  • 21. Data: 2023-05-23 22:50:30
    Temat: Re: PCB w Chinach (lub gdzie indziej)
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    > No to chyba dam im szansę. Tylko najpierw zrobię jeszcze jedną próbę,
    > zamówiłem laminat fabrycznie pokryty warstwą światłoczułą, bo w sumie na
    > kalce to wszystko bardzo dobrze wygląda, tylko ten fotopolimer za słabo
    > się klei (tzn. klei się dobrze, o ile robię grubsze ścieżki).

    > Ja generalnie lubię mieć efekty szybko, no i cały proces mam generalnie
    > ogarnięty, ale zaczynam się zastanawiać, czy warto.

    Ja te miałem proces ogarnięty do poziomu 2 warstw pcb 0,4/0,4mm ale
    dobijały mnie powierzchnie masy i rozjazdy wzdłużne przy laminowaniu
    bo korzystałem z papieru kredowego i laminatora.
    Do 100-120mm dało się w miarę sensownie SO24 itp upychać ale
    TQFP64 na początku lub końcu płytki nie wychodziło.

    Wtedy właśnie zrezygnowałem z trawienia i lutowania przelotek
    na rzecz 2 warstw z metalizacją. Nawet żeby było tanio
    robiłem już projekt z 3 pcb 98x99mm składane jako kanapka :)
    Wysyłają jedna paczka jak się zamawia razem.

    Tolerancję wymiarów maja wyśmienitą, nie zmierzalną suwmiarką
    tzn rozstawu otworów i wymiarów ścieżek bo zewnętrznych wymiarów
    nigdy nie sprawdzałem ale podejrzewam że też są dokładne.
    Z dużymi masami czy dużymi polami do cynowania też nie maja problemu...
    --
    pzdr, j.r.

  • 22. Data: 2023-05-24 12:58:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-05-23 o 20:11, heby pisze:

    > Hmmm, a nie trzymasz tych zmian w systemie kontroli wersji?

    O systemie kontroli wersji pierwszy raz usłyszałem właśnie na forum KiCada.
    Nie do końca wiem, czym to się je i do czego jest tak na prawdę potrzebne.
    No nic. Może kiedyś... :)
    P.G.

  • 23. Data: 2023-05-24 13:33:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/05/2023 12:58, Piotr Gałka wrote:
    > O systemie kontroli wersji pierwszy raz usłyszałem właśnie na forum KiCada.

    Miej jednak świadomośc, że ogólnie to się nie nadaje do CADów tak samo
    dobrze, jak do programowania. Format plików KiCADa powoduje, że część
    funkcjonalności jest nieużyteczna, to narzędzie projaktowane z myślą o
    programistach i zawierajace narzędzia dla nich.

    To tak tylko ku uwadze, aby była jasność.

  • 24. Data: 2023-05-24 13:54:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-05-24 o 13:33, heby pisze:

> [...]
    > programistach i zawierajace narzędzia dla nich.
    >
    > To tak tylko ku uwadze, aby była jasność.

    Mam tego świadomość.
    P.G.

  • 25. Data: 2023-05-24 19:17:24
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 5/24/23 07:33, heby wrote:

> [...]
    > funkcjonalności jest nieużyteczna, to narzędzie projaktowane z myślą o
    > programistach i zawierajace narzędzia dla nich.

    Rozwinę nieco twoja odpowiedź: System kontroli wersji pozwala na
    zachowanie kolejnych wersji plików. To takie jakby małe backupy
    poszczególnych plików, trochę podobne do wersjonowania w plików w
    Office365, czy na gdrive. W systemie kontroli wersji można też dodać
    dodatkowe informacje o wprowadzonych zmianach, jak n.p. komentarz
    opisujący co zostało zmienione, czy kto te zmiany wprowadził.

    Wersje mogą być przechowywane lokalnie, albo na serwerze. Jeśli
    korzystasz z serwera, możliwa jest synchronizacja zmian pomiędzy kilkoma
    komputerami, a nawet pomiędzy kilkoma osobami pracującymi nad różnymi
    częściami projektu. W przypadku projektu jednoosobowego świetnie się to
    sprawdza w przenoszeniu zmian np. pomiędzy desktopem a laptopem.

    Wygodna jest też możliwość "rozgałęzienia" projektu, np. po to żeby
    zrobić wersję ze zmianami dla konkretnego klienta, czy żeby przetestować
    jakiś pomysł, bez modyfikowania wersji bazowej.
    Coś jak seria kilkudziesięciu katalogów z nazwami w stylu "XX",
    "XX_Final", "XX_Final_Final", "XX_Final_Final_final",
    "XX_Final_Final_Final_reallyfinal", ale w wersji łatwej do ogarnięcia.

    Zmiany mogą być przesyłane przez sieć jako różnice, a nie całe zmienione
    pliki, przez co uaktualnianie może być zrobione bardzo szybko.

    Ponad to, systemy kontroli wersji mogą pomóc w scaleniu zmian zrobionych
    w jednym pliku, ale do tego system musi być w stanie zrozumieć strukturę
    pliku. Dzięki temu zmiany bez konfliktów mogą być
    wprowadzone automatycznie, a konflikty odesłane do ręcznej poprawki.
    To jest w miarę łatwe w przypadku kodu programów, gdzie można założyć ze
    linijka tekstu to jeden "rekord", ale ze schematem, czy projektem płytki
    tak łatwo nie jest. Więc z tej funkcjonalności nie da się skorzystać.

    Ja wykorzystuję kontrolę wersji praktycznie do wszystkiego, dzięki czemu
    mogę łatwo przenieść zmiany z jednego komputera na drugi bez ciągnięcia
    całej struktury katalogów, jak np. w dropboksie. Do tego mam łatwy
    dostęp do starszych wersji plików.

    Jacek