eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaOgniwa lampek ogrodowych (i inne takie) - jak szybko mogą migać? › Ogniwa lampek ogrodowych (i inne takie) - jak szybko mogą migać?
    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Ogniwa lampek ogrodowych (i inne takie) - jak szybko mogą migać?
    Date: Sat, 18 Mar 2017 15:46:37 +0100

    Hej!
    Takie pytanie, które zawarłem w temacie i tu powtórzę:
    Mam dwie lampki ogrodowe, powiedzmy, że świecą, bo świeca i zaprzeczyć sie
    temu nie da.
    Ale ja bym sobie zrobił coś innego...
    Chodzi mi o urządzenie, do fotoelektrycznego porozumiewania się na spore
    odległości, np. chodzi mi o korytarze Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego,
    gdzie latarkę widać, a łączności radiowej (pasmo 2m) za cholerę nie ma. A
    krzyczeć nie bardzo, bo silny pogłos. Sprawę rozwiązała by komunikacja
    fotoelektryczna, można by do niej wykorzystać zmodyfikowaną latarkę LED.
    Otóż, potrzebuję się rozeznać, jakiej wydolności takich fotoogniw mogę się
    spodziewać, względem maksymalnej częstotliwości migania, aby się nie
    pogubiły. A może czulszy okazałby się fotorezystor, mniej-więcej taki, jak w
    starych OTV B&W, regulujący kontrast zależnie od oświetlenia pomieszczenia.
    I ile taki fotoopornik może wydolić odbieranego migania? Wystarczyło by mi
    tak do 100 kHz, choć jeśli czy fotoogniwo, czy fotoopornik umożliwią wiecej
    (a jak szybko pomiga zwykła biała, czy podczerwona dioda LED? Podkreślam -
    zwykła, choć możliwie najjaśniejsza), to się nie pogniewam.
    Dużej czułości, nawet kosztem szumów potrzebuję ze względu na możliwą dużą
    odległość (nawet powyżej kilometra) między rozmawiającymi, a zwykła
    modulacja natężenia światła moze nie dać wystarczająco dużego napięcia na
    wyjściu. Zewnętrzne światła nie będą przeszkadzać. Myślałem o wykorzystaniu
    diod IR i odbiornika tegoż z OTV, ale czy da mi odpowiednią czułość i
    zasięg? A może jeszcze jakiś inny element nada się lepiej? Do tego
    potrzebuję, by mimo to, odbiornik był liniowy (no, w miarę, aby zrozumieć
    przekaz, Hi-Fi nie potrzebuję) i potrafił równie dobrze odbierać modulację
    natężenia światła, jak i modulację współczynnika wypełnienia.
    Jeśli coś jest do wyszukania w sieci, to prośba o sugestię, czego szukać, by
    ominąć szum informacyjny, może ktoś ma jakieś doświadczenia, to też prośba o
    dwa słowa.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.