechane jedna komenda, cale niezajete
    miejsce zostaje uwolnione. Ten dysk tutaj systemowy jest klonowany zgadnij
    czym - dd, i dziala swietnie. Linux mowi dyskowi co ma usunac - czyli cale
    wolne miejsce na partycjach i poza nimi, zostaja tylko uzywane bloki gdzie
    sa prawdziwe dane wedle systemu plikow.
    Zadnych baloon file ani innych akrobacji nie trzeba robic. Ponadto, Linux
    pamieta co strimowal w danej sesji a czego nie, i ponowne wywolanie fstrim
    w tej samej sesji odbywa sie blyskawicznie, bo nie ma co robic.
    Nie wiem czy Windows takie triki robi, tam chyba nadal kroluje discard po
    kazdym skasowaniu pliku, lol.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 34. Data: 2023-01-25 11:33:51
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    W dniu 2023-01-24 o 15:40, pioruns pisze:

> [...]
    > ? fstrim.timer - Discard unused blocks once a week
    > Loaded: loaded (/lib/systemd/system/fstrim.timer; disabled; preset:

    Ok, widzę, że zdania są podzielone, więc odpuszczę na razie większe
    eksperymenty.
    Spróbuję tylko użyć w takim razie tego fstrim z bootowalnego minta. To
    raczej nie zaszkodzi, prawda?
    Fstrim /dev/sdX wystarczy, żeby zajął się całym dyskiem, żadne inne
    opcje niepotrzebne?
    Swoją drogą ten dysk, czy laptop miał dziwną przypadłość. Testowałem go
    po zakupie paroma benchmarkami i spod WinPe Strelca miał te deklarowane
    parametry R/W w okolicach 500 Mib/s
    Po tym jak zainstalowałem tam win10 za każdym razem zapis wypadał niemal
    o połowę wolniej - znaczy test spod zainstalowanego windowsa. Specjalnie
    upewniałem się, czy żadne inne procesy nie obciążają w tym czasie CPU,
    czy dysku, wyłączałem defendera - i tak było wolniej niż spod
    bootowanego z pena systemu. Wszystkie sterowniki też wydawały się ok.

  • 35. Data: 2023-01-25 12:07:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-25, pueblo <n...@n...pl> wrote:
    > Spróbuję tylko użyć w takim razie tego fstrim z bootowalnego minta. To
    > raczej nie zaszkodzi, prawda?
    > Fstrim /dev/sdX wystarczy, żeby zajął się całym dyskiem, żadne inne
    > opcje niepotrzebne?

    fstrim działa na podmontowanym systemie plików. Całym dyskiem się nie
    zajmie.

    --
    Marcin

  • 36. Data: 2023-01-25 12:31:21
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    > fstrim działa na podmontowanym systemie plików. Całym dyskiem się nie
    > zajmie.

    Jeżeli partycje zajmują całą dostępną przestrzeń, to na prawie na jedno
    wyjdzie?

  • 37. Data: 2023-01-25 12:56:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-25, pueblo <n...@n...pl> wrote:

    > Jeżeli partycje zajmują całą dostępną przestrzeń, to na prawie na jedno
    > wyjdzie?

    Praktycznie tak. Chyba, że zechcesz zostawić jakiś nieprzydzielony obszar
    właśnie ze względu na specifikę ssd. Co to jest za system plików?

    --
    Marcin

  • 38. Data: 2023-01-25 13:08:07
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    > Praktycznie tak. Chyba, że zechcesz zostawić jakiś nieprzydzielony obszar
    > właśnie ze względu na specifikę ssd. Co to jest za system plików?

    Ntfs. Windows 10. GPT.
    Pewnie są tam jakieś skrawki do 1 MB nieprzydzielone, bo w pewnym
    momencie, po jakiejś aktualizacji Win10 sam sobie zrobił na końcu
    partycję restore.

  • 39. Data: 2023-01-25 17:52:52
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 20.01.2023 o 22:51, pueblo pisze:
    > Poproszę o jakiś przepis.

    nie ruszać jeżeli wydajność jest zbliżona do oczekiwanej, każde grzebanie zmniejsza
    ilość
    zapisów i nie oferuje nic ciekawego o ile soft kontrolera nie ma bugów

    więcej sensu ma wgranie najnowszego firmware i upewnienie się że trim jest włączony i

    działa niż przepisywanie zawartości

    > Chcę zrobić kopię całego dysku - chyba użyję Image for Windows z
    > bootowalnego Strelca. Mogę spróbować też tego dd z linuxa, jeśli nie ma
    > tam żadnych niuansów i poleceniem znalezionym w necie uda się zrobić
    > kopię i innym ją "wgrać" z powrotem.

    stosuję to z powodzeniem jako backup systemu, na dysku nvme partycja o okrągłych
    rozmiarach z systemem szyfrowanym veracryptem, na dołączanym okazjonalnie dysku ssd
    sata
    kopia za pomocą dd

    > No to co zrobić takiemu ssd, żeby go "odświeżyć"? Raczej nic się z nim
    > złego nie dzieje, więc to profilaktycznie.

    kontroler powinien sobie sam poradzić, jak chcesz się koniecznie bawić to raczej
    sprawdź
    czy systemowy defragmentator widzi dysk jako ssd i go 'optymalizuje'*, ew. zadbaj o
    wolne
    miejsce za pomocą sdelete -z jeżeli wydaje ci się że powinno być szybciej

    ztcw kontroler sam dba o przepisanie komórek które mogą być problematyczne (biorąc
    pod
    uwagę 'czas' od ostatniego zapisu, ilość wykonywanych korekt podczas odczytu etc.,
    miałem
    o tym fajny artykuł ale nie mogę znaleźć)

    *(For SSD(s) optimization is basically running "Trim" which frees up the space /
    blocks
    which previous contain a file or part of a file that was deleted but Trim has yet to
    make
    it available for reuse. )

  • 40. Data: 2023-01-25 18:00:13
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 22.01.2023 o 11:49, pueblo pisze:
    > Ok, rozumiem, ale ludzie pewnie często klonują dyski, albo przywracają
    > backupy na inny dysk, więc to nie powinien być jakiś wielki problem w
    > kontekście wydajności ssd po takich operacjach?

    klonowanie czy przywracanie softem które przeniesie tylko i wyłącznie dane to nie to
    samo
    co zapuszczenie dd które zapisze całą powierzchnię 1:1 (o ile klonujesz dysk tej
    samej
    wielkości)